handdator

Visa fullständig version : Hur ska motortempmätaren funka? (mk2)



zoddri
2007-11-11, 18:11
Har ett intressant fel(?) på golfen.

Hursomhelst. Ska motortempmätaren gå från vänster till höger? Eftersom det finns ett rött fält till vänster, var mätaren börjar när jag startar motorn, så tycker jag det känns lite konstigt.

Dessutom så blinkar varningslampan där hela tiden..

Är det givaren som fått spel eller jag som är ovan med golfar? :)

Roffe
2007-11-11, 20:17
ja den ska gå från vänster till höger. och lampan ska blinka några gånger efter start.. rött fält till vänster? det är väl ändå vitt?

Finn
2007-11-11, 21:26
Hoppas in lite här då jag oxå har en liten fundering angående tempmätaren på min Mk2'a. Vart ska den stå på när den har rätt arbetstemp (90 grader). Ska den stå rakt upp som på dom flesta bilar? Min klättrar lite kort känns d som.

Roffe
2007-11-11, 21:51
mina har stått rakt upp eller lite över både på min gamle 1.6 och på nuvarande.

Gullideckel
2007-11-12, 09:51
På bägge mina (1.8 och 1.6) står mätaren oftast såhär (fast lite längre mot mitten):

http://www.garaget.org/?car=45498&image=480115

På bägge har jag spolat rent kylaren på framsidan..vet inte om de kan göra nån skillnad.. :-/

Sebbe
2007-11-12, 17:58
Min står vid 3/4 för det mesta. Har bytt kylare 2 ggr, mätarhus 2 ggr och hela motorn till en totalrenoverad med garanterat fina kylkanaler och ny vattenpump och bytt alla slangar. Men fortfarande står nålen vid 3/4. Intressant! Bryr mig inte dock, den har aldrig blivit för varm och fläkten funkar den ska. Så länge nålen håller sig inom de "inre" markeringarna så är det ok.

zoddri
2007-11-13, 20:36
ja den ska gå från vänster till höger. och lampan ska blinka några gånger efter start.. rött fält till vänster? det är väl ändå vitt?

Efter noggrann undersökning i dagsljus kan jag bekräfta att fältet till vänster är vitt. Samtidigt kan jag berätta att röd instumentbelysning kan luras i mörkret.
Dumstruten sitter på huvudet :)

Angående mätarens läge så ligger den vid 3/4, ungefär. Antar det är normat.. Går dock väldigt fort för den att ta sig dig.