handdator

Visa fullständig version : Däckslitage



Fredrick
2007-11-11, 12:34
Monterade mina vinterdäck på MKV GTI´n i helgen och såg då att bägge framdäckena var väldigt slitna på innerkanten av däck mönstret, framdäckena är dock ganska slitna redan (ca 5 mm mönsterdjup kvar) och har gått 1300 mil men det beror på att jag kört som jag gjort.

Men varför har det slitit mer på innerkaten på framhjulena? fel hjulinställning?

Bilen har bara gått 1300 mil och bilens hjulinställning blev kontrollerad innan den levererades till mig då jag vid provkörningen tyckte den drog åt höger.

Det kanske är normalt att det slits på detta vis?

Basti
2007-11-11, 13:23
Monterade mina vinterdäck på MKV GTI´n i helgen och såg då att bägge framdäckena var väldigt slitna på innerkanten av däck mönstret, framdäckena är dock ganska slitna redan (ca 5 mm mönsterdjup kvar) och har gått 1300 mil men det beror på att jag kört som jag gjort.

Men varför har det slitit mer på innerkaten på framhjulena? fel hjulinställning?

Bilen har bara gått 1300 mil och bilens hjulinställning blev kontrollerad innan den levererades till mig då jag vid provkörningen tyckte den drog åt höger.

Det kanske är normalt att det slits på detta vis?


Nej, så ska det inte slita, hade bett dem göra en hjulinställning till, mina original framdäck gick c:a 1500 mil sen var dem helt slut, slet dock helt jämnt.

Fredrick
2007-11-11, 19:33
Kanske skall ta upp detta i samband med servicen? den borde ju komma snart nu när bilen gått 1300 mil, eller när brukar service lampan tändas vid longlife service?

Basti
2007-11-11, 19:41
Kanske skall ta upp detta i samband med servicen? den borde ju komma snart nu när bilen gått 1300 mil, eller när brukar service lampan tändas vid longlife service?


2 år eller max 3000 mil.

Barbapappa
2007-11-11, 22:33
Kanske skall ta upp detta i samband med servicen? Nja, eller så åker man till nån som är duktig på just hjulinställningar, firmor som utför hjulinställning är många gånger däckhandlare, prova där. ;-)

Mini_me
2007-11-12, 06:20
Du har troligen för mkt TOE-IN på din bil...dvs den plogar.
Fick samma fenomen på Corren där jag körde med ca 2 grader i Toe-in första året...var som att styra digitalt men däcken var sop slut efter det.

Gnäll lite till dom du köpte bilen av...det är garanti om framvagnen står fel...och har dom gjort en så be att få se det papparet...och hajar du inte vad det står på att få en kopia och åk till nån annan och be dom kommentera.

Att få slitena däck på garanti är ibland svårt...kanske är enklare att åka och ställa framvagnen självhos nån annan och slippa bråka med nån dryg jävel...en riktigt däck och framvagns firma vet ofta mer än VAG pga att det är deras "nisch"...VIANOR tex anlitar vi till våra transport bilar..mkt bra.

Fredrick
2007-11-13, 01:19
Var nere och försökte få en tid för inställning idag men dom är upptagna med alla vinterdäck till folk som inte kan vara ute i god tid.

Dom sa att när ett däck har börjat slita snett så kommer det att fortsätta att göra detta även när framvagnsinställningen är ok, och det blir inte bra förens man monterat ett nytt däck.

Jag som nyligen monterat mina nya vinterdäck på bilen, kommer nu dessa att bli sne slitna och sedan fortsätta slita snett när jag fixat framvagnsinställningen? *suck*

Finn
2007-11-13, 19:13
Är dom helt spretans nya så bör du klara dig så länge du inte kör flera hundra mil innan du ställer framvagnen. Vi brukar rekommendera att byta däck innan framvagnsinställningen görs om däcken är väldigt slitna. Men som sagt, du borde klara dig utan problem.

Fredrick
2007-11-13, 19:22
Japp det är spretans nya Nokian Hakka 5

Har en tid om 2 veckor på VAG, ingen annan har tid förens i mitten på december.

Finn
2007-11-13, 19:28
D borde funka tycker jag. Ta d lugnt bara :)