handdator

Visa fullständig version : Muller-mysterium Golf 16V -87



Dalaerik
2007-11-10, 19:57
Har dovt mullrande ljud 75-85 km/h, men försvinner vid högre eller lägre hastighet. Försvinner när man svänger höger. Gas/frikoppling spelar ingen roll.

Har bytt hjullager höger fram och bak. Navmuttern fram drogs åt när bilen blivit nedhissad, men ej körd. Vet ej om det har betydelse.
Båda lagrena av märket B-tema, men det vore märkligt om nya lagret låter illa precis vid samma hastighet som det gamla.

Nån som har någon idé?

g-man
2007-11-10, 20:20
vet du från vilken sida det kommer ifrån?

Dalaerik
2007-11-10, 20:48
Tror det är mer från högersida, har utgått från det iomed att tyst när man svänger höger. Vänster framlager är bytt för något år sen, så det tror jag är lugnt.

Bastard66
2007-11-10, 23:17
Tror det är mer från högersida, har utgått från det iomed att tyst när man svänger höger. Vänster framlager är bytt för något år sen, så det tror jag är lugnt.

hissa upp framvagnen, starta bilen å lägg i ettan så att hjulen snurrar fritt i luften. bromsa sedan ett hjul för sig med hjälp av tex ett järnrör. då hör du tydligt vilket hjul det kommer ifrån om det är något lager som är kasst...

Dalaerik
2007-11-11, 11:18
Hissade upp en sida i taget och körde på ettan och tvåan. Kan ej höra något karaktärisiskt lager-morr från någon av sidorna.

Måste inte lagret belastat (vikt) för att det ska låta illa?

Bastard66
2007-11-11, 13:24
Hissade upp en sida i taget och körde på ettan och tvåan. Kan ej höra något karaktärisiskt lager-morr från någon av sidorna.

Måste inte lagret belastat (vikt) för att det ska låta illa?

Bromsade du hjulen med ett rör då?? då belastar du lagret och om det skulle vara ett lager hörs det mkt väl... Men som sagt bromsa ett hjul i taget..

Dalaerik
2007-12-04, 22:31
Problemet var det nya b-temalagret. Köpte ett nytt b-tema lager fram och det funkade utan missljud.

Raz
2007-12-05, 08:22
Problemet var det nya b-temalagret. Köpte ett nytt b-tema lager fram och det funkade utan missljud.

Där ser man, hur stor prisskillnad är det på Biltema och VW Original hjullager?

Dalaerik
2007-12-11, 00:04
inte undersökt VW:s priser, men Biltema ligger på 249 och mekonomen på 581 fast då ingår nya låsringar till skillnad från B-tema.

Ska tillägga att det kan hända att isättningen av lagret kan ha gjorts felaktigt.

Joda
2007-12-11, 00:06
inte undersökt VW:s priser, men Biltema ligger på 249 och mekonomen på 581 fast då ingår nya låsringar till skillnad från B-tema.

Sista jag kollade så var det med låsringar i Biltemas satser. Kan inte tänka mig annat, då låsringar havererar vid byte av hjullager.

/Johan

Bastard66
2007-12-11, 19:34
det medföljer nya låsringar i biltemas satser. bytte lager för några månader sedan funkar fint. har även haft biltemas lager på den gamla golfen och har inte haft några problem med dom.

Dalaerik
2007-12-13, 00:46
Blandar ni inte ihop låsringar med sprinten till baklagrena?
Har nyligen köpt två satser framlager från Biltema och jag är bombsäker på att det enda som ingår är navmuttern.

Det går att att byta lager och återanvända låsringarna utan att förstöra dem. Dock är det seriösare med nya fräscha.

Joda
2007-12-13, 08:07
Blandar ni inte ihop låsringar med sprinten till baklagrena?
Har nyligen köpt två satser framlager från Biltema och jag är bombsäker på att det enda som ingår är navmuttern.

Det går att att byta lager och återanvända låsringarna utan att förstöra dem. Dock är det seriösare med nya fräscha.

Svar NEJ från min sida i alla fall. En kompis har köpt till sin Golf 2 fram. Där ingick det. Minns det speciellt, eftersom att han fick för sig att Biltemas låsringar var tjockare.