handdator

Visa fullständig version : Köra steg 3 BSR på 2,0T fsi?



megasiken
2007-11-10, 13:02
Nån här som kör med BSR´s steg 3 till sin golf v gti?

Jag är sugen på att uppgradera mitt steg 1 till 3 men vet inte om det är värt det?

Har läst nånstans att den kommer ladda ca 1,4bar då. Låter mycket tycker jag? Är det inte mycket som tar stryk då? Eller tror ni det kommer funka och hålla bra?

Självklart beror det på hur man kör. Men jag använder bilen till vardags och gasar på lite då och då. Ingen bankörning eller tok buskörning är det frågan om.

Tacksam för tips och åsikter! :)

Fredrix
2007-11-10, 17:05
OT: hur långt hänger b.pump och spridare med ??

Basti
2007-11-10, 18:36
Känns som det mest kostar pengar o inte ger så mycket... men det är min åsikt, har ingen erfarenhet av steg 3, men hade nog letat upp annan bil istället, typ gti 30, leon cupra eller S3 där man får 308hk med bara programvara:)

Hittar inget i deras prislista som säger vad det kostar, såg att dem hade avgassystem från kat o bak bara, med ett blås på var sida dessutom vilket jag inte gillar.

Tycker du din bil är slö redan? Satte på vinterdäck på min för någon vecka sen, funderar på att ladda in originalprogrammet nu igen, antispinnet blinkar för det mesta, 2:an är helt omöjlig även på torr väg, 3:an fuktig asfalt rakt fram blinkar det upp till 130 när jag är ensam i bilen:)

megasiken
2007-11-10, 20:03
Hehe nej jag tycker inte den är slö. Men grejen är att jag har en a3 2,0t fsi quattro. Ville inte skriva det eftersom det är ett gti forum...

Skriver helst på det här forumet eftersom jag gillar det mer än nordicaudi.

Är van att hänga här eftersom jag kört VW de senaste 5-6 åren. Just bytt till a3:an.

Så jag ju som sagt quattro så snön är inga problem för mig ;)

wolfbane1967
2007-11-10, 21:29
Nån här som kör med BSR´s steg 3 till sin golf v gti?

Jag är sugen på att uppgradera mitt steg 1 till 3 men vet inte om det är värt det?

Har läst nånstans att den kommer ladda ca 1,4bar då. Låter mycket tycker jag? Är det inte mycket som tar stryk då? Eller tror ni det kommer funka och hålla bra?

Självklart beror det på hur man kör. Men jag använder bilen till vardags och gasar på lite då och då. Ingen bankörning eller tok buskörning är det frågan om.

Tacksam för tips och åsikter! :)


Du får ett helt annat bottendrag med steg 3 och den håller i bättre i högre farter,samt att det sänker din temp på turbon i och med att det blir bättre flöde.Sen om det är värt det är väl en penga fråga,men är man sugen på effekt så kostar det.

megasiken
2007-11-10, 21:32
Ok, borde ju vara bra för motorn att avgaserna och turbon kyls fortare med 3" downpipe.

Men hur tror du grejerna håller med så högt laddtryck Jerker? Tror du soppapumpen m.m pallar?

Den borde ju gå märkbart bättre med steg 3 än steg 2 tycker man. Bara grejerna håller så...

Laddar den verkligen 1,4 med steg 3? Nån som vet vad steg 1 laddar?

wolfbane1967
2007-11-10, 21:44
Ok, borde ju vara bra för motorn att avgaserna och turbon kyls fortare med 3" downpipe.

Men hur tror du grejerna håller med så högt laddtryck Jerker? Tror du soppapumpen m.m pallar?

Den borde ju gå märkbart bättre med steg 3 än steg 2 tycker man. Bara grejerna håller så...

Laddar den verkligen 1,4 med steg 3? Nån som vet vad steg 1 laddar?

Sakerna håller utan problem på den motorn,soppapumpen är inget problem heller.Spridare tex behöver man först byta om man vill ha mer än 330hk.Om deras steg 3 laddar 1,4 vet jag inte.Men du behöver absolut inte vara orolig.Det är klart märkbar skillnad på steg 3 och 2.Mellan steg 1 och 2 däremot märker du inget.

Kör på tycker jag =)

Basti
2007-11-10, 21:58
Har tittat på deras sida men jag kan bara hitta avgassystem från kat o bakåt....dels har står det bara steg 2 på programvaran, vet att detta tagits upp här tidigare, tror dem utvecklat steg 3 men varför har dem inte uppdaterat sidan isåfall?


UPPPSSS!!

Glömde du hade Audi, såg att dem hade steg 3 till den:)

megasiken
2007-11-10, 22:05
Ok Jerker! Jag kör på :)

Har du sålt golfen förresten? Vad blir det istället?

wolfbane1967
2007-11-10, 22:14
Ok Jerker! Jag kör på :)

Har du sålt golfen förresten? Vad blir det istället?

Golfen blir kvar ett tag,det sitter komplett 3 tums avgas från turbon och programvara i nu,tippar på 320hk i dagsläget.Den är helt sjuk kan jag säga=)

megasiken
2007-11-10, 22:17
ojoj, nice! Skulle gärna ta en åktur i den. Synd bara att jag bor typ 100 mil från dig :). Har du vägarna förbi umeå nån dag så. Hehe

Bor du i göteborg? Långt mellan göteborg och borås? Ska ner till borås på måndag-tisdag. Vore kul att se en gti 30 ed live. Har tyvärr inte gjort det.

wolfbane1967
2007-11-10, 22:23
ojoj, nice! Skulle gärna ta en åktur i den. Synd bara att jag bor typ 100 mil från dig :). Har du vägarna förbi umeå nån dag så. Hehe

Bor du i göteborg? Långt mellan göteborg och borås? Ska ner till borås på måndag-tisdag. Vore kul att se en gti 30 ed live. Har tyvärr inte gjort det.


5 mil till borås,inga problem,Jag kan ge dig en åktur..=) Runt 17.30 måndag eller tisdag.PMa ditt nummer så slår jag en signal på måndag

Basti
2007-11-10, 22:25
Golfen blir kvar ett tag,det sitter komplett 3 tums avgas från turbon och programvara i nu,tippar på 320hk i dagsläget.Den är helt sjuk kan jag säga=)

Undrar hur det går för dig med vinterdäck......:)

Jag har Michelin x-ice, fick dock inga superbetyg detta året, köpte dem nya förra året, la dem bästa fram nu så där e lite att slita på i vinter, känns som man kommer svarva ner dem på nolltid.

Nu i efterhand skulle jag köpt ett annat märke, Michelin är så dyra, har hastighetsklass Q....(160), hur fort vågar man köra på dessa? Funderade ett tag att köra söderut o åka skidor i vinter, en bidragande orsak till att jag inte gör detta är däcken, inget kul o köra ner o hålla 160....men 200 korta stunder är inga probs iallfall.

megasiken
2007-11-10, 22:29
Tror det blir svårt vid den tiden. Spelar nämligen hockey och har match måndag kväll och åker hem på tisdag vid 16:00. Men men, kanske passar nån annan gång :).

wolfbane1967
2007-11-10, 22:32
Undrar hur det går för dig med vinterdäck......:)

Jag har Michelin x-ice, fick dock inga superbetyg detta året, köpte dem nya förra året, la dem bästa fram nu så där e lite att slita på i vinter, känns som man kommer svarva ner dem på nolltid.

Nu i efterhand skulle jag köpt ett annat märke, Michelin är så dyra, har hastighetsklass Q....(160), hur fort vågar man köra på dessa? Funderade ett tag att köra söderut o åka skidor i vinter, en bidragande orsak till att jag inte gör detta är däcken, inget kul o köra ner o hålla 160....men 200 korta stunder är inga probs iallfall.

Jag kör med Dunlop Wintersport 225/40-18 dubbfria,och ett ägg under foten =).Den rullar inte så mycket på vintern

jonis
2007-11-11, 01:16
Vi har flera bilar som rullar med steg 3 programvara.

Man ser och känner att dom har mycket bättre och jämnare effekt.


Laddtrycket ligger runt 1.4 bar .

Vi byter tll 3 " hela med racekat .
Vi rekommenderar bara att byta till ett bättre insatsfilter.

Nu är det dock några som har köpt Cold air intake från neuspeed och säger att det gjorde skillnad på responser, speciellt på höga varv.

Ska bänka denna bil och se om det är inbillning eller verklighet.

Dessa bilar är skodor.. men samma motor!

/J

foffa2002
2007-11-11, 18:12
Sakerna håller utan problem på den motorn,soppapumpen är inget problem heller.Spridare tex behöver man först byta om man vill ha mer än 330hk.Om deras steg 3 laddar 1,4 vet jag inte.Men du behöver absolut inte vara orolig.Det är klart märkbar skillnad på steg 3 och 2.Mellan steg 1 och 2 däremot märker du inget.

Kör på tycker jag =)


Dumt att säga att soppa pumpen inte är ett problem då VW har stora problem redan på orginal med kvaliten.
Sen på chipade bilar så tappar den trycket och kan ej behålla requested.
Lutar åt stämning i USA på vissa firmor efter alla ras.

megasiken
2007-11-11, 18:35
Ajdå...tack för infon foffa. Det lät inge vidare.

Finns det nån annan soppa pump man kan byta mot som tål mer då? Eller är det bökigt och svårt att få det bra?

foffa2002
2007-11-11, 18:59
Ajdå...tack för infon foffa. Det lät inge vidare.

Finns det nån annan soppa pump man kan byta mot som tål mer då? Eller är det bökigt och svårt att få det bra?


S3 2008 års.
Tydligen så måste systemet tömmas på tryck då det inte är så kul att sputa soppa med femtioelva bar rätt i nyllet :)

wolfbane1967
2007-11-11, 20:19
Tyska tuners kör med orginal soppa pump på 315hästar vanliga gti v,och 350 hästars kit på edition 30. Så din audi a3 2,0t klarar 280hk i alla fall

anri52
2007-11-11, 20:31
Wolfbane 1967

Vilket monster till bil du har
100-200 tiden med 4ans vx är grym
Har Vtech gjort allt jobb ( avg, chip)
mvh

wolfbane1967
2007-11-11, 20:40
Wolfbane 1967

Vilket monster till bil du har
100-200 tiden med 4ans vx är grym
Har Vtech gjort allt jobb ( avg, chip)
mvh

Det stämmer,Vtech har trimmat min bil.Den går stenhårt vill jag lova

anri52
2007-11-11, 21:20
Gjorde dom något åt programvaran (höjde laddet) efter byte av avg?
Hur är det med ljudet inne i bilen med 3"?
Har precis köpt en gti30 edition (förra Lördagen i Tyskland) Cupran såld!!
Därför alla frågor mvh

foffa2002
2007-11-11, 21:28
Tyska tuners kör med orginal soppa pump på 315hästar vanliga gti v,och 350 hästars kit på edition 30. Så din audi a3 2,0t klarar 280hk i alla fall



Visa en tysk tuner som kör den vanliga 200hk med orginal pump och har backat upp deras effektsiffror med en tid i gute eller liknande tidning..

MTM Stg 3 gick ju långsammare än steg 1 just pga detta.

Dom modifierar pumpen och gör en hybrid turbo för att ens passera 280hk.

wolfbane1967
2007-11-11, 21:34
Du har PM anri!

anri52
2007-11-11, 21:55
Fick du svar?

Basti
2007-11-11, 21:55
Har precis köpt en gti30 edition (förra Lördagen i Tyskland) Cupran såld!!
Därför alla frågor mvh


Varför sålde du cupran? Inget bra? Blev det nån trimning eller du hann inte med det den korta tid du ägde den?

anri52
2007-11-11, 22:07
Stolarna samt inredning var inte bra.
Det är stor skillnad mellan bilarna i allt
förutom motorn då.
Nej jag gjorde inget på bilen
det kändes hel enkelt inte rätt
för min del. MVH

Basti
2007-11-11, 22:14
Stolarna samt inredning var inte bra.
Det är stor skillnad mellan bilarna i allt
förutom motorn då.
Nej jag gjorde inget på bilen
det kändes hel enkelt inte rätt
för min del. MVH


Jag gillade inte heller skalstolarna som var standard, dem var inte tillräckligt "tajta", resten märkte jag inget av under en kort provtur....

anri52
2007-11-11, 22:22
När det gäller inredningen så menar jag kvaliten(så plastig gnislig tråkig)