handdator

Visa fullständig version : Ställa in Jetronic



pb81
2007-11-08, 23:46
Måste man ha utrustning för att ställa in ett Jetronic system?
Eller är det bara till o skruva lite tills den går bra?

Känns som att något inte är riktigt som det skall

pb81
2007-11-09, 00:26
Tog mitt sunda förnuft till fånga nu.
Var ute precis och kollade på ett stift och det såg ju sådär mysigt chokladbrunt och tort ut.. Då bör jag väl ha rätt inställning antar jag?

znabb
2007-11-09, 06:27
Tog mitt sunda förnuft till fånga nu.
Var ute precis och kollade på ett stift och det såg ju sådär mysigt chokladbrunt och tort ut.. Då bör jag väl ha rätt inställning antar jag?


vore ju bra om du skrev till vilken bil och årsmodell det finns ju ett par olika alternativ till bosch system.....

GTI-nissen
2007-11-09, 07:43
Måste man ha utrustning för att ställa in ett Jetronic system?
Eller är det bara till o skruva lite tills den går bra?

Känns som att något inte är riktigt som det skall

Inget man skruvar på "på känn".

pb81
2007-11-09, 08:58
Det gäller en Golf GTI MK1 -83
Den går dåligt på tomgång oxå för övrigt, väldigt orolig där när den är kall

GTI-nissen
2007-11-09, 13:03
Kolla så att alla vacuumslangar sitter där dom ska och att de inte läcker eller är igenproppade. Jag hade problem med tomgången på min gamle och det var en tät slang.

pb81
2007-11-09, 13:33
man borde byta ut slangarna kanske, så man vet att det är fräscht..
Jag har uppmärksammat att att rör är avkapat och igensvetsat.
Det är röret som går från grenröret till insuget.. sitter en klocka där på och styr med hjälp av vakuum. kan detta har med det att göra?, känns som att besiktningen kommer gnälla på det där.

schüberg
2007-11-09, 14:02
Jag brukar ha en procedur vid sådana problem, lite tråkig och dyr (jag är snål) men dock.
1.Byt alla tänd-delar!Nya stift,kablar,fördelarlock och rotor.Då VET du att felet inte sitter i dessa delar.
2.Precis som Nisse skrev:Kolla alla vacum-slangar, gärna byt.
3.Leta efter insugs läckage! Slangen från broms-servot har jag bytt på tre bilar senaste halvåret! Även insugspackningen är misstänkt, jag brukar kolla med ``breakcleaner´´!
Spraya runt slangar och insug och lyssna på motor varvet,går varvet upp så läcker det där!! Mvh Schüberg

pb81
2007-11-10, 14:59
Finns det någon grundinställning på COskruven?
Bilfan startar inte ens längre..

Får den mer soppa om man skruvar ut den?

Mini_me
2007-11-10, 16:24
Det finns det säkert men det är nog inte där felet sitter..eller inte därför den inte startar.
Kolla bränsle vågen (sitter under gummibälgen vid luftfiltret) så att den är ren och fin...ska gå upp och ner utan några större hinder.

Kolla med en CO mätare sen när du får igång den.

Men kolla vad som saknas..gnista eller soppa..annars blir som att vandra i mörker.

pb81
2007-11-10, 17:52
Fick igång den men den dör så fort den understiger 3000varv.
Co mätare.. Med andra ord så är det bara att lämna in den på verkstad. Co mätare är ju inget jag har hemma direkt hehe.

Vad kan de ta för att justera in soppan o tändningen på verkstad?

Sebbe
2007-11-10, 21:12
man borde byta ut slangarna kanske, så man vet att det är fräscht..
Jag har uppmärksammat att att rör är avkapat och igensvetsat.
Det är röret som går från grenröret till insuget.. sitter en klocka där på och styr med hjälp av vakuum. kan detta har med det att göra?, känns som att besiktningen kommer gnälla på det där.

EGR- ventilen. Jag tog bort min då mitt grenrör inte hade något anslutningshål, va inte så sugen på att borra sönder ett grenrör för 5 papp. Bilprovningen verkar inte bry sig, men det beror väl på vem som kollar, man "får" inte ta bort den.


Vad kan de ta för att justera in soppan o tändningen på verkstad? .

Fick ge 800 hos Bosch verkstad. Runt 1500 skulle det gå på att få det justerat på rullande.

Bastard66
2007-11-10, 23:13
Fick igång den men den dör så fort den understiger 3000varv.
Co mätare.. Med andra ord så är det bara att lämna in den på verkstad. Co mätare är ju inget jag har hemma direkt hehe.

Vad kan de ta för att justera in soppan o tändningen på verkstad?

Åk förbi å kolla med närmsta bilprovning och hör om d e ok om du kollar co-värdet... Brukar inte vara några problem....

pb81
2007-11-10, 23:20
Men då måste någon berätta för mig hur grundinställningen är, för som sagt bilen startar inte, den tänder till lite gran sen dör den igen.

hur skall jag skruva, in eller ut hehe
inställningen är helt jätte off nu så...

Sebbe
2007-11-11, 00:29
Men då måste någon berätta för mig hur grundinställningen är, för som sagt bilen startar inte, den tänder till lite gran sen dör den igen.

hur skall jag skruva, in eller ut hehe
inställningen är helt jätte off nu så...

Medurs höjer och moturs sänker CO- halten, men det är ingen ide att försöka utan mätinstrument om du inte vet det exakta värdet innan och hur känslig skruven är. Det handlar om grader, inte varv när man skruvar på Co- halt skruven. Ett kvarts varv ändrar flera %.

Co- halten ska ligga mellan 0,5 och 1,5, det är grundinställningen. Du får helt enkelt vrida på skruven tills den startar och sen försöka justera så den inte går fett och sen åka raka vägen till någon som har mätinstrument och justera på riktigt.

Läs lite gamla trådar. Det finns hur mycket som helst skrivet om det här i gamla forumet.

Ex.
http://www.gtiklubben.nu/old/forum/showpost.pl?bd=gtiforum&nr=482922&mode=flt&Search=true&Forum=All_Forums&Words=co-halt&Match=Entire Phrase&Searchpage=0&Limit=25&Old=allposts#Post482984

pb81
2007-11-11, 14:01
Så då... Nu har jag bytt tändkablar, batterikablar så allt är fräscht och fint..
Bilfan vägrar starta, så jag satte igång att skruva ett halvt varv medsols tills den startade upp.. jiiippiii... Det roliga var att den starta först efter 5-6 "varv" medsols. La sig perfekt på tomgången då precis under 1000 varv.
Skall åka o mäta CO imorgon på någon verkstad