handdator

Visa fullständig version : Byta framaxelbalk, Jetta Mk2 1,6 1987



Torre Tdi
2007-11-08, 20:54
Hej

Jag har precis fått ta över farfars gamla Jetta, som gått i familjen sedan ny. Den är i mycket gott skick såväl utvändigt som invändigt, och har nu gått 15400 mil. Problemet är framaxelbalken. Den blev nyligen nedsynad på besiktningen. Besiktningsmannen körde en skruvmejsel rakt igenom balken, ute vid ena länkarmsinfästningen. Jag har inte hunnit krypa in under bilen och kolla än, men jag utgår ifrån att det är uteslutet att svetsa balken.

Min fråga är då hur svårt det är att byta balken. Hur mycket runt omkring behöver man lossa för att få loss balken? Fjäderbenen och länkarmarna är självklart antar jag, eventuella krängningshämmare också? Är det något mer? Motorfästen och dylikt? Min största rädsla är väl att bultar och sånt inte går att få loss.

Är det någon som har bytt en axekbalk och kan ge några hjälpsamma tips? Jag har inte tummen mitt i handen, utan är hyffsat händig.

Tack på förhand!

Megapolaren
2007-11-08, 21:05
Dom här hittade jag i gamla forumet, kanske inte kompletta beskrivningar men dom är ju alltid en start.

http://www.gtiklubben.nu/old/forum/showpost.pl?bd=gtiforum&nr=502670&mode=flt&Search=true&Forum=All_Forums&Words=framaxelbalk&Match=Entire%20Phrase&Searchpage=0&Limit=25&Old=allposts#Post502670

http://www.gtiklubben.nu/old/forum/showpost.pl?bd=gtiforum&nr=479656&mode=flt&Search=true&Forum=All_Forums&Words=balk&Match=Entire%20Phrase&Searchpage=0&Limit=25&Old=allposts#Post479690

Jag fick en balk bytt på verkstad för 3 år sedan. 7000 gick hela kalaset på. Han som bytte verkade tycka att det var jobbigt. Men han var kanske inte heller den mest positiva person man träffat :-)

Lycka till!

Lillen
2007-11-08, 21:15
Palla upp bilen!

Lossa sedan hjulen för enkelhets skull.
Sedan lossar du hela fjäderbenet från bärarmen med spindelleden kvar.
Låt alltså spindelleden sitta kvar så slipper man justera hjulinställningen för mycket.
Benet kommer att kunna vikas ut lite efter detta.

Fixa ett motorstöd.
Eller liknande balk du lägger mellan skärmarna.
Detta för att hålla motor och låda uppe medan balken byts.
Fäst upp motor och låda i balken.

Efter det lossar du motorfästen Bak på motor och låda.
Fram på motorn kan du lämna eftersom detta fäste inte sitter i balken du ska loss med.

Släpp sedan på alla bultar som håller framvagnsbalken.
Fyra bultar håller balken uppe.

Krängningshämmare och bärarmar byter/flyttar man enklast med balken nere på marken.

Hmm har ja glömt något?

Torre Tdi
2007-11-08, 21:16
Tack fär det snabba svaret. Det verkar ju inte vara jättekrångligt. I stort sett följande alltså:

Lossa spindellederna från länkarmarna

Lossa styrväxeln från axelbalken

Lossa bakre motorfästet och växellådsfästet

Lossa balkens fyra skruvar

En följdfråga då:

Klarar man sig med att lyfta motorn underifrån med en domkraft på väl valt ställe, eller måste man ha tillgång till en motorlyft för att hålla i motorn?

---

Oj, hann inte se lillens inlägg.

Jag ska alltså släppa spindellederna från fjäderbenet, men låta dom sitta kvar i länkarmarna, är detta korrekt?

Kan jag stödja motorn underifrån med en domkraft, eller är det absolut rekommenderat att hålla den uppifrån? Jag har rätt begränsad tillgång till motorlyft och sånt...

Lillen
2007-11-08, 21:23
Tack fär det snabba svaret. Det verkar ju inte vara jättekrångligt.

Lossa styrväxeln från axelbalken

Läs ovan!

Ta loss stystagen från spindeln är lättare.
MEN det innebär ju att hjulen måste ställas in.
Det åker du nog på iaf när jag tänker efter!?

Sedan flyttar du över styrväxeln när du har allt nere.


En följdfråga då:
Klarar man sig med att lyfta motorn underifrån med en domkraft på väl valt ställe, eller måste man ha tillgång till en motorlyft för att hålla i motorn?

Läs mitt inlägg ovan.
Enklast lånar du en motorstödsbalk.

Lillen
2007-11-08, 21:26
Oj, hann inte se lillens inlägg.

Jag ska alltså släppa spindellederna från fjäderbenet, men låta dom sitta kvar i länkarmarna, är detta korrekt?

Kan jag stödja motorn underifrån med en domkraft, eller är det absolut rekommenderat att hålla den uppifrån? Jag har rätt begränsad tillgång till motorlyft och sånt...

Nja släpp spindellederna från bärarmarna.
Låt dem sitta i spindeln.

Vill du stödja den underifrån blir det jobbig som faen.
Jag har bytt hela paketet så en gång.
GÖR INTE OM DET kan ja säga.
Då hade ja ändå allt på em SJ-pall att lyfta.

Går ju att lägga typ 2 eller tre tvåtumfyra brädor och sedan hänga allt i spännband! Det lär fungera minst lika bra.

Är du med?

Torre Tdi
2007-11-08, 21:36
Jo jag är med. Jag hann inte se ditt första inlägg innan jag svarade, därför blev det en del dubbla frågor.

När jag tänker efter kan jag nog få tag på lite fyrkantsrör på jobbet som jag kan använda till att hänga upp motorn i. För den behöver väl egentligen bara hållas i, och inte lyftas speciellt mycket? Lyckas jag bara byta balken kan det nog bli ordning på den här jettan också. Maskinellt går den som en dröm. Det är nog inte så många gamla jettor som är fullservade på märkesverkstad varje år sedan ny.

Tack för hjälpen.

Lillen
2007-11-08, 21:39
Då har du nog fattat rätt.
Och se till att du inte skadar skärmar mm med rören.
Lägg något mjukt mellan och se till att de inte kan glida.
Det skall ligga på kanten av innerskärmarna och INTE uppe på kanten av ytterskärmarna.

Se till att fyrkantsprofilerna/rören är nog hållbara.

Torre Tdi
2007-11-08, 21:43
Jo, att jag ska lägga dom på innerskärmarna är jag med på. Borde gå att måtta in längden och borra hål i röret och fixera i fjädertornen tycker jag. Tar jag sedan ett fyrkantsrör 100x100x6 mm så vore det märkligt om det inte står pall för en liten 1,6:a.

Torre Tdi
2007-11-16, 17:50
Hej igen

Jag har nu köpt en balk och börjat riva i det. Alla bultar lossar fint som bara den, förutom en. I en av länkarna i början av tråden står det att bulten till växellådsfästet enkelt lossas uppifrån, men det är lögn att få loss den. Den sitter ju jättedumt till, en massa bromsrör och grejer i vägen så jag kommer inte åt med spärrskaft och hylsa. De två bultarna som håller fästet i balken kommer jag inte heller åt nerifrån. Ni som har bytt balk, hur har ni gått tillväga? Måste man kapa av fästet från den gamla balken och försöka få loss det från lådan sedan?

T-mek
2007-11-16, 22:32
Den bulten kan sitta rätt bra... Ta loss expansionskärlet, bara att haka ur, skaffa en låång grov förlängare så kommer man rakt på bulten. Ta en sexkanthylsa som passar bra på skallen, använd ett långt spärrskaft och ta i för kung och fosterland. I värsta fall smäller bulten mitt av, och då brukar man få byta fästet.

Torre Tdi
2007-11-17, 16:26
Tack för alla tips. Nu är balken bytt. Bulten till växellådsfästet var inga problem när man kom åt uppifrån. Jag fick använda en ordentlig mutterknack, men den gav med sig till slut och gick inte av. Däremot fick jag slipa bort en av bultarna till styrväxeln, eftersom den muttern i princip hade lösts och inte gick att få grepp om. Så här i efterhand förstår jag varför en framaxelbalk kostar 3300 på VAG, men bara 1500 på Autodelar. Passformen på den från autodelar var inte helt 100, men nu är den i alla fall på och det duger nog bra till den här gamla bilen.

Manny
2007-11-17, 17:38
Tack för alla tips. Nu är balken bytt. Bulten till växellådsfästet var inga problem när man kom åt uppifrån. Jag fick använda en ordentlig mutterknack, men den gav med sig till slut och gick inte av. Däremot fick jag slipa bort en av bultarna till styrväxeln, eftersom den muttern i princip hade lösts och inte gick att få grepp om. Så här i efterhand förstår jag varför en framaxelbalk kostar 3300 på VAG, men bara 1500 på Autodelar. Passformen på den från autodelar var inte helt 100, men nu är den i alla fall på och det duger nog bra till den här gamla bilen.

gratulerer! känns bra när man sparat massa pengar!

Roffe
2007-11-17, 20:30
vart var passformen inte bra? jag själv hade inga problem med balken från autodelar..

Torre Tdi
2007-11-18, 19:33
Det kändes som att hålbilden för infästning i chassiet inte riktigt var helt perfekt. Dessutom var balken en aning skev, inte mycket, men ändå. Jag hade också rätt stora problem med att få fast motorfästet igen, men det gick till slut.