handdator

Visa fullständig version : Longlifeservice eller inte?



znabb
2007-11-07, 07:00
Dags att serva min passat 1.8T 2002 snart.Den har gått 9400 mil i skrivande stund och skall inte longlife servas förräns vid 11000 mil ca.

Jag har lite beslutsångest över hur man skall göra med detta.Dels för att många haft problem med "oil sludge" igensatta oljesilar,dåliga oljepumpar samt skurna motorer.Dels för att ha ett högre"värde" på bilen vid försäljning.

Skall ha bilen i misnt 5 år till,så frågan är serva själv eller Longlifeserva en service intervall/bok.????

jag vill själv serva bilen och byta olja 2 ggr per år och fylla i service boken själv.samt byta det övriga vid service,filter,stift etc.tänkte även byta kamrem själv när det är dags.

Vad tycker ni därute,hur har ni gjort med era bilar?? (främst ni som har årsmodell 2001-2002=inte så ny bil längre)

magnusT
2007-11-07, 07:31
Varför ska du byta olja 2ggr/år? Räcker ju varje 1500mil.

znabb
2007-11-07, 07:37
Varför ska du byta olja 2ggr/år? Räcker ju varje 1500mil.

Japp.1500 mil på icke longlife olja men vill byta varje höst/vår.

kan inte skada att byta med tätare intervall.

Gullideckel
2007-11-07, 10:11
Jag skulle byt olja/filter själv men använda samma produkter som VAG använder, om något skulle hända och du behöver använda motorskadegarantin så syns det inte att bilen är "hemma servad".

jocke.w
2007-11-07, 10:16
Jag skulle byt olja/filter själv men använda samma produkter som VAG använder, om något skulle hända och du behöver använda motorskadegarantin så syns det inte att bilen är "hemma servad".

Eller hur....du tror inte dom ser att bilen INTE är servad hos vag i datorerna då??

Gullideckel
2007-11-07, 10:26
Eller hur....du tror inte dom ser att bilen INTE är servad hos vag i datorerna då??

Ser dessa datorer att man skruvar av oljefilter och lossar urtappningspluggen eller?

Lillen
2007-11-07, 11:13
Finns ju flera VW-klassade oljor som alternativ till longlife.
Dessa oljor är dessuton billigare än longlifeoljorna.
Den vi sålt mest av är Castrols alternativ.

mt4base
2007-11-07, 12:07
Jag ser det tvärtom, longlifeservad bil är i mina ögon en värdesänkande åtgärd mer än höjjande. Longlife är mer en prestigemarknadsföringssak från säljorganisationen än bra för bilen och utarbetad för tjänstebilsfolket som vill köra bilen, inte ha den på verkstad flera gånger om året. VAG är inte unika med longlife, många tillverkare lär ha det (med samma problematik som följd enligt vad jag hört).

znabb
2007-11-07, 12:57
Jag ser det tvärtom, longlifeservad bil är i mina ögon en värdesänkande åtgärd mer än höjjande. Longlife är mer en prestigemarknadsföringssak från säljorganisationen än bra för bilen och utarbetad för tjänstebilsfolket som vill köra bilen, inte ha den på verkstad flera gånger om året. VAG är inte unika med longlife, många tillverkare lär ha det (med samma problematik som följd enligt vad jag hört).


gullideckel: Jag skulle byt olja/filter själv men använda samma produkter som VAG använder, om något skulle hända och du behöver använda motorskadegarantin så syns det inte att bilen är "hemma servad".

borde väl egentligen inte spela någon roll vilken olja man köper bara den omfattar den internationella klassificeringarna,sen om det står biltema eller castrol på flaskan spelar mig ingen roll.

desstutom har min bil snart gått över 10000mil dvs gränsen för motoskadegaranti från mitt försäkringsbolag.

fortsätt gärna med fler av era synpunkter.

Marcus
2007-11-07, 18:50
Tycker du ska göra som Gullideckel skriver. Använd dock inte VWs rekommenderade vattenolja. Hellre 5W-40.

jocke.w
2007-11-07, 20:59
Ser dessa datorer att man skruvar av oljefilter och lossar urtappningspluggen eller?

Tror du det eller??

Servar du inte på vag så kan du inte heller nyttja deras motorgaranti!!!!

Gullideckel
2007-11-07, 23:44
Tror du det eller??

Servar du inte på vag så kan du inte heller nyttja deras motorgaranti!!!!

Nej men försäkringsbolagets motorskadegaranti bör gälla upp till 10k mil/alt. 5-6 års brukande.

Henrik.M
2007-11-08, 01:24
Jag skulle byt olja/filter själv men använda samma produkter som VAG använder, om något skulle hända och du behöver använda motorskadegarantin så syns det inte att bilen är "hemma servad".



Nej men försäkringsbolagets motorskadegaranti bör gälla upp till 10k mil/alt. 5-6 års brukande.

Vi leker med tanken att bilen är 4 år & har gått 8000mil , du råkar ut för ett motoras (använd fantasin varför den rasat).
Du har motorgaranti via din försäkring.
De senaste åren har du servat bilen själv med VAG rekomenderade produkter & varit extremt noga att byta olja var 1500 mil de senaste 2 åren , för du är rädd om bilen och vill att motorn ska må bra.
Allt är gjort "by the book" , förutom den lilla detaljen att ingen auktoriserad verkstad utfört arbetet åt dig ,du har visserligen fyllt i miltal och vad du gjort i service boken men det saknas en liten detalj ...du har inga stämplar från en autoriserad verkstad i serviceboken...

Nåväl , du ringer försäkringsbolaget eftersom mmotorn har rasat och du har en motorförsäkring och får förmodligen följande obehagliga överraskning,

1.Först kollar dom din servicebok och ser om det finns stämpel från auktoriserad verkstad.

2.Hittar dom ingen stämpel så får du svara på frågan vilken verkstad som gjort det & det kollas upp med den verkstan. (Är det VAG så finns det i burken att bilen varit in på service och vid vilket miltal , och jag antar att övriga autoriserade icke VW verkstäder har samma system....annars skulle dom inte vara auktoriserade.
Dom frågar dig förmodligen på kvitton på utförda servicejobb....obs inte enbart matrial utan även jobbet.

3.Hittar dom inget som tyder på att bilen är servad hos aukoriserad verkstad......är din motorgaranti som bortblåst alt VÄLDIGT reducerad.
Då spelar det ingen som helst roll att du varit nogrann och jag som är din kompis och jobbar på VAG kan på heder och samvete intyga att du varit nogrann. (Jag vakade över din axel att du gjorde allt rätt enligt gällande normer).

Försäkringsbolaget säger : Ingen stämpel / kvitto på utfört jobb hos auktoriserad verkstad = Ingen motorgaranti.

Gäller även om bilen är chippad/trimmad och det kollas.


Varit med om båda situationerna genom åren.

I ett fall var bilen chippad och rasade = Kunden stod med brända kolvar och allmänt illamående motor och fick stå för kalaset själv. (Försäkringsbolaget anlitade konsult till att kontrollera motorstyrningen eftersom kunden hävdade att bilen var orginal).
Kom en försäkringsgubbe , bad oss skruva ur styrdonet och sen försvann han med det ett par dagar.
Vill minnas att bilen i fråga var en ganska ny och rätt friskt trimmad DKW.

I ett annat fall brast kamremmen för en kund pga av en felaktigt monterad spännrulle , han hade anlitat en billig "bya verkstad" för reparationen.....kunden fick stå för motorskadorna själva pga att han ej kunde uppvisa kvitto eller annat från aukoriserad verkstad.


Läs det finstilta ang motorgarantin så ska du se försäkringsbolagen är vinstdrivande företag...som gör allt för att slippa betala en motor reparation.
Eller ännu bättre..ring och fråga , säger dom att mina påståenden är fel , är det bara att grattulera och be att få det skriftligt i försäkringsbrevet.

Den bittra verkligheten för er som vill utnyttja motorgarantin/försäkringen.
Den är mao inte så gratis och billig som försäkringsbolaget hävdar.....men den är bra att ha om man har en lite nyare och dyrare bil.

Holmgren
2007-11-08, 01:45
Jag hade en Passat -02 som gått 12000mil. Alltid servad på VAG därför gjorde jag det med. Hade den inte varit det så fanns det ingen ide att fortsätta.
Jag fortsatte med VAG och tur var det. Jag fick kocks i oljan och fick problem med trycket. VAG kollade upp bilen och den var servad som den ska (vid rätt intervall) därför stod VAG för hela kalaset. Skulle kostat 10 000kr om jag inte minns fel.
Men du kan ju byta olja själv för det. Extra service kan inte vara fel.

Henrik.M
2007-11-08, 01:53
Extra service kan inte vara fel.

Extra service är aldrig fel , finns ingen begränsning på hur ofta du får serva din bil.
Bara på hur sällan du får serva den.
Du får serva den var 1500 mil och stämpla boken.....bara det är gjort på auktoriserad verkstad.

Om man nu vill ha den livlinan att motorgarnatin/försäkringen skall gälla.

Jag kan inflika med en till grej som kanske är OT men kan vara bra att veta.

Ex om jag tar mig själv som exempel.
Jag som jobbar på VAG får visserligen serva min bil själv....men jag får inte stämpla boken själv.
Det ska finnas en arbetsorder som styrker att min bil är servad och att jag betalat för det , samt en underskrift som styrker att jag servat bilen enligt gällande normer. (Underskriften ska finnas på service protokollet och underskriften ska vara gjord av en verkmästare).
Kan säga att iaf på våran verkstad är det stenhårt....missbruk av det är en snabb väg ut från företaget utan förhandling.

Så med andra ord.....Är ingen bra tanke att låta polaren på VAG serva bilen efter jobbet och tro man får en stämpel och kan åka vidare med garantin.
Stämpel kanse han är "snäll och fixar"......men den är lika giltig som stämpeln från närmaste leksaksaffär.
Bara ett tips.....för er som ev tänkt tanken. ;-)

znabb
2007-11-08, 09:30
Extra service är aldrig fel , finns ingen begränsning på hur ofta du får serva din bil.
Bara på hur sällan du får serva den.
Du får serva den var 1500 mil och stämpla boken.....bara det är gjort på auktoriserad verkstad.

Om man nu vill ha den livlinan att motorgarnatin/försäkringen skall gälla.

Jag kan inflika med en till grej som kanske är OT men kan vara bra att veta.

Ex om jag tar mig själv som exempel.
Jag som jobbar på VAG får visserligen serva min bil själv....men jag får inte stämpla boken själv.
Det ska finnas en arbetsorder som styrker att min bil är servad och att jag betalat för det , samt en underskrift som styrker att jag servat bilen enligt gällande normer. (Underskriften ska finnas på service protokollet och underskriften ska vara gjord av en verkmästare).
Kan säga att iaf på våran verkstad är det stenhårt....missbruk av det är en snabb väg ut från företaget utan förhandling.

Så med andra ord.....Är ingen bra tanke att låta polaren på VAG serva bilen efter jobbet och tro man får en stämpel och kan åka vidare med garantin.
Stämpel kanse han är "snäll och fixar"......men den är lika giltig som stämpeln från närmaste leksaksaffär.
Bara ett tips.....för er som ev tänkt tanken. ;-)

Henrik.M : tack för all fin info.!

detta gäller för mitt bolag (taget från aktsams hemsida):

"Maskin
Försäkringen gäller för bilar som är högst 6 år och/eller körts max 10000 mil. Den ersätter skador som påverkar bilens funktion, som t ex motor och växellåda. Självrisken är
20 procent av reparationskostnaden om bilen körts mellan 4000 och 5000 mil, 30 procent vid 5000 till 7000 mil, och därefter 40 procent upp till 10000 mil. Dock alltid lägst 1200 kronor."

mao så behöver jag inte lägga så mkt energi på att serva bilen på aut verkstad för motorgarantins skull...??

och om jag skulle serva den på aukt verkstad med kvitto och stämpel så är det ren goodwill från V.A.G om de ersätter mig vid motorras vid tex 12000mil??

Marcus
2007-11-08, 10:01
Jag förstår inte riktigt, detta handlar väl ursprungligen om att göra en extra service själv mellan VW servicen?

znabb
2007-11-08, 10:25
Jag förstår inte riktigt, detta handlar väl ursprungligen om att göra en extra service själv mellan VW servicen?

ja,men tråden gled i väg:).

den handlar ju egentligen om att göra all service själv.mest pga rädsla för att motorn skall ta skada av den längre lonlife serviceintervallen samt att det är för dyrt i mitt tycke att göra extra oljservice på aukt verkstad så tätt som jag vill...

Gullideckel
2007-11-08, 10:55
[QUOTE=Henrik.M;23187]Extra service är aldrig fel , finns ingen begränsning på hur ofta du får serva din bil.
Bara på hur sällan du får serva den.
Du får serva den var 1500 mil och stämpla boken.....bara det är gjort på auktoriserad verkstad. osv. osv QUOTE]

De jag skrev gjorde jag mot bakgrund att resonemanget gällde att bilen gått 9400 mil nu och snart skulle passera 10 000 mil då motorskadegarantin går ut.

Sen bedömde jag vidare att trådskaparen är en duktig mekaniker(eftersom han skrev att han kunde fixa ett kamremsbyte på en nyare Passat själv).
:-D

Jag köper ditt resonemang ang. "Hederlige Harrys Bilmeck / "Jockes Chippstrim" / "Hemma proffs" och "Verkligheten bakom VAG stämplarna"

Har haft en motorskada i familjen där bilen förlängesen passerat 10 k mil men då bilen ALLTID varit punktligt servad på samma VAG verkstad så fick vi fallet som Goodwill....så visst kan de löna sig att alltid lämna in bilen till VAG..men då fanns heller inget annat vettig alternativ(morsan meckar inte ;-) ) att väga för/emot vilket jag tycker att de gör i detta fall..

Henrik.M
2007-11-08, 14:07
mao så behöver jag inte lägga så mkt energi på att serva bilen på aut verkstad för motorgarantins skull...??

Ring och fråga.

Sen skrev jag inte rakt ut lämna in på VAG för att garantier ska gälla.
Sendan gruppundantaget togs bort finns det flera icke märkesbundna verkstäder som är aktoriserade och servar med garanti.
Sägs det ialla fall. (Jag har aldrig provat).

Mawe
2007-11-08, 14:36
Ring och fråga.

Sen skrev jag inte rakt ut lämna in på VAG för att garantier ska gälla.
Sendan gruppundantaget togs bort finns det flera icke märkesbundna verkstäder som är aktoriserade och servar med garanti.
Sägs det ialla fall. (Jag har aldrig provat).

Nya EU-reglerna: http://www.fullrulle.pp.se/index.php?tpl=templates/foretaget/Euregler.php

Henrik.M
2007-11-08, 17:38
Nya EU-reglerna: http://www.fullrulle.pp.se/index.php...t/Euregler.php

Jo jag vet , det är därför jag skrivit det jag skrivit. =) (Läs gärna igenom det jag skrivit)
Men jag har ändå aldrig provat lämna in bilen på en icke märkesbunden verkstad , så jag har inga erfarenheter av hur det fungerar.

Där av skrev jag (Jag har aldrig provat).

znabb
2007-11-09, 08:21
Jo jag vet , det är därför jag skrivit det jag skrivit. =) (Läs gärna igenom det jag skrivit)
Men jag har ändå aldrig provat lämna in bilen på en icke märkesbunden verkstad , så jag har inga erfarenheter av hur det fungerar.

Där av skrev jag (Jag har aldrig provat).

olja+filter nu nytt.

Mawe
2007-11-09, 10:07
Jo jag vet , det är därför jag skrivit det jag skrivit. =) (Läs gärna igenom det jag skrivit)
Men jag har ändå aldrig provat lämna in bilen på en icke märkesbunden verkstad , så jag har inga erfarenheter av hur det fungerar.

Där av skrev jag (Jag har aldrig provat).

För dom som inte visste...