handdator

Visa fullständig version : Temperaturen är låg vid körning



Jeopold
2007-11-05, 20:37
På min Lupo GTi -02 fick jag idag lite problem med tempmätaren. När jag körde med bilen kröp temperaturen ner till ca 75, men om jag stannade och lät motorn gå på tomgång gick den upp till normala 90 igen. Så höll den på, jag körde både långsamt och fort med samma symptom (50-140).

Vad ska man kolla först, och vad kan man kolla innan man bör åka till verkstaden?

Bilen är fullservad, senaste service för ca 300 mil sedan.

Mini_me
2007-11-05, 20:55
Kan på övre och nedre kylaslangarna..dom ska var JÄTTE varma hela tiden.
Kan även vara temp givaren som spökar men det tror jag inte.

Sätt en pappskiva framför kylaren och se om fenomenet ändras..i mina öron(ögon) låter detta som ett termostat problem.
Allså att den öppnar för tidigt.

Har liknade problem med våran Audi A3..svår att få varm (Ej varm efter 2 mil).

SundH
2007-11-05, 21:51
Haft två bilar med samma fenomen och morfars. Har bytt termotasten till vattenpumpen på alla tre har sen funkat kalas.

Jeopold
2007-11-07, 15:42
Tack för tipsen!


Tillägg: Om jag kör i tex 110, och sedan frikopplar och rullar, så stiger temperaturen till normala 90 grader ganska snabbt. Kan det ändå vara termostaten som spökar?

jimmyboy_666
2008-01-02, 14:47
Hej
Läste om ditt problem med temperaturen och det är exakt samma som jag hade på min golf III -97.
Den steg också i temp när den stod still. (det kyler ju mindre utan fartvind)
Bytte termostaten och därefter är problemet löst. Den fastnade helt enkelt lite öppen och då orkar inte temp upp. Så effektivt är kylet.
Mvh
Jimmy

VWGolIV
2008-01-02, 15:03
Har precis bytt termostaten på vento.

Samma fenomen men blev kanon efter bytet.

Fredrick
2008-01-02, 18:46
Tack för tipsen!


Tillägg: Om jag kör i tex 110, och sedan frikopplar och rullar, så stiger temperaturen till normala 90 grader ganska snabbt. Kan det ändå vara termostaten som spökar?

När du rullar så pumpar inte vattenpumpen med full kraft och temperaturen stiger, kan mycket väl vara termostaten som felar.