handdator

Visa fullständig version : koppla ur kodlås??



_Putte_
2007-11-05, 18:35
Jag blir galen! tror att det är kodlåset som spökar på min bil, går inte att starta, får ingen soppa. Jag har brytit strömmen på bilen och tror därför att det är kodlåset som slagit in.
kan någon vänlig själ berätta hur jag enklast kopplar ur/förbi det? skulle vara otroligt tacksam!
har sökt och hittat hur man gör men det är bara så "luddiga" beskrivningar.
så om nån orklar ge en förklaring skulle jag blir oerhört nöjd! jag har en Golf GTI 16v - 90 (PL)
tack på förhand

mattiask
2007-11-05, 18:44
För att avaktivera kodlåset så slår man in koden och sen trycker på antingen 0 eller 9 efter. Men det borde ju inte göra någon skillnad i ditt fall tyvärr.

_Putte_
2007-11-05, 18:50
nej det komemr inte att göra någon skillnad pga knappsatsen är bort plockad (av knippsad) så jag behöver bara veta hur jag ska gå till väga för att koppla förbi den silverfärgade boxen...

R.Grönberg
2007-11-05, 19:18
nej det komemr inte att göra någon skillnad pga knappsatsen är bort plockad (av knippsad) så jag behöver bara veta hur jag ska gå till väga för att koppla förbi den silverfärgade boxen...


följ upp vart sladdarna går och ta bort det och skarva ihop det där dom skarvat in dosan innan vett ja=)

_Putte_
2007-11-05, 19:31
Nu har jag lyckats undersöka lite:
Det går en 2 st lite grövre kablar in i den silverfärgade boxen (röd+brun)
Det går 3 st lite tunnare kablar ut ur den silverfärgade boxen (röd+svart+blå)
den svarta är jordad brevid boxen. de blåa är dragen till säkringsdosan under instrumentbrädan och den röda är troligtvis dragen direkt på batteriet.
har samtidigt hittat 2 tunnare kablar som kommer upp ur tanken (röd/gul+brun)
och två andra lite grövre kablar som kommer från förarsidan av bilen (röd+brun)
nu är alla dom tre paren ihop-kopplade. kan det vara rätt??
bilder på det hela finns:
http://www.garaget.org/mypage/gallery.php?user=Prutte&top_cat=10
snälla jag behöver verkligen hjälp!

razer
2007-11-05, 21:27
PM skickat.

Bastard66
2007-11-05, 21:45
För att avaktivera kodlåset så slår man in koden och sen trycker på antingen 0 eller 9 efter. Men det borde ju inte göra någon skillnad i ditt fall tyvärr.

Hur aktiverar man kodlåset igen om man har avaktiverat det då?

razer
2007-11-05, 22:09
trycker på 0 eller 9 (den som inte avaktiverade...)

Mr dOhC
2007-11-07, 00:38
Förlåt mig grabbar !

men är det så lämpligt att disskutera detta öppet så att vem som helst kan läsa ?

Skicka PM mellan varann istället :-)

GTI-nissen
2007-11-07, 07:19
trycker på 0 eller 9 (den som inte avaktiverade...)

Behöver inte vara dessa siffror! Jag har 4 resp. 5 på min. Eller om det var tvärtom...


Förlåt mig grabbar !

men är det så lämpligt att disskutera detta öppet så att vem som helst kan läsa ?

Skicka PM mellan varann istället :-)

Inget olämpligt i att ha detta öppet tycker jag.

_Putte_
2007-11-13, 18:25
nu är kodlåset bortkopplat med bra människors hjälp! tackar och bockar ödmjukast!

enok
2008-03-15, 13:38
Hur gjorde du det då?

Håller med GTi-Nissen att sätta sig å börja föbikoppla larmet vid dosan är kanske inget man gör när man skall sno en bil...

Mogge
2008-04-27, 23:21
Hej,
jag skulle hemskt gärna också vilja veta hur man tar sig förbi detta kodlås.Har en 86a GTI 8V,och jag köpte bilen på vinst eller förlust.Förra ägaren bytte toppackning på bilen och hade batteriet bortkopplat.Nu startar inte bilen,jag har haft ur en spridare och när jag kör på starten så kommer det 1 liten dutt soppa,sen inget mer.Tog av höljet till bränslepumpsrelät och ser att det sluter sig precis när jag kör på starten,för att sekunden senare brytas igen.Det sitter en sån där platta med kodlås i bilen,och enligt förra ägaren så har han aldrig använt den så han trodde den var urkopplad,men det verkar som om den har kommit igång igen efter att varit strömlös i ett par veckors tid.Och den enda iden jag har på mitt problem är att det är kodlåset som spökar.Förra ägaren har inte en susning om vad koden är eller nånting+ att en del av "knapparna" saknas,och den är dessutom lös o hänger liksom bara i en kabelmatta,så jag är tveksam till att knappsatsen funkar överhuvudtaget.

Tackam för hjälp hur jag kopplar förbi denna

Mvh
Morgan

R.Grönberg
2008-04-27, 23:23
Hej,
jag skulle hemskt gärna också vilja veta hur man tar sig förbi detta kodlås.Har en 86a GTI 8V,och jag köpte bilen på vinst eller förlust.Förra ägaren bytte toppackning på bilen och hade batteriet bortkopplat.Nu startar inte bilen,jag har haft ur en spridare och när jag kör på starten så kommer det 1 liten dutt soppa,sen inget mer.Tog av höljet till bränslepumpsrelät och ser att det sluter sig precis när jag kör på starten,för att sekunden senare brytas igen.Det sitter en sån där platta med kodlås i bilen,och enligt förra ägaren så har han aldrig använt den så han trodde den var urkopplad,men det verkar som om den har kommit igång igen efter att varit strömlös i ett par veckors tid.Och den enda iden jag har på mitt problem är att det är kodlåset som spökar.Förra ägaren har inte en susning om vad koden är eller nånting+ att en del av "knapparna" saknas,och den är dessutom lös o hänger liksom bara i en kabelmatta,så jag är tveksam till att knappsatsen funkar överhuvudtaget.

Tackam för hjälp hur jag kopplar förbi denna

Mvh
Morgan

Följ upp kablarna till den som säkert går till en dosa under baksätet. som sedan går upp till under ratten och till tändningslåset. ta bort dom och skarva ihop org sladdarna och vipps så kommer nog din bil starta;)

Mogge
2008-04-27, 23:39
kk,låter ju inte så svårt :D .Men är det så enkelt,ser man direkt vilka sladdar som ska skarvas ihop?Ingen som råkar ligga på ett kopplingsschema eller nåt.Är detta något som VAG bara har skarvat in i bilen,ungefär som ett eftermarknadslarm,(klipp o klistra med skarvhylsor etc :D )är det inte lite mer "originalmonterat" om ni förstår vad jag menar.

Tack för tipset iallafall,ska se om jag kan lokalisera sladdarna o boxen imorgon

R.Grönberg
2008-04-27, 23:44
kk,låter ju inte så svårt :D .Men är det så enkelt,ser man direkt vilka sladdar som ska skarvas ihop?Ingen som råkar ligga på ett kopplingsschema eller nåt.Är detta något som VAG bara har skarvat in i bilen,ungefär som ett eftermarknadslarm,(klipp o klistra med skarvhylsor etc :D )är det inte lite mer "originalmonterat" om ni förstår vad jag menar.

Tack för tipset iallafall,ska se om jag kan lokalisera sladdarna o boxen imorgon

Min golf jag hade var typ som ett eftermonterat larm, jag hade inte en susning om när jag rev ut mitt. men inga som helst problem att få det att lira=)

Mr dOhC
2008-04-28, 12:12
Inget olämpligt i att ha detta öppet tycker jag.

Förutom att vilken biltjuv som helst kan läsa på om hur han kan sno tex min bil så är det inget olämpligt nej....

Manny
2008-04-28, 12:50
det räcker väl inte att "fixa" kodlåset för att sno bilen?

GTI-nissen
2008-04-28, 14:41
Förutom att vilken biltjuv som helst kan läsa på om hur han kan sno tex min bil så är det inget olämpligt nej....

Nej, jag tycker fortfarande inte att det är någon fara. Att bland annat säga vilka siffror man kan koppla ur låset med kommer man inte så långt med. För att kunna koppla ur det på det sättet krävs att man slår den 4-siffriga koden först.

Sedan tror ju inte jag att våra dyrbara 20 år gamla exklusiva bilar söks upp och stjäls av ligor eller ens av småglin, de duger liksom inte längre.
Bilarna snos nog snarast av de som behöver en bil "nu" och dessa individer lär inte lägga sig och leta efter rätt kablar till ett kodlås, de tar bilen intill istället. (Efter att ha slagit sönder din instrumentbräda först)

Förresten, om det mot förmodan finns de som söker upp mk2 GTI 16V så vet de redan hur de ska sno den.

Mogge
2008-04-28, 20:34
Nu går bilen :D .Kollade upp strömmen fram till pumpen,den va ok hela tiden.Men jag rev ändå bort kodlåset och kopplade om pumpen för att va på säkra sidan.Bilen startade inte ändå,grrrrr .Jag mekade o mekade o hade mig.
Den ville inte gå ändå.Trots att jag kollat kamremmen o fördelaren typ hundra ggr så bara precis poffade den till o sen dog den igen.En kompis kom förbi o vi kikade över allt en gång till.hmmm,kammen stod en kugg fel ändå,,ändrade kamremmen igen,testade,ville inte ändå :(,,batteriet dött,boostern slut,,hmm,,då kopplade vi in en biltema 300amperes laddare med boostfunktion,,pang bilen startade,med boostern blev det en helt annan snurri rovan,så med all sannolikhet så har det väl varit strömmen som varit den stora boven i dramat hela tiden,för bilen borde tuffat till o startat även med en kugg fel på remmen. den går som en kratta på tomgång,det visslar o viner överallt,,massa slangar som e trasiga etc,så det e bara o ge sig på o skaffa nya slangar till allt som har med insprutet/vaccum o göra.Men nu vet jag att bilen går iallafall,så nu känns det lite lugnare :D.
Tack för hjälpen så länge med kodlåset,jag lär med all sannolikhet komma tillbaks till er med andra frågor så småningom :D

Mvh
Morgan

_Putte_
2008-04-28, 21:30
Jäkla skönt när man lyckas komma på vad problemet var!
Fortsatt Lycka!