handdator

Visa fullständig version : Gti 8v motor till Caddy -90



Flexnes
2007-11-04, 19:08
Passar en 8v motor i caddyn direkt med tanke på motorfästen osv drivaxlar mm. Hur är det med kabelhärva, insprut o så

znabb
2007-11-05, 05:40
Passar en 8v motor i caddyn direkt med tanke på motorfästen osv drivaxlar mm. Hur är det med kabelhärva, insprut o så


motorn passar,är samma fästen mom det från en MK1.om inte plockar du med dem fästen du har.

elsystem är inte samma,det bör du byta.

har du haft sprut innan så kan elsystemet var liknande (typ caddy GT med 95hk)

lådan från gamla motorn passar bolt on,men om du skall ah GTI låda så är det 100 mm drivaxelflänsar dvs du måste byta drivaxlar också.

Flexnes
2007-11-05, 05:50
Det är en Caddy GT
. Måste byta vxl i den så då tänkte jag att man skulle passa på o byta till en lite piggare motor med.
Blir det problem vid en ev besiktning?

znabb
2007-11-05, 06:07
Det är en Caddy GT
. Måste byta vxl i den så då tänkte jag att man skulle passa på o byta till en lite piggare motor med.
Blir det problem vid en ev besiktning?


besiktning...nej de ser det roligtvis inte.motorkoden sitter på höger framsida
av toppen framifrån sett och den kan man ju göra otydlig:) motorerna ser i övrigt likadana ut.

enklast är att köpa beg komplett motor+låda+elsystem från samma bil.

jag tror dock inte du kommer att märka en "enorm" skillnad på dina nuvarande 95 hk och GTI:ins 112 hk:(. kankse någon annan som kan svara mer exakt på denna fråga?

Lillen
2007-11-05, 14:47
Precis....
Har du redan en GT blir det nog ingen stor skillnad.
Borde nog gå att få mer fart i den orginalmaskinen med.
Insug , avgas och lite optimering så.....

Flexnes
2007-11-05, 16:33
saken är ju den att motorn o vxl rullat sina 32000mil så den känns inge vidare kul o spinna vidare på..förövrigt så funkar knappt 1an o 2ans växel =(..
hur skulle det vara om man tog en 16v motor från en golf 2a?
Vet om en gtimotor komplett med låda till golf 3a men de kanske blir för mycket som måste till o ändras fästen elsystem osv

Barbapappa
2007-11-05, 17:08
Har kompisar som tyckte mycket om att byta toppar på sina Memphis:ar till gti 8v's, funkade gött efter lite inställning av sprutet. Märkte ingen skillnad på en sniktrimmad memphis och en gti i.a.f. ;-)