handdator

Visa fullständig version : Hur ställer ja upp turbo trycket?



gladarn
2007-11-04, 18:58
har en Golf GTI -99 som är orginal än så länge. men tänkte chippa den snart.
går det att ställa upp trycket lite, elle måste ja chippa den först.
tänkte om det är nån laddtryck spärr eller något!
förslag på nån som chippar?

mt4base
2007-11-04, 19:17
Själv kör jag en 1.8t som är chippad av Ace-competition i Borås. Den går rätt ok. I min bil sitter nått trimsteg som skulle ge 205hk/330nm enligt Ace.

Att skruva på wastegaten och på så vis höjja trycket utan att följa med bränsle och tändning tycker jag låter väldigt vanskligt. Det finns nog stor potential att du skjuter motorn mycket lätt efter egen "påställning". Det är nog att tillråda att vända sig till en trimmare som vet vad som funkar så bilen håller längre än 2-3 veckor.

Golf Gti är ganska tacksam att få lite mer effekt i men var väldigt skeptisk till trimmarnas fantasisiffror för enbart chiptrim. Läste nånstans att ett friskt origagg på en Golf IV Gti max klarade 180-195hk. Detta i princip oavsett övriga modds. Den effekten är tydligen vad det aggregatet kan ge luft för, resten är till stor del hästkrafter som hittats i marknadsföringen, inte i bromsbänk.

Tänk även på att du ska försöka få lite referenser på trimmaren. Det är ju kul om bilen startar när det blir minusgrader eller ens startar alls. Alla bilar gör nämligen inte det efter de "chippats" har jag läst när trimproblemen tas upp på diverse forum. Kan vara bra att välja en firma som funnits ett tag. Bara det brukar vara ett bevis på att de gjort något rätt och fortfarande har kunder...

gladarn
2007-11-04, 21:14
okey..tackar.
blir nog enbart chip och 2.5" DP och sen 2.5" hela vägen. tror de får räcka..
men ja har redan testat skruva på WG:n och de blev inte någon skillnad..kolla även på tryckmätaren och den stog på samma ställe som den gjorde från börja. 0.6 laddar den.

ThomasT
2007-11-04, 22:01
okey..tackar.
blir nog enbart chip och 2.5" DP och sen 2.5" hela vägen. tror de får räcka..
men ja har redan testat skruva på WG:n och de blev inte någon skillnad..kolla även på tryckmätaren och den stog på samma ställe som den gjorde från börja. 0.6 laddar den.Det enda du åstakommer med att skruva på wastgaten är att närma dig ett ordentligt motor ras... Laddtrycket regleras elektroniskt.


.

Roger T
2007-11-05, 11:23
Kan bara instämma.
Jag fick upp min MK4 GTI till 192hk vid bänkning. kommer inte ihåg om det var på hjulen eller inte. Det var ett steg tre monterat då.