handdator

Visa fullständig version : dåliga kopplingar



Svedda
2007-11-04, 09:03
Jag antar det börjar närma sig till ett kopplingsbyte på min bruksbil Golf 3 Diesel.

Den slirar ibland på kopplingen och den tar allra längst upp. Trycker man ner pedalen ytterst lite så börjar den slira på kopplingen. Antar att den i princip är slut eller är det något som går att justera?

På min projektbil Golf mk2 16v har jag det omvända problemet.

Där tar kopplingen direkt från botten. Den hugger i så fort pedalen lämnat golvet och när man ska växla får man knappt ur växeln ibland eftersom pedalen tar allra längst ner mot golvet. Här misstänker jag att det är nåt strul med mina kopplingscylindrar. Har bytt från mek till hyd koppling och luftat de båda kopplingscylindrarna ordentligt.
Nån som har nå tips på hur man kan kontrollera om det är nån av de två cylindrarna som är dåliga och i så fall vart får man tag på delar till dessa. Har för mig att det inte gick att få tag på oringar osv. till dessa utan att man var tvungen att köpa en ny cylinder. Lådan är en 02A

Svedda
2007-11-07, 21:33
nån som har koll på detta?

G60 V-spec
2007-11-07, 22:38
Det är nog kopplingscylindern som är kass. Hade samma problem på min. Titta på begagnade på skroten.

Mvh Vlado