handdator

Visa fullständig version : Växellådsoljebyte, tändsats och fälgar GTI 16v -94



kaka
2007-11-04, 01:23
Hejsan jag har nyligen skaffat mig min första Golf!

1. Tänkte fräscha upp motorn och lådan, olja och filter har jag bytt men växellådsoljan blev jag lite lite osäker, jag vill bara dubbelkolla allt. Hatar nämligen att göra fel när man ändå kan fråga er som vet :-) Påfyllningshålet är precis i skarven motor/låda ? En liten gummiplupp där och häller man fel skulle oljan rinna typ rakt ner på svänghjulet? Avtappningshål är i botten, försett med ett käckt VW-märke i vad som ser ut att vara en dålig aluminiumgjutning :-), med 2 st skruvar ? Samt mängden olja, mekonomen tyckte att jag skulle tippa i ca 2,2L??.. För övrigt läste jag runt på forumet om just detta och jag uppskattade tips på oljor! Blev Castrol Magnatec (stavning?) delsyntet i motorn och när jag väl häller i olja i lådan blir det Redline MT-90, inga problem med den, men jag vill heller inte skaffa mig några!

2. Tändstiftsrekommendationer, samt var hittar jag tändfördelarlock och vad kostar dessa delar?

3. Fälgarna. Går det att trycka in 18" 225/40 i dessa hjulhus? Vad händer om man sänker och hur mycket kan man isf sänka?

Bilen är i övrigt original. För den som inte ville läsa rubriken så är det alltså en Golf 3 GTI 16v -94.

Tusen tack för era eventuella svar.
Mvh Kaka

Mawe
2007-11-04, 12:29
Grattis till en trevlig bil!

1. Angående växellådsoljan använder jag själv Redline MT-90. Funkar väldigt bra.

Du tappar av oljan på undersidan med en 17 mm insex nyckel, inte vw märket!

Du fyller på lättast vid nivåpluggen (17 mm insex) på sidan av lådan, dvs närmast fronten av bilen. Använd en lång smal slang så går det bra.

1,9 - 2 L olja går åt.

2. Tändfördelarlock hittar du på Mekonomen eller Micro, 200 kr typ.

3. ?

kaka
2007-11-04, 22:25
1. Gött då var det fixat. Tippade i 2 st förpackningar 0,946L så bör vara ca 1,9L där i nu. Varför tyckte mekonomen att jag ska hälla i 2,2L? Finns för övrigt inget i manualen vad jag kan se som beskriver hur mycket som ska hällas i..

2. Bra då har jag något att ägna mig åt imorgon.

3. Frågan är alltså, hur stora fälgar kan jag få på utan att det börjar ta i och kärva när man svänger och så?

znabb
2007-11-05, 05:33
1. Gött då var det fixat. Tippade i 2 st förpackningar 0,946L så bör vara ca 1,9L där i nu. Varför tyckte mekonomen att jag ska hälla i 2,2L? Finns för övrigt inget i manualen vad jag kan se som beskriver hur mycket som ska hällas i..

2. Bra då har jag något att ägna mig åt imorgon.

3. Frågan är alltså, hur stora fälgar kan jag få på utan att det börjar ta i och kärva när man svänger och så?

du kan få på 18" på din golf med 7,5X18" med 215/35 i däckdimension.skulle inte rekomendera 8X18 med 225/40.

Hade 7,5X18" med 215/35 på min gamla VR6:a med 60/40 sänkning,MEN då skrapade det i bak om du inte valsar skärmkanterna.

Lillen
2007-11-05, 14:44
1. Gött då var det fixat. Tippade i 2 st förpackningar 0,946L så bör vara ca 1,9L där i nu. Varför tyckte mekonomen att jag ska hälla i 2,2L? Finns för övrigt inget i manualen vad jag kan se som beskriver hur mycket som ska hällas i..

För att många anser att man skall ha i lite mer än det exakta måttet.
Överfyll lådan och tappa sedan av genom nivå hålet.
Sedan i med en "guck" till.


3. Frågan är alltså, hur stora fälgar kan jag få på utan att det börjar ta i och kärva när man svänger och så?

Jag säger 17".
Men folk har ju kört med större!?
Jag har själv hela tiden kört 205/40-17".
Detta med 7x17" fälgar och Et 35.
KAN dock skrapa i vissa situationer ändå.
Så större skulle då inte jag köra med.
Gick själv ned till 16" i slutet!