handdator

Visa fullständig version : Motorbyte Jetta 1.6



Amadeus
2007-11-03, 19:50
Hej hej.

Motorbyte på en gammal Jetta 1.6 1990.
Hål i blocket bakom kamremmen (ja hål inte spricka), hålet var först ca.2 mm men när jag putsade den så blev den till slut ca 20x 50 mm.
Materialet i godset var max 1 mm tjockt (gjutfel ????).

Nu har jag en ny/beg. motor från skroten som skall in med en ny fräsch koppling.
Motorn är en PN-motor.

Min frågor är då:

1.Är det något speciellt jag bör tänka på ev. byta då motorn och växellådan är urplockade.

2.Någon som har gjort motorbyte och kan ge mig tips på ev. problem som kan uppkomma vid bytet.

3. På motorn som ska in sitter det motorvärmare men den verkar läcka då den är tätad med silikon,den gamla sitter som "berg".
Hur skall jag bära mig åt att demontera den så att jag kan sätta in en ny ????

MVH:Amadeus

Manny
2007-11-03, 20:08
Att ta av hela fronten underlättar massor. relativt enkel operation.

Tillverka ett verktyg till avgasklämmorna enligt denna instruktion så blir det enklare: http://www.gtiklubben.nu/index.php?m=2&sbm=12&id=61

Kamrem är enkelt och billigt att byta, lätt att komma åt med motorn ur med. Har du inte koll på märkningarna så kan jag förklara närmare vid tillfälle. Mycket enkelt när man kan det :D.

Amadeus
2007-11-03, 20:17
Att ta av hela fronten underlättar massor. relativt enkel operation.

Tillverka ett verktyg till avgasklämmorna enligt denna instruktion så blir det enklare: http://www.gtiklubben.nu/index.php?m=2&sbm=12&id=61

Kamrem är enkelt och billigt att byta, lätt att komma åt med motorn ur med. Har du inte koll på märkningarna så kan jag förklara närmare vid tillfälle. Mycket enkelt när man kan det :D.

Tack för snabbt svar.

Har demonterat hela fronten och bilen står nu på pallbockar med motorn urplockad på golvet.
Ska flytta över lite saker till den nya/beg. motorn från den gamla.

Bytte kamremmen från den gamla motorn då jag bytte rem i den i somras.
Hade inte koll på dessa märkningar fast jag har Haynes bok.
Märkte själv både kugghjulen och remmen med lite färg,så att den nya remmen hamnade på samma ställe som den gamla satt på.
Räknade också antalet kuggar emellan märkningarna.
Det bör väl ha blivit rätt då eller ????????

Har bara sysslat med lite byte av bromsbelägg,hjullager o.s.v inga större saker som motorbytet nu.

Verktyget för klämmorna till främre röret tillverkade jag i somras efter ritningarna här på sidan, blev då tvungen att byta främre röret då det ena sidan hade rostat sönder så att klämman lossnade.



MVH:Amadeus

Manny
2007-11-03, 20:35
stora framsteg! härligt!

Kamremmen borde hamna rätt med din teknink. kör runt motorn för hand så att det inte tar i nånstans i den,

Annars så hänger du på remhjulet på vevaxlen och då ska hacket i remhjulet sitta mitt på märket (en liten prick på hjulen bara) på mellanaxelns remhjul samtidigt som pricken på INSIDAN på kamaxlen ska ligga jäms med kanten på toppenen framsida, finns ett märke på utsidan med men det ska du strunta i för så startar inte bilen.

Du har helt rätt taktik. ta de bästa bitarna till den "nya" motorn.