handdator

Visa fullständig version : Hur går bilen när kammarna står fel 16V



Jonas
2007-11-01, 15:49
Ang 16V Kr


Hur går bilen när kammaxlarna står en kugge fel?Är det någon som varit med om det?

Börjar nästan misstänka det,Bilen vill inte varva mer än 4100 rpm vid full gas när den står stilla släpper jag gasen lite knappt till halv så varvar den ca 5500 rpm. Kör jag bilen så finns knappt någon ork,Kammremen står rätt tändning står rätt

Motorn går rent och fint på tomgång men vid gaspådrag så tar det ett tag innan det kommer samt att det bluddrar den går inte rent då,Står jag framför bilen på tomgång låter det bra ställer jag mig bakom låter det som en gammal fiskebåt ur avgassytemet.

Några andra tips

Scirocco_turbo
2007-11-01, 17:09
Är du osäker på om kammarna står rätt så nolla motorn och ta av ventilkåpan.
Kolla så att markeringarna på kamdreven står mitt för varandra.

// jonas

KEJO
2007-11-01, 19:42
Knappast kuggfel - det gör mycket och du skulle ha ful tomgång. Verkar som den inte får soppa nog tycker jag. Far o mät systemtryck o styrtryck.

Jonas
2007-11-01, 20:23
Stiften är väldigt sotiga(Nya Stift) Men jag tycker att bilen bör kunna varva mer en den gör även om den går för fett.

Bastard66
2007-11-01, 21:19
kanske dumt att fråga men har du bytt bränsle filter?? Min Gti 16V ville inte varva ut ordentligt slutade kanske runt 5500 rpm och den verkade lite slö, så bytte jag filtret och nu varvar ut ordentligt..

Jonas
2007-11-01, 21:35
kanske dumt att fråga men har du bytt bränsle filter?? Min Gti 16V ville inte varva ut ordentligt slutade kanske runt 5500 rpm och den verkade lite slö, så bytte jag filtret och nu varvar ut ordentligt..

Finns inga dumma frågor

Filtret är nytt,

Men tack för tipset

Dave the brave
2007-11-01, 23:24
Jag satte en av kammarna en kugg fel och då gick den väldigt orent på tomgång, så om den går rent på tomgång är det nog inte det som är felet. Men det skadar ju inte att kolla för säkerhets skull, det kan vara lite knepigt att få dem rätt.