handdator

Visa fullständig version : Motorn rusar under färd - Golf IV 1.6 -00



Cliff Barnes
2007-11-01, 08:08
Har fått problem med min Golf IV:a (1.6 00:a) som yttrar sig genom att motorn tokrusar upp till 6000 varv under färd. Första gången låg jag på 4:ans växel i 50-60km/h inne i stan och känner hur bilen drar iväg helt utan att jag trycker ned gaspedalen, frikopplar givetvis och då drar varvet upp till 5-6000 varv. Får därför ligga och nöta med kopplingen mot 5:ans växel för att få ned varvet och ta mig till en parkering vid sidan av vägen. När tändningen slås av försvann felet.

Lämnade därför in bilen hos Volkswagen som efter ett par dar lämnade tillbaka den med kommentaren att man justerat gasläget och att jag fick prova och se om det blev bättre. De nämnde också att en sensor (tror det var tempsensorn) hade gått sönder men att de inte bytt den i nuläget eftersom de inte kunde tänka sig att den hade med felet att göra. De frågade om den kunde vara svårstartad ibland - för i så fall kunde det ha med sensorn att göra. (Svårstartad kan jag bara minnas att den varit vid 1 eller kanske 2 tillfällen dock.)

Igår fick jag så samma fel en gång till, mitt under färd skjuter bilen iväg som en projektil och jag får trycka ned kopplingen fort som tusan. Svänger in på parkeringen och stänger av tändningen och startar om - problemet borta.

Är det någon där ute som har några tankar kring vad detta kan vara eller vet lösningen vore jag oändligt tacksam. Så här kan det inte fortsätta, jag har haft tur och fått problem i gles trafik men nästa gång kan det vara i köerna utanför Stockholm...

PS Jag har en bekant med en Golf IV 1.6 som också haft problem med en rusande motor, fast då vid tomgång. Antingen dog motorn eller rusade den och i hans fall var det tempsensorn/givaren som de bytte (samma verkstad jag har!) och då fungerade det.

Cliff Barnes
2007-11-02, 08:01
Inte för att verka tjatig men är det någon erfaren VW-meckare där ute som har några tankar kring mitt problem vore jag väldigt tacksam. Med betoning på väldigt...

Hälsningar,
Cliff

Mini_me
2007-11-02, 08:27
Hej hej.

Det är din tempgivare som är defekt. G62 omnämns den som hos VAG. Fattar inte att dom inte byte den pga att den kan ställa till alla möjliga fel.

Byt den (inte svårt att byta själv) och tuta och kör.

Cliff Barnes
2007-11-02, 20:20
Ville bara tacka för tipset Mini_me samt ge de intresserade lite uppdaterad info.

Var inne på att göra bytet själv eftersom jag fått ett prisförslag i spannet 1300-1400 kr, vilket jag tyckte lät väl blodigt. (En tempgivare finns att köpa för 260 spänn hos exempelvis Mekonomen, då blir man lite fundersam.) Drog dock till VAG för att snacka med dom och fick, efter viss diskussion (tre vändor mellan servicedisken och akutservicen), en mekaniker till att läsa av felkoderna. Mycket riktigt var det just G62:an som gav felaktiga signaler (sporadiskt).

Mekanikern var jäkligt hygglig och konstaterade att "så här kan du inte ha det" varpå Golfen rullades in på verkstan för snabbyte av tempgivare. Tydligen monterades en ny variant, man får förmoda att den gamla var ökänd för en annan mek-kille tittade förbi och frågade om det var "en G62:a?".

Hur som helst, ny givare på plats och en kalibrering senare rullade jag ut från verkstan. Räkningen slutade på 875 spänn vilket är en rätt bra slant men långt ifrån så illa som dom hintade om från början. Motorn lät också anmärkningsvärt bättre nu, den gick faktiskt rätt illa innan bytet*.

*Tydligen är det relaterat till att motorn går ner i en "nöd-mode" när den känner att tempgivaren ger obegripliga signaler. Då blir bränsle/luft blandningen inte särskilt optimerad. Det verkar också som att det lagras i minnet så att felet egentligen bara uppträder 1 gång - sen ställer den ner sig i nöd-mode tills felkoden raderas.

Hoppas nån annan blir lite klokare av den här tråden också och återigen, tack mini_me. Nu får vi bara hålla tummarna för att det här gör susen!

Hälsningar,
Cliff

golf99
2007-12-27, 13:08
kanske är det jag drabbats av oxå ........
min golf kan börja rusa mot 2700-3500 rpm. sedan blir han svårstartad när han e varm.
händer inte regelbundet utan sporadiskt.

en golf IV 1,6 -99

Manny
2007-12-27, 16:57
vad är det för golf?

Mini_me
2007-12-27, 20:13
Coolt=)

golf99
2008-01-08, 13:41
1.6 -99

golf99
2008-01-16, 14:54
det var G62:an som var kass, nu går den som en klocka igen