handdator

Visa fullständig version : Hjälp med elen till 1.8T....



VWR18
2007-10-31, 21:02
Håller på att koppla den sista elen inför uppstarten och har stött på ett problem.
Någon som har koll på vad boxen uppe i högra hörnet i motorutrymmet har för funktion i en Golf IV GTI, misstänker att det är ABS-enheten men är inte säker. En av kablarna från luftmassemätaren går dit men jag klippte av hela stammen där när jag monterade ur motor och kabelstammen!

Någon som kan svara ifall lmm kabeln ger info till abs:en och ifall jag klarar mig utan den?

Falcor
2007-11-01, 07:29
Har du en bild på boxen?

Jag misstänker att det kan vara den atmosfäriska lufttrycksgivaren du har klippt sladdarna till. Eller har du koll på den redan?

VWR18
2007-11-01, 08:04
Har du en bild på boxen?

Jag misstänker att det kan vara den atmosfäriska lufttrycksgivaren du har klippt sladdarna till. Eller har du koll på den redan?

Har ingen bild, och har/hade inte koll på den atmosfäriska lufttrycksgivaren heller. Är det ett måste för att få allt att lira?
Boxen sitter i alla fall långst upp i högra hörnet in under vattenskyddet vid torpedväggen och det går 21 st kablar till den.

Hittar inget om den givaren i kopplingsschemat till en AGU heller???

Falcor
2007-11-01, 08:25
Utan den givaren så kommer troligtvis motorn bara gå i limp home läge.

http://www.desertwind.se/20v/altitude1.JPG
http://www.desertwind.se/20v/altitude2.JPG

Så här ser en ut, tre sladdar går till den.


21 st sladdar???? Det är väl inte motorstyrboxen du har klippt av kabeln till?!?!?!

VWR18
2007-11-01, 08:54
Nej den givaren på bilden har jag koll på och jag har inte klippt stammen till ecu´n, utan en annan box som också har ett plåthölje med bosch märkning.
Som sagt jag tror att det är ABS/EDL- enheten som ska en 25-pin kontakt och heter T25 på kopplingsschemat!

Falcor
2007-11-01, 09:29
Ok, då kan jag nog inte hjälpa dig, har tyvärr inte koll på det. :-(

VWR18
2007-11-01, 09:47
Ok, då kan jag nog inte hjälpa dig, har tyvärr inte koll på det. :-(

Tack för visat intresse ändå!

Janne.M
2007-11-01, 13:23
Kolla om du hittar nån info i nån av länkarna på sidan:

http://monty.syr.edu/swap/

Har för mig att jag ska ha en ganska bra elektronikguide för bytet nånstans, postar här om jag hittar den.

Roger T
2007-11-02, 14:29
Håller på att koppla den sista elen inför uppstarten och har stött på ett problem.
Någon som har koll på vad boxen uppe i högra hörnet i motorutrymmet har för funktion i en Golf IV GTI, misstänker att det är ABS-enheten men är inte säker. En av kablarna från luftmassemätaren går dit men jag klippte av hela stammen där när jag monterade ur motor och kabelstammen!

Någon som kan svara ifall lmm kabeln ger info till abs:en och ifall jag klarar mig utan den?

Luftmassemätaren sänder en last signal till ESP/ABS styrdonet som sitter monterat till vänster i bilen färdriktning i motorrumet. tveksam om det påverkar effekten eller uppstart, där emot så tänds varninds lampa för ESP/ABS när den signalen saknas.

VWR18
2007-11-02, 17:25
Luftmassemätaren sänder en last signal till ESP/ABS styrdonet som sitter monterat till vänster i bilen färdriktning i motorrumet. tveksam om det påverkar effekten eller uppstart, där emot så tänds varninds lampa för ESP/ABS när den signalen saknas.

Som jag misstänkte då, tack för bekräftelsen.