handdator

Visa fullständig version : Ändra varningsljud Passat -00



GTI-nissen
2007-10-30, 07:38
Går det att ändra vilket ljud som ska låta när det ex.vis det börjar bli dags för att tanka, lågt oljetryck etc?

Som det är nu så stör jag mig fruktansvärt på signalen för låg spolarvätskenivå. Den tjuter ju lika ilsket som varningen för låg kylvätskenivå och andra viktigare saker, där det är helt ok med ett högre ljud.
Går det att ta bort ljudet helt eller kan man byta det till det diskreta frostvarningsplonget? Skulle även vilja få bort ljudet för låg bränslenivå. Man ser ju symbolen och jag kör nog inte 10 mil innan jag tittar på instrumenten...

Förövrigt så är nivåvarningen för spolarvätskan kass. Det går att spola 1 liter innan den varnar och sedan är det typ 3 liter kvar. :-(

(Förresten så köpte jag begagnade vinterhjul i helgen. Audi S4-fälgar med 235/40-18 dubbfritt... Jättebra i snön!!! Fast det var fälgarna jag ville åt egentligen)

Manny
2007-10-30, 11:35
Det där ljudet e bara jobbigt....

I synnerhet för spolarvätskan, kör upp för en backe den tänds, "PLONG!", köra ner för backe den slocknar, köra upp för nästa backe "PLONG!".... o samma visa hela tiden...

Det vettigaste man kan göra tror jag är att koppla ur lyktspolarpumpen och fylla på behållaren lite mer sällan.... :D

GTI-nissen
2007-10-30, 12:47
Jag brukar spola lite till så att nivån sjunker rejält under givarnivån, då Plongar (Fast i mitt fall så tjuter det) det bara när man startar.
Hade det bara Plongat hade jag inte behövt att ändra...

Jag undrar alltså om man kan gå in i datorn och ändra ljud.

Barbapappa
2007-10-30, 17:15
Vilka bilar är det som har dessa irriterande ljud bortsett Nisses modell av Passat? Måste man upp i 'premium-klassen' på bilstorlek för att denna typen av lull-lull ska finnas i bilarna? ;-)


Förresten så köpte jag begagnade vinterhjul i helgen. Audi S4-fälgar med 235/40-18 dubbfritt... Jättebra i snön!!! Fast det var fälgarna jag ville åt egentligen)
Oh herrejisses, den här Passaten blir bara mer och mer hottad! Nu får du ta och uppdatera bil-tråden om Passaten när du har monterat fälgarna och tagit en bild, för det har du väl redan gjort vid det här laget. ;-)

Marcus
2007-10-30, 17:26
Golf 1J t ex...

jocke.w
2007-10-30, 17:59
Det där ljudet e bara jobbigt....

I synnerhet för spolarvätskan, kör upp för en backe den tänds, "PLONG!", köra ner för backe den slocknar, köra upp för nästa backe "PLONG!".... o samma visa hela tiden...

Det vettigaste man kan göra tror jag är att koppla ur lyktspolarpumpen och fylla på behållaren lite mer sällan.... :D


Räcker med att stänga av lyset på vredet så spolar den inte ur halva burken på framlysena!!

T-mek
2007-10-30, 18:41
Ljudet för spolarvätskevarningen går inte att ändra, däremot går det att koda bort varningen helt. (Man märker ju ganska tydligt när det är slut ändå..)

När det gäller varningen för låg bränslenivå går inte att varken ändra ljudet eller ta bort det.

Idén att koppla bort spolarpumpen för strålkastarna är mycket god. Det är bara en fråga om NÄR cylindrarna havererar och börjar läcka om de används, plus att själva rengöringseffekten är lika med noll..
Har min bortkopplad själv och jag fyller på spolarvätska typ 2ggr om året.. :-)

GTI-nissen
2007-10-30, 18:56
Ljudet för spolarvätskevarningen går inte att ändra, däremot går det att koda bort varningen helt. (Man märker ju ganska tydligt när det är slut ändå..)

Det låter som något för mig! :-) Trots att man kodar bort ljudet, har man kvar den lysande symbolen för låg spolarvätskenivå?

GTI-nissen
2007-10-30, 19:02
Oh herrejisses, den här Passaten blir bara mer och mer hottad! Nu får du ta och uppdatera bil-tråden om Passaten när du har monterat fälgarna och tagit en bild, för det har du väl redan gjort vid det här laget. ;-)


Hottad och hottad... Diskret ansiktslyft skulle jag vilja säga. ;-)
Jag har inte ens någon (några) biltråd(ar) här eftersom jag tycker det är meningslöst utan bilder.
I Golftråden på rejsa, i första inlägget, har jag däremot lagt in en bild tagen med mobilkameran.

T-mek
2007-10-30, 19:08
Det låter som något för mig! :-) Trots att man kodar bort ljudet, har man kvar den lysande symbolen för låg spolarvätskenivå?

Nej, tyvärr. Det är allt eller inget.. :-/

GTI-nissen
2007-10-30, 19:10
Tusan också! Vad ska man välja nu då?
Får nog sova på saken...

Tack iallafall! :-)

Lillen
2007-10-30, 20:21
Hottad och hottad... Diskret ansiktslyft skulle jag vilja säga. ;-)
Jag har inte ens någon (några) biltråd(ar) här eftersom jag tycker det är meningslöst utan bilder.
I Golftråden på rejsa har jag däremot alldeles strax lagt in en bild tagen med mobilkameran.


[MER OT]
Finare ord för "bling" Nisse =)
Helt OK i mina ögon och jag håller med Barba......BILD!
[/OT]

Manny
2007-10-30, 23:50
Hottad och hottad... Diskret ansiktslyft skulle jag vilja säga. ;-)
Jag har inte ens någon (några) biltråd(ar) här eftersom jag tycker det är meningslöst utan bilder.
I Golftråden på rejsa har jag däremot alldeles strax lagt in en bild tagen med mobilkameran.



uhm, du vet väl om att det går utmärkt att lägga in bilder i projektforumet? iofs bara länkar men det räcker ju oftast. :D

GTI-nissen
2007-10-31, 06:55
uhm, du vet väl om att det går utmärkt att lägga in bilder i projektforumet? iofs bara länkar men det räcker ju oftast. :D


Jo, jag vet, men jag har inget ställe att lägga bilderna på. Och detta trots att det finns gratisställen m.m. Det är inte heller populärt att länka till bilder som ligger på rejsa.

Nä, nu får vi inte spamma tråden mer! Jag måste ju föregå med gott exempel! ;-)

Barbapappa
2007-10-31, 16:29
Hottad och hottad... Diskret ansiktslyft skulle jag vilja säga. ;-)
Jag har inte ens någon (några) biltråd(ar) här eftersom jag tycker det är meningslöst utan bilder.
Men vad i hela friden, jag var ju nästan helt säker på att jag har sett bilen i projekt-avd. här på forumet, men det kanske bara var när forumet 'provkördes' och att den senare försvann.

Håller verkligen med om att det suger utan bilder i trådarna, lätt det sämsta med hela forumet, livlöst och tråkigt. Därför har jag som mål att ösa på så mycket jag kan med max antal bilder/inlägg i projekttråden där man i.a.f. kan visa bilder. ;-)