handdator

Visa fullständig version : Motorproblem GTI 6N



Scratchen
2007-10-29, 15:34
Felbeskrivning Polo GTI -98.

1) Ibland mycket svårstartad. Kan behöva göra 5-6 försök där startmotorn snurrar 10-15 sekunder åt gången, utan att ens försöka tända. Samtidigt som man försöker starta så smäller det till i avgassystemet och det luktar bensin. Verkar som om spridarna ger bensin men det tänder inte.

2) När bilen väl har gått igång så är motorgången stundtals mycket ojämn. Låter man bilen stå på tomgång ca 5 minuter så kan man räkna med att motorn dör.

3) Om man vid ojämn tomgång och kall motor (punkt 2) ger full gas så blir motorgången enormt ojämn upp till ca 3-4000 varv, då går den rent igen. Låter nästan som om en eller två cylindrar inte tänder som dom ska.

4) Vid varm motor så uppträder ibland problemet som beskrivs i punkt 3. Åker jag t.ex på motorväg i 90km/h på 5an och ger full gas för att köra om så känns det ibland som om bilen bara går på 3 cylindrar. Motorljudet låter inte så annorlunda, men man känner att bilen är mycket klenare. Vid 4-4500 varv så känner man att den sista cylindern tänder och motorgången blir helt annorlunda.
Detta problem kan ibland också uppstå i stadstrafik om man ger lite mer gas än vanligt på låga varv, oavsett växel. Motorn går då mycket ojämnt och hela bilen rycker, ända till ca 4000 varv, då går den rent igen.

5) Tycker mig ana en viss höjd bränsleförbrukning, men den är i så fall mycket marginell.

Bilen har för ca 500 mil sen fått ny vattenpump + kamrem + spännhjul och hela kitet, pga att vattenpumpen skar.
Efter bytet så gick bilen som den skulle, fast ibland så dippade tomgången lite. Det hände dock inte ofta. Körde man bilen så gick den precis som den skulle, dvs pigg och snålt.

Alla fel jag beskrivit ovan har kommit ett efter ett den senaste månaden.

Mvh Jeroen

UPPDATERING 1:

Har nu bytt rotor och fördelarlock = den ryckiga gången på låga varv försvann! Fördelarlocket var inte så fint längre..
Bytt tempgivaren = ingen förbättring på tomgången.

Halva problemet är alltså löst nu. Endast den ostabila tomgången kvar!
Efter att ha sökt igenom en jäkla massa trådar på forumet nu så undrar jag återigen om det finns en tomgångsmotor (tomgångsventil) på AFH-motorn (1.4 GTI)?
Har läst att om tomgångsmotorn är defekt eller kärvande så kan man få dippar i tomgångsvarvtalet om man t.ex slår på/av bakrutevärmare, AC osv... EXAKT detta händer mig!

Vidare så har jag läst mig till att LMM inte finns på AFH-motorn.. stämmer det?


UPPDATERING 2:
Provade precis att låta bilen kalibrera in sig själv: kall motor -> tomgång i 15 minuter

Men när jag gick ut efter en kvart så hade bilen naturligtvis dött... typiskt.

Startade motorn och lät den gå på tomgång i 1 minut. Sedan slog jag på bakrutevärmaren exakt samtidigt med vindrutetorkarna. DÅ HÖLL MOTORN PÅ ATT SLÅ AV SIG HELT OCH HÅLLET... Något generalknas är det ju.

Mer tips? :)

UPPDATERING 3:
Var förbi hos en kompis idag, så han fick ta en titt på mitt underliga problem..
Jag plockade bort luftburken och allt krimskrams så vi kom åt gasspjället. På sidan av själva spjällhuset sitter en kontakt. Så den kopplade jag ur.

Nu är tomgången mycket bättre, visserligen förhöjd till 1000-1100 varv, men mycket bättre! Inga dippar mer, och bilen dör inte heller.

Vad gör denna kontakten? Borde inte bilen gå sämre (gå på nödprogram) om kontakten kopplas ur?

Börjar fundera på om jag måste byta hela gasspjällhuset... dyrt :S

http://www.geting.se/image.php/3503-kontakt.jpg (http://www.geting.se/viewimage.php?image=3503-kontakt.jpg)

UPPDATERING 4:
Har haft ett större läckage på avgassystemet, vilket bilprovningen inte tyckte om.
Det var en skarvhylsa mellan främre och bakre avgasdelarna (efter katten, innan sista burken) som rostat isär totalt, vilket gjorde att det läckte utav bara fan.

Har nu satt dit en ny skarvhylsa och monterat med en ansenlig mängd monteringspasta = tätt. Håller man för utblåset nu så byggs det upp ett ordentligt tryck (förr pyste det ut i skarvhylsan).

Vad jag har märkt nu är att tomgången är MYCKET bättre, knappt några dippar alls! Har på 3 dagar varit med om att den dött en enda gång, förr var det flera gånger om dagen!

Så mina tankar går direkt till Lambdan. Frågan är - var sitter lambdan på Polo GTI 6N? En förklaring vore ju att det stora läckaget fått lambdan helt ur spel. Men jag har för mig att lambdan sitter innan katten?

Någon som kan strö lite ljus över detta?

Barbapappa
2007-10-29, 17:51
När byttes tändstift och kablar på bilen?
Det kan inte vara nåt sånt enkelt? ;-)

Scratchen
2007-11-23, 22:29
När byttes tändstift och kablar på bilen?
Det kan inte vara nåt sånt enkelt? ;-)

Stiften är nog inte äldre än 1 år om jag tolkar senaste servicepapprena rätt. Dom ser även hela och fräscha ut.

Tändkablarna kontrollerar jag hellre motståndet på istället för att byta ut, kostar ju en fin slant :) Vad ska motståndet vara i tändkablarna + kabel mellan spole och fördelare?

Har nu iaf bytt rotor i fördelaren, och även beställt nytt fördelarlock (var slut hos lokala Mekonomen). Varken rotorn eller fördelarlocket såg särskilt fräscha ut. Men nu sitter det alltså en ny rotor med gammalt fördelarlock. Skrapade iaf rent det gamla fördelarlocket innan jag satt tillbaks det.

Men problemen återstår....

Var sitter tomgångsmotorn på denna bilen? Har förgäves försökt hitta skiten, så en bild med tomgångsmotorn inringad på eller liknande skulle hjälpa otroligt mycket!

EDIT: Glömde tillägga att den inte längre verkar vara svårstartad! Rycker i princip inte heller längre när man kör. Har iofs bara hunnit med några korta vändor, men det känns bättre.

Passat R
2007-11-23, 22:54
Stiften är nog inte äldre än 1 år om jag tolkar senaste servicepapprena rätt. Dom ser även hela och fräscha ut.

Tändkablarna kontrollerar jag hellre motståndet på istället för att byta ut, kostar ju en fin slant :) Vad ska motståndet vara i tändkablarna + kabel mellan spole och fördelare?

Har nu iaf bytt rotor i fördelaren, och även beställt nytt fördelarlock (var slut hos lokala Mekonomen). Varken rotorn eller fördelarlocket såg särskilt fräscha ut. Men nu sitter det alltså en ny rotor med gammalt fördelarlock. Skrapade iaf rent det gamla fördelarlocket innan jag satt tillbaks det.

Men problemen återstår....

Var sitter tomgångsmotorn på denna bilen? Har förgäves försökt hitta skiten, så en bild med tomgångsmotorn inringad på eller liknande skulle hjälpa otroligt mycket!

EDIT: Glömde tillägga att den inte längre verkar vara svårstartad! Rycker i princip inte heller längre när man kör. Har iofs bara hunnit med några korta vändor, men det känns bättre.

Prova att byta tempgivare

Scratchen
2007-11-23, 22:57
Prova att byta tempgivare

Den blå som sitter på högra sidan av motorn, i närheten av fördelaren?

Passat R
2007-11-23, 23:05
Den blå som sitter på högra sidan av motorn, i närheten av fördelaren?

Nja, har för mig att den är 4polig svart/gul. Är inte 100% säker på det, rätta mig gärna nån som vet

P-plats.se
2007-11-23, 23:17
Som sagt, tempgivaren...
...eller lamdasonden?!

Scratchen
2007-11-23, 23:20
Som sagt, tempgivaren...
...eller lamdasonden?!
Samma visa igen :) Vart hittar jag lamdasonden?

Satt precis och läste om tomgångsmotorer. Börjar mer och mer tro att det är den som spökar...
Det som oftast leder till att motorn dör är att jag frikopplar och raskt släpper gaspedalen. I det här läget ska ju tomgångsventilen sköta lufttillförseln, när gasspjället hastigt stängs. Om tomgångsventilen kärvar så låter det som en logisk förklaring.

Så återigen :) Vart sitter tomgångsmotorn (och hur ser den ut), VÄLDIGT gärna utpekad på bild!

znabb
2007-11-24, 10:02
Samma visa igen :) Vart hittar jag lamdasonden?

Satt precis och läste om tomgångsmotorer. Börjar mer och mer tro att det är den som spökar...
Det som oftast leder till att motorn dör är att jag frikopplar och raskt släpper gaspedalen. I det här läget ska ju tomgångsventilen sköta lufttillförseln, när gasspjället hastigt stängs. Om tomgångsventilen kärvar så låter det som en logisk förklaring.

Så återigen :) Vart sitter tomgångsmotorn (och hur ser den ut), VÄLDIGT gärna utpekad på bild!

tempgivaren sitter framför ventilkåpan rakt framifrån bilen.det är en 4 polig kontakt till den och givaren kostar typ 250 kr.har för mig att det var blå.

hade liknande problem med min förra bil (polo 6N 1.6 75 hk) och boven i dramat visade sig vara ett sprucket grenrör där bilen var mkt svårstartad samt ryckig och orolig tomgång.ta bort skydds/värme plåten över grenröret och titta på det när det är kallt.

Scratchen
2007-12-27, 19:20
Uppdatering:

Har nu bytt rotor och fördelarlock = den ryckiga gången på låga varv försvann! Fördelarlocket var inte så fint längre..
Bytt tempgivaren = ingen förbättring på tomgången.

Halva problemet är alltså löst nu. Endast den ostabila tomgången kvar!
Efter att ha sökt igenom en jäkla massa trådar på forumet nu så undrar jag återigen om det finns en tomgångsmotor (tomgångsventil) på AFH-motorn (1.4 GTI)?
Har läst att om tomgångsmotorn är defekt eller kärvande så kan man få dippar i tomgångsvarvtalet om man t.ex slår på/av bakrutevärmare, AC osv... EXAKT detta händer mig!

Vidare så har jag läst mig till att LMM inte finns på AFH-motorn.. stämmer det?

Scratchen
2007-12-27, 21:25
Provade precis att låta bilen kalibrera in sig själv: kall motor -> tomgång i 15 minuter

Men när jag gick ut efter en kvart så hade bilen naturligtvis dött... typiskt.

Startade motorn och lät den gå på tomgång i 1 minut. Sedan slog jag på bakrutevärmaren exakt samtidigt med vindrutetorkarna. DÅ HÖLL MOTORN PÅ ATT SLÅ AV SIG HELT OCH HÅLLET... Något generalknas är det ju.

Mer tips? :)

R.Grönberg
2007-12-27, 22:38
testa koppla ur tomgånsmotorn, Vet at dom lite äldre gick in i ett nödprogram.

Alltså av med tändningen och ur med kontakten och starta bilen.

Om du vill kan du göra lika dant med tempgivaren ( vet iaf att min gamla g60 gick in i nödprogram där oxå)

Scratchen
2007-12-27, 22:59
testa koppla ur tomgånsmotorn, Vet at dom lite äldre gick in i ett nödprogram.

Alltså av med tändningen och ur med kontakten och starta bilen.

Om du vill kan du göra lika dant med tempgivaren ( vet iaf att min gamla g60 gick in i nödprogram där oxå)
Som jag skrivit ett par gånger innan i tråden; jag vet inte var tomgångsventilen sitter. Vissa säger att den sitter inbyggd i spjällhuset? Andra att den sitter bredvid?

Tempgivaren har jag ju köpt en ny nu, så den borde inte ställa till med problem.

Finn
2007-12-27, 23:21
Kolla hur gasspjället ser ut. Är det mycket skitigt så kan d göra så att tomgången jävlas. Är det mycket avlagringar så är det bara plocka ur å sen göra rent me t-röd. Använd en stor tops eller liknande.

R.Grönberg
2007-12-28, 00:17
Som jag skrivit ett par gånger innan i tråden; jag vet inte var tomgångsventilen sitter. Vissa säger att den sitter inbyggd i spjällhuset? Andra att den sitter bredvid?

Tempgivaren har jag ju köpt en ny nu, så den borde inte ställa till med problem.

Borde väl vara spjällägesgivare på en sådan? ta gasspjället i och gasa lite lite lite du ska ha bilen av och helt tyst kring dig. så hör du ett litet klick. Det ska även höras när du har fullgas sedan. För att höra det bäst får du gasa från motorrummet

Scratchen
2007-12-28, 16:27
Var förbi hos en kompis idag, så han fick ta en titt på mitt underliga problem..
Jag plockade bort luftburken och allt krimskrams så vi kom åt gasspjället. På sidan av själva spjällhuset sitter en kontakt. Så den kopplade jag ur.

Nu är tomgången mycket bättre, visserligen förhöjd till 1000-1100 varv, men mycket bättre! Inga dippar mer, och bilen dör inte heller.

Vad gör denna kontakten? Borde inte bilen gå sämre (gå på nödprogram) om kontakten kopplas ur?

Börjar fundera på om jag måste byta hela gasspjällhuset... dyrt :S

http://www.geting.se/image.php/3503-kontakt.jpg (http://www.geting.se/viewimage.php?image=3503-kontakt.jpg)

Stiftten ska iaf bytas nu, fast dom inte såg tokiga ut alls..

R.Grönberg
2007-12-28, 16:45
Var förbi hos en kompis idag, så han fick ta en titt på mitt underliga problem..
Jag plockade bort luftburken och allt krimskrams så vi kom åt gasspjället. På sidan av själva spjällhuset sitter en kontakt. Så den kopplade jag ur.

Nu är tomgången mycket bättre, visserligen förhöjd till 1000-1100 varv, men mycket bättre! Inga dippar mer, och bilen dör inte heller.

Vad gör denna kontakten? Borde inte bilen gå sämre (gå på nödprogram) om kontakten kopplas ur?

Börjar fundera på om jag måste byta hela gasspjällhuset... dyrt :S

http://www.geting.se/image.php/3503-kontakt.jpg (http://www.geting.se/viewimage.php?image=3503-kontakt.jpg)

Stiftten ska iaf bytas nu, fast dom inte såg tokiga ut alls..


Den går inte sämre om det är fel på den detaljen du kopplade ut och den går in i nödprogrammet.

Scratchen
2007-12-28, 16:48
Den går inte sämre om det är fel på den detaljen du kopplade ut och den går in i nödprogrammet.
Nej, det är klart. Det förstår jag också ;) Men vad går kontakten till? Måste jag byta hela spjällhuset?

Scratchen
2007-12-28, 20:33
Blev inte så bra ändå utan den där kontakten inkopplad. När motorn är kall har jag NOLL tomgång, men perfekt när en är varm...

Scratchen
2008-01-29, 17:21
UPPDATERING 4:
Har haft ett större läckage på avgassystemet, vilket bilprovningen inte tyckte om.
Det var en skarvhylsa mellan främre och bakre avgasdelarna (efter katten, innan sista burken) som rostat isär totalt, vilket gjorde att det läckte utav bara fan.

Har nu satt dit en ny skarvhylsa och monterat med en ansenlig mängd monteringspasta = tätt. Håller man för utblåset nu så byggs det upp ett ordentligt tryck (förr pyste det ut i skarvhylsan).

Vad jag har märkt nu är att tomgången är MYCKET bättre, knappt några dippar alls! Har på 3 dagar varit med om att den dött en enda gång, förr var det flera gånger om dagen!

Så mina tankar går direkt till Lambdan. Frågan är - var sitter lambdan på Polo GTI 6N? En förklaring vore ju att det stora läckaget fått lambdan helt ur spel. Men jag har för mig att lambdan sitter innan katten?

Någon som kan strö lite ljus över detta?

larsahl
2008-01-30, 20:55
Lambdan sitter ju på grenröret som går ut från blocket, det gör det på min 1.4L motor. Och troligen på din GTi oxå.

Den där kontakten är throttle potentiometer wiring plug. Det är väll den som skickar signaler till datorn hur spjället står tror jag, vilken vinkel osv.

Bastard66
2008-01-30, 21:45
Blev inte så bra ändå utan den där kontakten inkopplad. När motorn är kall har jag NOLL tomgång, men perfekt när en är varm...

exakt samma problem hade jag på min golf (visserligen en gammal 16V gti -90) men det var iaf tomgångsmotorn/ventilen.