handdator

Visa fullständig version : Ersättning till org.tejp för kabelhärva?



HRC
2007-10-28, 21:48
Alla kablar i motorrummet är ju lindade med någon sorts textiltejp, som nu efter 13 års värme förvandlats till damm som går att borsta bort från kabelhärvorna. Det vore trevligt att fräscha upp de där oxå när jag ändå ser över alltihop. Vad kan man använda istället? Eltejp går ju bort, tål inte värmen utan blir gegga. Jag har nån sort tunna, räfflade plaströr på rulle från IKEA, det skulle kunna funka tror jag. Fast jag vill inte ha några IKEA-prylar i min bil, det skulle inte lämna mig någon ro. :)
Alla som renoverar sina åk måste ha en annan metod.....

Henrik.M
2007-10-28, 21:55
Hockeytejp eller vad det nu heter....om den nu finns med bara klister på ena sidan.
Den är ju av samma kvalisort.
(15-år sedan jag höll i en hockeyklubba sist , och då var det klister på båda sidorna men det kanske finns med klister bara på ena). =)
Annars kan man ju stoppa sk robotslang alternativt systoflex om man är riktigt seriös.

Joda
2007-10-28, 22:07
Jag har provat Hockeytejp (med klister på ena sidan bara).

Tejpen dog ganska snabbt av ålder tyvärr. Ska man använda Hockeytejp så får man nog vara säker på att den klarar att åldras i värmen.

F ö. så blir det jäkligt snyggt att använda hockeytejp.. Mycket originalkänsla i det.

(Det är ju kallare mot isen än i ett motorrum)

/Johan

Manny
2007-10-28, 22:10
Norpan vet var det finns! PMa eller maila honom :D sitter sån tejp på min bil.

med risk för att han blir mailbombad :D

Henrik.M
2007-10-28, 22:15
http://images.google.com/images?svnum=10&um=1&hl=sv&rls=com.microsoft%3Asv%3AIE-SearchBox&rlz=1I7GGLJ&q=flamskyddad+tejp

Flamskyddad tejp borde ju vara som handen i handsken. =)

http://www.primetime.se/PDF/Primetime%20Tejpguide.pdf

Norpan
2007-10-29, 00:22
finns en tejp av märket Tesa som är luden och lätt att arbeta med.
den används till Hondas kabelstammar och säljs av Würth som kablagetejp för
fordon.

Kan fixa om nån behöver och skicka, kostar ca. 50-60:- rullen men den är
bra också! : )

HRC
2007-10-29, 19:14
Nu börjar det likna nåt! Från hockeytejp till Würths fordonstejp! Jag tackar och bockar ödmjukast för hjälpen, o vise män.

Raz
2007-10-29, 19:33
Jag köpte tygtejp på ELFA till min kabelhärva, dyrt men riktigt bra!

VeeDUB
2007-10-29, 19:34
Elfa har sådan tejp Artnr. 80-912-09