handdator

Visa fullständig version : Toppen av på VR6:an. Now what?



HRC
2007-10-28, 21:31
Köpte en gammal Passe VR6 igår som dragbil. Ägaren hade av sin verkstad blivit informerad om att kamkedjehärket rasat. Vackert så, jag har bytt dem förr och kan väl göra det igen. Den här gången tänkte jag inte fuska utan byta toppackningen också medan allt ändå är isär men harrejavvlar vilken chock jag fick när jag lyfte av den!

Åtminstone en krökt ventil, kan vara flera fast det inte syns. Geggigt och grisigt överallt av olja, sot, vatten och odefinierbar gegga, en cylinder såg helt bedrövlig ut, bilen måste ha gått på fem burkar senaste tiden. En del ventiler vill inte stänga helt fast det är nog bara skit ivägen. Så jag lurade på att bara byta de ventiler som ser krokiga ut, göra rent och plocka ihop det hela men efter att ha läst några gamla trådar har jag förstått att det inte kommer på fråga, toppen måste in för ordentlig renovering och kontroll.

Bilen har gått 26.000 och det är en massa dokumenterad service gjord, men tydligen ingenting inuti motorn! Men det var åtminstone inga sprickor eller korrosionsskador någonstans, och det är ju lite trevligt.

Så nu till frågan om blocket då.

Kolvarna har tjocka lager av sotflagor och det är en massa gegga uppe vid vändkanterna. Otroligt att bilen har gått att köra tills ganska nyligen. Den kan inte gått speciellt bra.

Räcker det med att göra ordentligt rent här? Är det bara komptest som kan visa om kolvringarna är ok? Det lutar åt en Sharan-packning sedan, för högre komp.

Kan man återanvända topplocksbultarna? Enligt servicemanualen är det sträckbultar som måste ersättas. Jag kan tänka mig vad VW tar för dem... Kanske går att köpa i järnaffären istället?

Ni som pillar med det här varje helg och bara skakar av iver att dela med er av alla tips ni har ang toppar och det runtikring, ös på nu!

//Lasse

Mini_me
2007-10-28, 21:49
Angående topp bultar så går det att återanvända men man ska inte just pga att det är sträck bultar.

Gör riktigt rent i cylinderloppen och kolvarna.
Sen ner med T-röd i loppen och låt stå...försvinner allt (på en ganska kort tid) så är det kört.
Inte så farligt dyrt som man kan tro...fast det beror ju på om man är känslig eller inte=)

Jag hade bytt...men alla e inte som jag=)

Joda
2007-10-28, 21:57
Vad det gäller att byta toppbultar så finns det ju bara ett riktigt svar.. och det är byt.

Jag gör det inte alltid ändå. Tror på teorin om att sträckbultarna kan sträckas igen. :)

Gör som du vill. Och bultar det köper man inte i järnaffärn. Det finns hos mekonomen och liknande. Kostar fö. 587 kr på Mekonomen (Till en tidig VR6)

/Johan

HRC
2007-10-28, 21:57
Sitter just och kollar lite här och var, det finns visst andra leverantörer än VW orginal, så då finns det nog chans att hitta prylar till anständiga priser. Men oj vad mycket dyrare det här lilla projektet blev på en gång. Men det gör inget. Känslan när man vrider om nyckeln efter ett större jobb och motorn susar igång snällt och rätt är värd....ett och annat :)

Joda
2007-10-28, 21:59
http://www.blocket.se/vi/13570369.htm?ca=16_s
http://www.blocket.se/vi/13461356.htm?ca=16_s
http://www.blocket.se/vi/13238088.htm?ca=16_s

Finns ju hela motorer också.

HRC
2007-10-28, 22:41
Men se där! Det föll mig aldrig in att söka på bara motorer på Plocket. Men då är man ju snart där igen, köpa en spis jag inte vet något om och som antagligen ser likadan ut inuti som den här, och inga kedjeprylar bytta. Jag har ju en hyfsad maskin i bilen redan, bättre att rusta den ordentligt! Dessutom är garaget så trångt så det är bara att glömma att få ur en motor ur en bil, om jag nu skulle komma på tanken.

Roffe
2007-10-28, 22:48
jag skulle rekomendera att du plockar väck hela fronten blir sååå mkt enklare att jobba med den motorn då...

hur fräsh är den lilla vatten pumpen på högersidan av motorn? är den aldrig bytt vad du vet så byt den när jag renoverade kompisens vr6:a så satt impellren helt fast rätt dyr på vag med...