handdator

Visa fullständig version : golf 3 td -93 stötdämpare



g1bby
2007-10-28, 15:23
tjena, har lite problem med stötdämparen höger bak. då jag köpte bilen var stötdämparna bak helt slut...så jag bytte båda (köpte ej nya spiralfjädrar till, snål *host*) problemet var efter jag hade bytt de bägge, att stötdämparen högerbak lixom åker upp och ner i kupén. trott att det var att jag inte hade satt dit den ordentligt. men jag har tagit ut den och gjort om allting igen men det är samma resultat, köpte nya spiralfjädrar men problemet återstår. vet inte om det är stötdämparen det är fel på eller om jag har satt dit den helt fel? vänster bak är helt okej

Manny
2007-10-28, 17:57
tjena, har lite problem med stötdämparen höger bak. då jag köpte bilen var stötdämparna bak helt slut...så jag bytte båda (köpte ej nya spiralfjädrar till, snål *host*) problemet var efter jag hade bytt de bägge, att stötdämparen högerbak lixom åker upp och ner i kupén. trott att det var att jag inte hade satt dit den ordentligt. men jag har tagit ut den och gjort om allting igen men det är samma resultat, köpte nya spiralfjädrar men problemet återstår. vet inte om det är stötdämparen det är fel på eller om jag har satt dit den helt fel? vänster bak är helt okej

den sitter ju med gummibussningar överst juh. en på undersidan och en på ovansidan dvs i kupén. Det är normalt att den rör sig litegrann upp och ner när man fjädrar bilen, rör den sig alldeles för mycket så kanske gummibussningarna är slitna. Då är det bara att köpa nåra nya, men dom brukar inte gå sönder.

Särkelä
2007-10-28, 18:17
Är nog så att låsringen som sitter på stötdämparkolven är dålig. då blir det att den åker upp aldeles för mycket. så riv ner igen o kika om det sitter en liten ring på kolven. Gör det inte det så får du skaffa tag i en sådan. Har för mej att dom går att köpa löst på VAG.

g1bby
2007-10-29, 00:59
Att bussningarna kan göra så mycket trodde jag inte :/ men jag ska byta ut bussningarna bak iallfall! men det där med kolven fattar jag inte riktigt menar du den som sitter under själva plåt plattan till spiralfjädern?

tackar för era tips, håller på att bli galen då man har en tendens att åka runt som det redan är :)