handdator

Visa fullständig version : bromsproblem vid fälgbyte??



kev
2007-10-28, 02:41
Bytte från 17" fälgar till 16" idag när jag drog på vinterdäcken.

Böjrade med att båda bromsarna fram kärvar lite vid vid ett visst läge.. Typ som att dom nyper till just vid samma ställe hela tiden. Körde dock en bit för och kolla om man kunde bromsa bort problemet, när jag väl bromsar börjar abslampan lysa. Backar in bilen igen och plockar av hjulen fram ytterligare en gång.
Varpå ena hjulet slutar kärva medans det andra fortsätter lite smått. Men nu till det yttersta problemet vilket är att när jag nu bromsar pulserar pedalen och när den nästan är i botten så har jag ingen bromsverkan alls, speciellt i låga farter??

Så vad kan problemet vara?

Menar att byte från 17" till 16" inte alls borde göra någon skillnad eller är jag helt ute och cyklar?

Eller kan det vara så simpelt att jag måste lufta systemet??

Kan nästan svära på att om jag drar på sommarfälgarna igen så fungerar det klanderfritt.

Bilen har varit inne på byte av bromsok bak för cirkus två månader sen, samt byte av styrstag och hjullager fram och bak för 3 veckor sen.
Bromsarna har inte krånglat något sen vi fick dem fixade förrens nu idag.

Bilen i fråga är en golf gti -96a

Manny
2007-10-28, 11:46
det har inte kommit skit mella skivan och navet? eller mellan skivan o fälgen så att det inte blir rakt?

GTI-nissen
2007-10-28, 12:05
Det kanske är hjulbultarna som är för långa till vinterhjulen och tar i något bakom skivan?

kev
2007-10-28, 16:27
det har inte kommit skit mella skivan och navet? eller mellan skivan o fälgen så att det inte blir rakt?

skit har det inte kommit mellan då jag funderade på det med..skrapade helt rent innan jag satte på fälgarna.


Det kanske är hjulbultarna som är för långa till vinterhjulen och tar i något bakom skivan?

hmm.. möjligtvis detta dårå. får köpa mig ett par kortare och testa. men samma bultar bak fungerar?. samt att jag körde ändå förra vintern med samma bultar så egentligen borde det väl inte vara så?

VWGolIV
2007-10-29, 00:43
När du ändå håller på kan du lufta och byta bromsolja i systemet, skadar ju inte =)

kev
2007-10-30, 19:32
När du ändå håller på kan du lufta och byta bromsolja i systemet, skadar ju inte =)


grejen är att det är butt för 3 veckor sen. så behövs ju egentligen inte alls bytas i dagsläget?

fortfarande ingen annan som kan veta om det ändå är något annat fel än just ubltarna?
har inte haft tid at testa än tyvärr