handdator

Visa fullständig version : Dimma i kupén (kylarvätska). Usch!



Janis
2007-10-27, 18:22
En dimma lägger sig inne i kupén. Troligtvis är det läcka på det lilla värmeelementet som luften i kupén vämrs med.

Har någon av er på portalen bytt detta någon gång själv?

Läser man i verksadshandboken är det ett väldigt besvär. Man skall ta bort instumentpanelen, ratten, tömma allt vatten, skruva i motorutrymmet och riva lite till för att få ut det lilla värmeelementet.

MÅSTE man detta?? Vad säges om jag från Biltema köper "kylarcement" och häller i? Kunde man tänkas slippa denna stora operation?

Jag är ny på användare och detta är min första frånga. Goda råd mottages.

Med vänlig hälsning,
Janis
janis.vikmanis@crossnet.se

pekka kiiskilä
2007-10-27, 19:06
Det är värmepaketet som har gått på bilen och jag har bytt på några,
Du får tömma kylet först, lossa slangarna till coupen vid torpeden, ta loss värmereglage, ta bort mitt konsollen, skruva bort några skruv vid torpeden jag minns inte hur många kanske 3, sedan det roliga för rören till plasthuset ska loss och sedan trixa loss den åt passagerar sidan, efter det så kommer du åt cellpaketet.

Henrik.M
2007-10-27, 20:10
Vad är det för bil?

Blir enklare att hjälpa ifall man vet vad det är för bil. =)

På vissa bilar måste man ner med instrumentbrädan.

Janis
2007-10-27, 21:41
Ja…eh…jag "somnade vid ratten".
:-)

Det är en VW Passat TDi av -92 års modell. Blinkers fungerar.
:-)

OK. Jag telefonerade en av mina mekaniskt begåvade vänner och denne sade, att också att det nog var VÄRMEPAKETET. Men…mere EXAKT VAD? Spricka i själva CELLPAKETET?

1. Kan det vara slangarna som spruckit?
2. Tror ni slangarna är, som brukligt av gummi (inte väl plast??)?
3. Hur mycket slang skall jag förbereda mig på att kanske behöva skarva? Förslagsvis samma dimension, en 10-20 cm, i med en rörbit vid skarven och på med slangklämmor?

Anleldning till frågan är att jag vill förbereda mig. Jag bor lantligt till och har 11 km till närmsta skrot. Allt måste jag fixa hem INNAN jag börjar riva i mitt eget åk.

Det enda vettiga är väl att först åka till skroten och plocka ut ett sådant däringa värmepacket och langa in DET?

4. Inte väl reparera det värmepaket som sitter i??
5. Är cellpaketet, som brukligt av MÄSSING (inte väl aluminium?)?
6. Hur brukar värmepaketen gå sönder? Spricker cellpacketet i metallen? Vart då, i sådant fall? Spricka vid rören för till-och frånvatten? Är det slangarna som spricker? Något tillverkat av PLAST, som spruckit?

När jag då väl slitit ut något från skroten kontrollerar jag detta, såklart. Hur?

7. Sänka ned cellpaketet i vatten, håll för utflödet och blåsa i ingången, för att se om det bubblar vid sidan om?
8. Om nu det från skroten urplockade har hål? Är det av MÄSSING? Då kan det lödas. Har någon försökt (och lyckats)?

Pekka ser ut att ha anfallit ett dylikt fordon…och föreslår följande (inhugget med mina kommentarer och frågor):

a. Tömma vattnet. OK. Inget svårt.
b. Inne i MOTORRUMMET lossa slangarna (spruckna?)?
c. Värmereglaget bort? Det med vreden för varmt/kallt och fläkt? Men passa sig för att pilla dän någon wire från plats! Eller hur? Fast…DETTA ser ut att vara en skramlig historia av diverse äldre plastdelar som skulle vilja gå sönder. Hm…
d. Mittenkonsoll? Det finns sådan. Men då sade jag inte att det var en Passat heller. Bort med hela INSTRUMENTBRÄDAN står det i verkstadshandboken. ÄR det så? Väck med RATTEN också?
e. Trixa ett "plasthus" sidledes mot passagerarsidan? Kan cellpaketet på Passat sitta infattat i plasthus?

Det hela ser trångt ut och att man därför måste frilägga och plocka bort en hel del.

Det står alltså en hel del i verkstadshandboken. Men…tja…Kan man inte sätta några snygga snitt i torpedväggen istället med VINKELSLIP, ut med cellpaketet, i med vad helt är från skroten och på med PlasticPading© för att få utsågad lucka att sitta. Ibland undrar jag om man inte har ett för romantiskt förhållande till teknikens under.
;-)

Jag är alltså "artspecifik" i mina frågor. Passat -92 var det.
Har någon rivit cellpaket ur just SÅDAN kärra?
Mässing?
Spricker slangarna här? Plast?
Vilka årsmodeller kunde ha liknande cellpaket (enklare på skroten)?

Ett stort tack förresten för både Pekkas och Henriks rappa svar!
:-)

Med vänlig hälsning,
Janis

P.Hagel
2007-10-27, 22:05
1-aluminium.
2-plastgavlar.

Joda
2007-10-27, 22:05
Hej

Ett nytt värmepaket ligger på mellan 800-1000 kr.

Jag skulle inte lita på ett beg om jag inte visste "historiken" på det. För mycket jobb för att chansa om du förstår vad jag menar. Om de har lösa värmepaket på skroten så kanske du kan hitta åldersinformation på det?

Tänk på att de flesta VW har likadana värmeelement under -80 -90 talen. Jämför artikelnummer på tex. mekonomens sida. Tänk på att det kan skilja om bilen har AC eller ej.

Värmepaketen är i aluminium, med plastgavlar. Det finns inga slangar inne i kupén.. Rören på värmepaketet sticker ut genom torpedväggen.
Som med alla budgetlösningar av denna modellen så börjar det läcka mellan aluminiumen och plasten. Många många intercoolers har detta problem också. Även vid normala laddtryck.

/Johan

Mini_me
2007-10-27, 22:10
Hej

Ett nytt värmepaket ligger på mellan 800-1000 kr.

Jag skulle inte lita på ett beg om jag inte visste "historiken" på det. För mycket jobb för att chansa om du förstår vad jag menar. Om de har lösa värmepaket på skroten så kanske du kan hitta åldersinformation på det?

Tänk på att de flesta VW har likadana värmeelement under -80 -90 talen. Jämför artikelnummer på tex. mekonomens sida. Tänk på att det kan skilja om bilen har AC eller ej.

Värmepaketen är i aluminium, med plastgavlar. Det finns inga slangar inne i kupén.. Rören på värmepaketet sticker ut genom torpedväggen.
Som med alla budgetlösningar av denna modellen så börjar det läcka mellan aluminiumen och plasten. Många många intercoolers har detta problem också. Även vid normala laddtryck.

/Johan


Tar imot men han har rätt...köp nytt (VAG eller kneponomen) så sparar du dig själv både huvudvärken att behöva göra om det och huvudvärken för du måste ta en stadig jävel för att bearbeta det faktum att du "snåla" ;-D

Joda
2007-10-27, 22:15
Tar imot men han har rätt...köp nytt (VAG eller kneponomen) så sparar du dig själv både huvudvärken att behöva göra om det och huvudvärken för du måste ta en stadig jävel för att bearbeta det faktum att du "snåla" ;-D

Jag skrattar ihjäl mig!! Tack ska du ha!

/Johan

Henrik.M
2007-10-27, 22:29
Vet inte om någon sagt det bland all textmassa , så jag skriver den tråkiga nyheten.

På passaten måste man ner med instrumentbrädan för att komma åt paketet.
Bara att greppa boken och börja riva. =/

Mike
2007-10-28, 00:50
Fyfan, kommer ihåg när jag rev inredningen i min BMW 520. Inredningen var mint innan operationen, nu sitter den löst på vissa ställen och repor och skit har det blivit :(

Så var rädd om inredningsdetaljerna, sammla upp alla skruvar och försök göra allt i ett svep.

Janis
2007-10-28, 07:59
Pojkar! Tack så mycket för alla goda råd!

Det blir Mekonomen nästa, det. Artikelnr 17-73 962. Eventuellt med "snyftrabatt" för att min arbetsplats inhandlar så många måjänger därifrån.

Aluminium och plast…bra, så jag vet. Samma med att riva instrumentpanel.

Mint? Jag har min egen Variant av "mint". Jag drar försiktigt i en skruv lite här och var när plasten börjar dallra för mycket.
;-)
Men kärran är billig i drift. 4,5 dl/milen. Att hiva den vore nog bara emotionellt onyktert. En bil är alltid en ekonomisk förlust, såvida man inte sysslar med att köpa och sälja bilar. Jag har den kvar. Därför har jag bytt många saker på den med åren också. Nästa bil går också sönder, kan man "trösta" sig med.
;-)
Det är bara att vänja sig vid sådant. Som med Mickes BMW. Det är bara att lära sig skratta lite, blunda och fatta muvskrejsel. En del tar sig en rackabajsare innan, märker jag. Fast…jag vill nog inte efteråt finna att fyra skruvar blev över.
:-)
Eller som en kristen kille jag mekade med uttryckte det då vi plockade med en Vålvå 245:a på skroten. Kupéfläkten skulle ut. "Ja, Gud. Den här bilen har inte Du planerat, märker jag."…för allt satt så illa.
:-)

Det ser man i verkstadshandboken också. Vilket litterärt hopkok och kisch-misch! Glödstiften byts enkelt och fint på bild då man plockat av cylindertoppen och lägger den på bordet. Se, så fint man gör med momentnyckel och allt. Töntar…så går det ju inte till IRL (in real life). Sedan kan man också läsa "Rådfråga en VAG-verkstad om du är osäker". Listigt! På min ära, listigt. Därför alla mina frågor till er.
:-/

Jag är alltså lite misstänksam mot verkstadshandboken. Man får gissa sig till vissa moment. Man kallar vissa saker för en sak, men på bilderna heter de annorlunda. Sedan bläddra fram och tillbaka i bokåbäket.

1. Vatten ut.
2. Ratten bort.
3. Mittenkonsoll bort.
4. Diversehylla förare bort. Stoppning undertill också.
5. Diversehylla passagerare bort, med stoppning undertill och kring fläktmotor.
6. Dekorplast bort från värmevreden. Skruvar ut men wirers kvar vid vred. DC-spelare ut och knappar loss från kabelskor.
7. Kabelskor bort.
8. Enligt bild skall 7 skurvar ut. Clips enligt bild lossas. Men jag tror det är IDIOTI. För nästa moment förklarar att man INTE skall lossa alla skruvar.
9. Man skall ha kvar några skruvar så instrumentpanelen kan vikas ut "på gångjärn". MEN…då kanske annat sitter fast lite.
10. Lossa luftgångar som sitter i vägen och eventuellt också öppna clips på anläggningen näst intill cellpaketet för att få ut det sisnämnda.
11. I boken står att någon annan bör vara till hands för att assistera. Stämmer det? Det borde väl gå utan?
12. In med det nya cellpaketet, på med slangklämmor och tebaks med allt igen.

EN SAK FATTAR JAG INTE med Passaten. Eller kanske snarare DIESELMOTORN. När jag tömt vatten och skall ha i det igen, så är systemet as-svårt att tömma på luft. Luftbubblor cirkulerar hela tiden. Man får köra motorn varm, öppna locket på expanderkärlet, få se het glykol fräsa ut, skvätta i mera kylarvätska mm. Så får man hålla på en 3-4 ggr. Finns det inget enklare sätt? Något bättre ställe att lufta på?

Ursäkta textmassan! Men detta är min egen kom-ihåg-lista också.
;-)

Panga på mig med fler en-radare om det ser ut att behövas.

Jag samlar mig för att göra det stora påhoppet på kärran!
:-)

Janis

ovredsson84
2007-10-28, 08:12
Lycka till....

Mini_me
2007-10-28, 15:59
EN SAK FATTAR JAG INTE med Passaten. Eller kanske snarare DIESELMOTORN. När jag tömt vatten och skall ha i det igen, så är systemet as-svårt att tömma på luft. Luftbubblor cirkulerar hela tiden. Man får köra motorn varm, öppna locket på expanderkärlet, få se het glykol fräsa ut, skvätta i mera kylarvätska mm. Så får man hålla på en 3-4 ggr. Finns det inget enklare sätt? Något bättre ställe att lufta på?
Janis

Jo dom är dryga att lufta men det du ska göra är att fyll på vatten i x-kärlet och ha en av slangarna till värme paketet liiiite löst med en glipa.

Då trycks nämligen luften ur där upp...det skyndar på processen ganska mkt=)

Annars är det bara att blanda glykol med kokande vatten och dundra i..då öppnar termostaten rätt kvickt=)