handdator

Visa fullständig version : Kopplingen slirar



ypzilon
2007-10-26, 19:43
Kopplingen på min pickup -98 har slirat till och från, igår luktade det lamell när jag körde normalt utan last. Idag köpte jag en ny kopplingssats.

När jag idag plockade ner kopplingen så tyckte jag att den gamla lamellen såg rätt fin ut, den 7,8mm tjock djupet till nitarna var ~1,6mm. Den nya var 8,25mm tjock och ~1,8mm.

Tycker att kopplingsarmen är lite kärv, men det borde väl inte vara tillräckligt för att den ska slira?

Henrik.M
2007-10-27, 20:12
Hur ser tryckplattan ut ? (aka solfjädern).

Mini_me
2007-10-27, 22:03
Min Caddy -89 hade mina kollega på jobbet bytt bara lamell (Budget) på och låtit orginal a´20000mil tryckplattan sitta kvar.

Den slira..inte hela tiden men tex om man vålda i 3án vid mkt varv så högg den inte utan mer en sakta inkoppling.

Men om du har en pickup så har du ju en "förädlad Skoda"..dvs en skoda pickis med VW märken på (typ)...den har en rätt simpel kopplings uppbyggnad.
Bytt urtrampnings lager och jag skulle oxå reka. att du byter den "flänsen" som sitter runt ingående axel...den brukar kunna bli dålig och skapa lite motstånd.

Annars finns det inga direkta problem kopplat till detta (Notera ord vitsen).

ypzilon
2007-10-27, 22:34
Jag byter lamell, tryckplatta och utrampningslagret, får hoppas att det löser det hela. Jag har även haft loss kopplingsarmen och putsat av den och lagt på lite alupasta, så nu rör den sig fint.