handdator

Visa fullständig version : VR6 spikar..



Sn00k
2007-10-24, 21:32
Gick å köpte mig en Passat -95:a.. vr6:a då tyvärr.. har totalrenoverat motorn då den led av den klassiska sjukdomen "kamkedjeras".. 8 av 12 ventiler spretade åt alla håll å kanter.
nu är allt tätt å motorn spinner som en kissekatt.. MEN.. när man gasar på den fullt ifrån låga varv.. så magerrycker den lite.. och när vridet börjar närma sig toppen så spikar det ganska friskt.. något som mitt tränade öra lätt uppfattar.. nu till frågan.. VARFÖR?

motorn är försedd med dubbla knacksensorer.. dessa registrerar inte spikningarna.. har tittat med diagnos instrument, och boxen vet ingenting om nå spikningar.. lambdan står på 1.01v.. blåa tempsensorn till styrdonet är bytt.. tändstiften helt nya orginal bosch platinum.. ventiler och tätningar helt tätt allting..
har även mätt upp soppatrycket som visade 3.5bar exakt på tomgång, och 4.15bar vid fullgas.. precis som det ska vara enligt vags diagnos-program.

spridarna var min nästa tanke.. då bilen kändes som den gick på 5 cylindrar när det hände.. och jag har idag bytt allihop till bättre begagnade, tvättade.
nu kom kraften tillbaka, den går mjukare och alla cylindrar är således igång.. den rör på sig riktigt bra.. men spikningarna kvarstår!

en liten spricka i coil-packet, men jag ser inte hur det skulle kunna ha å göra med spikningarna.. den går rent å fint i övrigt.. tändkablarna är testade och någon ny.. inga överslag.. och samma där.. ska inte göra att det spikar..

så.. nu tänkte jag höra ifall nån vr6-ägare har nå fler teorier.. kom med ideer å förslag.

lambdan kanske är slut?

Joda
2007-10-24, 21:43
Hmm.. Det är inte ofta du frågar något!

Jag tror nog att jag också har någon spricka i mitt coilpack. men det är nog bara själva höljet..

Testa att rycka kabeln till lmm:en. Mest för att kolla om det blir någon skillnad. I ditt läge får man ju testa allt.

Kom hit annars, så kan vi mappa min bil på samma gång. :)

Vill du att jag ska mäta på något eller likande så ställer jag givetvis upp. Min Passat är ju en -96:a!! Jag jobbar länge i morrn. Har inget mätinstrument hemma. Ska antagligen till garaget på Fredag eller till Helgen.

/Johan

NeXeN
2007-10-24, 21:44
vad kör du på för soppa?

Sn00k
2007-10-24, 21:58
jode: hehe, nae, men nu börjar ja få slut på ideer.. alla givare ger liksom rätt värden va jag kan se det via diagnosen, och NADA felkoder.. likförbannat spikar den, det är jag 100% säker på, förstår bara inte varför inte knacksensorerna reagerar.. dom måste vara väldigt sömniga.

har inte ryckt kabeln till LMM:en.. men den går ju rent å fint i övrigt.. så jag tänkte att DEN skulle det nog inte vara som bråkar.. den brukar ju påverka hela gången av maskineriet när den e pajj.
men ska det vara så drygt att det är den iaf..?

NeXeN: körde 95 till en början, då det står att det ska va så, gick sedan över på 98.. ingen skillnad alls.

Sn00k
2007-10-24, 22:00
jag var som sagt lite inne på att kanske lambdan har hängt sig å registrerar för fet blandning konstant.. vilket gör att boxen sänker soppan hela tiden så mycke den kan..

razer
2007-10-24, 23:10
jag var som sagt lite inne på att kanske lambdan har hängt sig å registrerar för fet blandning konstant.. vilket gör att boxen sänker soppan hela tiden så mycke den kan..

Det är väl(?) enkelt att kolla med en voltmeter...

NeXeN
2007-10-25, 00:03
Sitter det en 4bar på den?
OBD II?

Sn00k
2007-10-25, 00:22
4 bar.. yes..

razer.. ska kika imorrn..

Sn00k
2007-10-26, 01:35
idag har jag testat lambdan.. nada problems med den.. luftmassemätaren däremot märktes inte ens när ja drog av kontakten.. inte mycke iaf.. så det kan ju vara nå lurt med den.. dock hittade jag en till tändkabel som spökade, så nu blev det ALLA nya.. skulle bytt på en gång direkt.
nya kablarna anländer 07:00 imorgon, och 11:00 äre dags för besiktning.. här håller vi tummarna.. =)

znabb
2007-10-26, 08:40
idag har jag testat lambdan.. nada problems med den.. luftmassemätaren däremot märktes inte ens när ja drog av kontakten.. inte mycke iaf.. så det kan ju vara nå lurt med den.. dock hittade jag en till tändkabel som spökade, så nu blev det ALLA nya.. skulle bytt på en gång direkt.
nya kablarna anländer 07:00 imorgon, och 11:00 äre dags för besiktning.. här håller vi tummarna.. =)


just tändkablar är väl en sån grej som kan ge ryckningar ala spikningskänsla.

hoppas det blev bra när du bytte dem och lycka till med besiktningen.

Sn00k
2007-10-26, 12:54
tändkablar bytta, och besiktning genomförd... UA..! =)

den går ännu mjukare å finare nu.. MEN, den spikar likförbenat.. nån som har nå fler teorier?
det är INTE spridare, filter, sopparegulator, pump, tändstift, tändkablar, coilpack, blå tempgivare, lambda, spjälläges-givare, insugstempgivare.. ska det behöva va LMM:en som spökar endå då, fastän den går så fint i övrigt.. åker å byter den till en jag vet funkar få se..

NeXeN
2007-10-26, 14:55
Säkert kolv skrammel du hör annars kanske ex kolvbult eller ett lager som e dåligt

Renoverade du bara toppen när du fixade med motorn?

knotan
2007-10-27, 00:10
Gick å köpte mig en Passat -95:a.. vr6:a då tyvärr.. har totalrenoverat motorn då den led av den klassiska sjukdomen "kamkedjeras".. 8 av 12 ventiler spretade åt alla håll å kanter.
nu är allt tätt å motorn spinner som en kissekatt.. MEN.. när man gasar på den fullt ifrån låga varv.. så magerrycker den lite.. och när vridet börjar närma sig toppen så spikar det ganska friskt.. något som mitt tränade öra lätt uppfattar.. nu till frågan.. VARFÖR?

motorn är försedd med dubbla knacksensorer.. dessa registrerar inte spikningarna.. har tittat med diagnos instrument, och boxen vet ingenting om nå spikningar.. lambdan står på 1.01v.. blåa tempsensorn till styrdonet är bytt.. tändstiften helt nya orginal bosch platinum.. ventiler och tätningar helt tätt allting..
har även mätt upp soppatrycket som visade 3.5bar exakt på tomgång, och 4.15bar vid fullgas.. precis som det ska vara enligt vags diagnos-program.

spridarna var min nästa tanke.. då bilen kändes som den gick på 5 cylindrar när det hände.. och jag har idag bytt allihop till bättre begagnade, tvättade.
nu kom kraften tillbaka, den går mjukare och alla cylindrar är således igång.. den rör på sig riktigt bra.. men spikningarna kvarstår!

en liten spricka i coil-packet, men jag ser inte hur det skulle kunna ha å göra med spikningarna.. den går rent å fint i övrigt.. tändkablarna är testade och någon ny.. inga överslag.. och samma där.. ska inte göra att det spikar..

så.. nu tänkte jag höra ifall nån vr6-ägare har nå fler teorier.. kom med ideer å förslag.

lambdan kanske är slut?


Verkar snarlikt det problem jag hade med en tidigare bil dock en mazda 626 v6, men det kan ge tips på fortsatt felsökning.
Först hade jag hål på slangen från spjället till insugsröret, vilket bara märktes när man nyttjade vridet, eftersom då vred sig motorn i sina fästen och den tjuvsök luft, tog ett tag att hitta eftersom det var tätt när man inte nyttjade vridmomentet, så startgas gav inget ökat varv vid stillastående.
Sedan fick jag ett annat problem som gav likande resultat, och det var att en tändkabel var kass så jag bytte alla kablar men inte stiften eftersom jag hade bytt de för 500 mil sedan. Att jag itne bytte stiften fick den påföld att den dåliga kabeln hade hunnit bränna upp stiftet, eller vad man nu ska kalla det när gnistan går på utsidan av stiftet och bränner in typ en blixt i porslinet.

Sn00k
2007-10-27, 04:22
nya stift, nya kablar.. som sagt.. alla slangar undersökta noga och även testade med startgas givetvis.

NeXeN: motorn i sig är genomgången.. inget kolvskrammel, inga lager, ingenting sådant.. var lös med allting när jag endå hade tråget bortplockat.
alla ventiler är 100% täta.
allt i motorn är i tipp-topp skick.. LMM:en är nu även testad... gick lite jämnare med en ny endå.. men spikar fortfarande.. nu har jag verkligen inga fler idéer.. va kan det vara.. en kam felkuggad? dubbelkollat 3 ggr vid montering.

lite inne på att stoppa i ett 2.9 chip, alt. ett trim-chipp för att ge den mera soppa.. den går numera sjukt bra för att vara en vr6:a.. men som sagt, spikar.. och det är inget jag inbillar mig.. vet precis vad det är för ljud, och det är INGET annat.

det finns inte en läcka tjuvluft någonstans.. garanterat.

är lite inne på att göra ett eget chip med mera soppa/lägre tändning.. om det nu är vad som krävs..

NeXeN
2008-10-23, 00:41
hur har det gått?

M.Skoglund
2008-10-23, 02:04
kollat tändningen?

Sn00k
2008-10-23, 04:25
självklart.. inte för att den går att ställa om nånting alls på en vr6:a, men nog står allting rätt =)

åtgärdade totalt 27 grova fel på motorn och vidhåller så min uppfattning att VR6-motorn är vw sämsta motor någonsin genom tiderna.

det slutgiltiga felet var, att jag fått en sharan topplocks-packning istället för en passat när jag stoppade ihop den.. kollade väl inte SÅ noga med nå skjutmått när motorn åkte ihop under en kväll, inte visste jag hur tjock den skulle vara heller för den delen..

passatens är iaf 2mm, den jag hade monterad 0,5.

slutsats, 12:1 i komp på en vr6:a med orginal tändkurva = nono.
(gillade dock vridet som blev i botten)

Mini_me
2008-10-23, 09:00
åtgärdade totalt 27 grova fel på motorn och vidhåller så min uppfattning att VR6-motorn är vw sämsta motor någonsin genom tiderna.


Watch it fella! ;-P
VR6 Rocks dude!!

David L
2008-10-23, 10:47
det slutgiltiga felet var, att jag fått en sharan topplocks-packning istället för en passat när jag stoppade ihop den.. kollade väl inte SÅ noga med nå skjutmått när motorn åkte ihop under en kväll, inte visste jag hur tjock den skulle vara heller för den delen..

passatens är iaf 2mm, den jag hade monterad 0,5.

slutsats, 12:1 i komp på en vr6:a med orginal tändkurva = nono.
(gillade dock vridet som blev i botten)

Nu har ju Passat VR6 likadan toppackning som alla andra VR6or vilket innebär 1.5mm tjocklek. Den tunnare modellen av Sharanens är mycket riktigt ~0.5mm, men det hela resulterar i 11:1. (10:1 std)

Med 98okt i tanken ska motorn inte spika då oavsett mjukvara.

Sn00k
2008-10-23, 14:43
det jag ville få fram var att nej, det hade den ju inte, mätte den flera gånger om och 2.0mm var den.. fast den kanske blir ihop-pressad när man monterar den förståss =)

11:1 i komp borde den klarat utan problem ja.. det gjorde den INTE.. spikade nå alldeles gräsligt under belastning.

kompet sjönk med ca 2 enheter, testat med biltema mätare.. knappast exakt, men iaf samma mätare.