handdator

Visa fullständig version : Avgasvärden problem GTI 16v -89



ridern
2007-10-23, 21:50
Tjena GTI-forumet! Har nyss köpt mig en Golf GTI 16V -89. Tyvärr går den inte geno besiktingen pga CO2 och HC-värdet, den är inte så jäkla mycke för höga men går ej genom besiktningen, dom testa å verkligen varmköra den och sen direkt in med proben men icke ändå! (den vill tveka till på låga varv ibland när den inte ha full värme och gå kasst på tomgång då den e kall)

E inte så jättehemma på K-jet som sitter i dessa så vart skulle man kunna börja felsöka? Kat, Lamdasond, spridarrengöring, filter-bränsle-luft, tändstift, tändkablar? Något mer?

Bastard66
2007-10-23, 22:06
Tjena GTI-forumet! Har nyss köpt mig en Golf GTI 16V -89. Tyvärr går den inte geno besiktingen pga CO2 och HC-värdet, den är inte så jäkla mycke för höga men går ej genom besiktningen, dom testa å verkligen varmköra den och sen direkt in med proben men icke ändå! (den vill tveka till på låga varv ibland när den inte ha full värme och gå kasst på tomgång då den e kall)

E inte så jättehemma på K-jet som sitter i dessa så vart skulle man kunna börja felsöka? Kat, Lamdasond, spridarrengöring, filter-bränsle-luft, tändstift, tändkablar? Något mer?

Om värdena inte är så väldigt höga kan man ju alltid hälla i K-sprit för att få den igenom bes. iaf.. Pröva att byta bränslefiltret det gjorde jag på min 16V när den inte ville komma på låga varv ville heller inte varva ut ordentligt men jag bytte filter och nu går den som en klocka.. Det är väl PL-motorn i -89? isf har du KE-Jet. Jag skulle kolla lambdan till att börja med även byta oljefilter, olja, luftfilter mm..

Mr dOhC
2007-10-24, 06:58
Tjena GTI-forumet! Har nyss köpt mig en Golf GTI 16V -89. Tyvärr går den inte geno besiktingen pga CO2 och HC-värdet, den är inte så jäkla mycke för höga men går ej genom besiktningen, dom testa å verkligen varmköra den och sen direkt in med proben men icke ändå! (den vill tveka till på låga varv ibland när den inte ha full värme och gå kasst på tomgång då den e kall)

E inte så jättehemma på K-jet som sitter i dessa så vart skulle man kunna börja felsöka? Kat, Lamdasond, spridarrengöring, filter-bränsle-luft, tändstift, tändkablar? Något mer?

Ny olja i motorn brukar kunna göra underverk på HC värdet iallafall.

Vilka värden har du, alla, lägg upp dom här ?

Lillen
2007-10-24, 11:23
Ny olja i motorn brukar kunna göra underverk på HC värdet iallafall.

Vilka värden har du, alla, lägg upp dom här ?

Precis.
Börja med att göra en riktig service!
Byt olja , filter , luftfilter , tändstift , rotor & fördelarlock.
Detta brukar ge resultat om bilen tidigare inte servats på länge?

Det är steg 1.

Nästa tjuvknep kan vara E85 i ganska stor mängd.
Se till att varmköra RIKTIGT så motorn är varm innan test.

ypzilon
2007-10-24, 11:39
Precis.
Nästa tjuvknep kan vara E85 i ganska stor mängd.
Se till att varmköra RIKTIGT så motorn är varm innan test.

Eller så lagar man bilen när den är trasig...

Lambdasonden kan ställa till det för dig, så mät upp den. Spänningen från den ska pendla runt 0,1-0,9V vid förhöjd tomgång (ca 1500-2500varv/min).

Lillen
2007-10-24, 11:57
Eller så lagar man bilen när den är trasig...

OM den är trasig.....
Kolla lamda först då.

Naturligtvis är det ju alltid det allra bästa så klart!
Men som vanligt vet man ju inte vad folk vill göra =)