handdator

Visa fullständig version : Mäta hallgivaren



VeeDUB
2007-10-23, 20:41
Jag skall mäta hallgivarens funktion men läste nånstans om att man skulle använda en diodtestlampa. Var köper man en sådan? Går det inte lika bra med en multimeter?

T-mek
2007-10-24, 12:20
Man kan använda en multimeter om man vrider runt motorn sakta för hand, men om man kör på startmotorn så blir det för snabba impulser för att en multimeter ska kunna mäta det med nån reda.

En "diodtestlampa" är en enkel form av spänningsprovare som ser ut som två pennor av plast med metallspetsar och en sladd mellan "pennorna". En lysdiod indikerar sen om spänning finns över mätspetsarna. Man ser inte exakt hur mycket spänning det finns, men den lämpar sig bra för detta ändamålet, då den mäter snabbt.
De finns att köpa nästan "överallt". Biltema, clas ohlsson m.m.

Mike
2007-10-24, 13:39
Ger inte VAG:s hallgivare en 0v signal till styrboxen?. Alltså 0v när en skiva paserar hallgivaren och ingen signal alls när det är tomt där imellan.

Har själv försökt mäta hallgivare med multimeter men har inte lyckats än.

T-mek
2007-10-24, 14:45
Det är rätt att hallgivaren inte ger ut spänning själv, utan endast jordar. Men..

Hallgivaren leder ström när den påverkas av ett magnetfält dvs när "luckan" i skärmen passerar mellan givaren och magneten och "jordar" då. Styrenheten lägger ut en spänning på 5v på signalledningen som försvinner när hallgivaren leder.

Singnalen på mittelstiftet på givaren är alltså när motorn går en fyrkantsvåg med 5volt som max och 0volt som minst.

Herr Apa
2007-10-26, 14:47
gå till närmsta bosch car service center.... kollade upp min hallgivare. kostade typ 100:- att konstatera att den var slut.

http://www.boschdieselcenter.se klicka på "hitta närmaste..."

/Apa

mrpipen
2007-10-26, 21:33
gå till närmsta bosch car service center.... kollade upp min hallgivare. kostade typ 100:- att konstatera att den var slut.

http://www.boschdieselcenter.se klicka på "hitta närmaste..."

/Apa


vart sitter hallgivaren och hur ser den ut?

Fors
2007-10-27, 09:17
Singnalen på mittelstiftet på givaren är alltså när motorn går en fyrkantsvåg med 5volt som max och 0volt som minst.


Är det inte minst 10 volt? Har jag betämt läst nånstans...eller blandar jag ihop det med nåt?

Herr Apa
2007-10-27, 10:16
fördelaren sitter fast på växellådan. hallgivaren sitter i fördelaren. under rotorn.
på sidan av fördelaren går det in 3 kablar. de går till hallgivaren.

hallgivaren är en liten svart mojäng....

http://www.bugga.nu/audi/distributor/DSCF%200007.html

T-mek
2007-10-27, 14:36
Är det inte minst 10 volt? Har jag betämt läst nånstans...eller blandar jag ihop det med nåt?

Hmm, nu blev jag osäker.. Det varierar kanske med vilken sorts tändsystem man har? Har man ett "riktigt" styrdon, typ digifant, brukar signalspänningen ligga på 5 volt. Men på de enklare med separat tändslutsteg är den kanske högre?

Det kvittar egentligen, huvudsaken är att det blir 0 volt på ledningen när hallgivaren leder.. Dvs mäter man när man kör på starten och man har konstant spänning, så funkar inte hallgivaren..

T-mek
2007-10-27, 14:38
fördelaren sitter fast på växellådan

Ööööh? Titta efter en gång till va? ;-)

VeeDUB
2007-10-27, 15:25
Jag gav mig faan på att jag skulle få igång biljäveln idag och efter lite mätningar och kontrolll av kablar så startade den! Den enda skillnaden var att jag råkade bryta av kontakten till tempgivaren.
Jag startade bilen, justerade tändningen och tomgången och sen gick den bra. När den blev varm började den skjuta eld ur avgasröret! :)
Samma symptom som den hade innan så det kanske berodde på tempgivaren hela tiden eftersom samma hände innan den vägrade starta...

Fors
2007-10-28, 20:27
Hmm, nu blev jag osäker.. Det varierar kanske med vilken sorts tändsystem man har? Har man ett "riktigt" styrdon, typ digifant, brukar signalspänningen ligga på 5 volt. Men på de enklare med separat tändslutsteg är den kanske högre?

Det kvittar egentligen, huvudsaken är att det blir 0 volt på ledningen när hallgivaren leder.. Dvs mäter man när man kör på starten och man har konstant spänning, så funkar inte hallgivaren..


Jag har Digifant, och är ganska säker på att det ska vara minst +10V över hallgivaren när tändningen är påslagen.

Om man mäter med en vanlig digital multimeter när man kör på starten så hänger den inte med i svängarna mellan 0v och 10v, så den visar typ ett genomsnitt... dvs c:a 5 volt... gjorde min iaf =)

VeeDUB
2007-10-29, 22:12
Var hos den lokala VW-handlaren idag och beställde en tempgivare. Det sitter ju tre enpoliga givare under fördelaren, vad är de till för? Tänkte byta alla men de kostade 220kr stycket så det blev bara en! :)
Mekonomen hade för 99kr/st men de såg inte likadana ut som orginal...