handdator

Visa fullständig version : VW caddy / Skoda Pickup???



mr_mike
2007-10-23, 12:24
Ska köpa mig en VW Caddy alt Skoda Pickup Diesel. och köra med i jobbet. Den kommer rulla 12mil minimum varje dag så VAD ska man kolla upp, maskinellt, rost, osv.

vad ska man undvika???

När är de stora servicarna?

Är det bra arbets hästar som går länge???

De varierar ju stort i pris på skick och miltal.

Svar mottages gärna Mvh Mikael

Marcus
2007-10-23, 18:16
Fråga Nicklas här på forumet, han är pickup-kungen :)

De rostar ganska friskt i karossen/och eller hanteras som hantverkarbilar brukar hanteras. Dvs hårt och ovarsamt. Annars är tokenkla bilar. 1,6 75hk bensin och 1,9D 64hk är VW motorer. 1,3 bensin är gammalt trött Skoda-junk som dom verkar funka hyfsat rent funktionsmässigt.

Barbapappa
2007-10-23, 20:54
Rostar gör dom ju friskt, men det verkar väl mest vara utsidan av mina kamraters bilar att döma. ;-) 1,9D är väl det enda rätta om du ska köra lite för skatten är väl inte direkt stor på en pickis. 1,3:an är ju inte nån pigg historia, var la stötstänger och grejer i den också, inte för att det nu är nån nackdel med 'low-tech'. ;-) Service har jag ingen aning om, men byt olja, filter & kamrem regelbundet så kan väl inte så mycket gå fel? Dom verkar rasa ganska så mycket när väl kamremmen går av har jag sett några exempel på...

Marcus
2007-10-23, 22:35
När du skriver rasar, menar du 1,6 bensin eller 1,9 diesel eller både och? :)

Henrik.M
2007-10-23, 23:13
När du skriver rasar, menar du 1,6 bensin eller 1,9 diesel eller både och? :)

1,9:an antar jag han menar eftersom den är vanligast & rasar rätt friskt när spännaren/remmen lämnar in. (Oftas beroende på slarv med bytesintervaller).