handdator

Visa fullständig version : No brakes!



onk
2007-10-22, 17:33
Min Jetta vill inte ha något bromstryck.
Går att pumpa upp tryck men så fort man släpper pedalen försvinner allt tryck och pedalen bottnar.

Har bytt följande:
Alla bromsrör utom dom fram, allt är tätt.
Huvudbromscylindern är ny.
Luftat hela system ca 4 ggr.

Det är ju skivor bak på den och det kommer ingen luft, bara ren vätska fram och bak.

Har även provat att spänna reduceringsventilen bak, men ingen skillnad.
Har provat allt jag kommer på inget hjälper.

Innan vi rev bromsören så hade jag bromsar, bes ju bilen tom men nu går det inte att få nått tryck.

Vad i he****e kan det vara som bråkar?

scirocco8v
2007-10-22, 17:46
bromsservot kan ju va kass?! sitter en backventil på en vakuumslang som går till bromsservot... ta loss å kolla den!

Sn00k
2007-10-22, 18:04
"bromsservot kan ju va kass?! sitter en backventil på en vakuumslang som går till bromsservot... ta loss å kolla den!"

påverkar inte hydrauliken..


däremot har du nog trampat lite hårt på pedalen när du monterade nya huvudcylindern.. VÄLDIGT lätt hänt, denna får inte trampas i botten helt eller hårt med en ny cylinder förrän man fått upp tryck.. då hoppar/pajjar o-ringen och den blir att läcka som ett såll..
..plocka lös å studera den, hyffsat säker på att det är detta som har hänt.. och du är inte den första om så är fallet ;)

onk
2007-10-22, 18:20
Vi har haft bort huvudcylindern 2 ggr efter den sattes dit för att kolla att den funkade ordentligt.
Men det påverkar inte funktionen då? Utan det läcker bara?

Kan va det. Vi har hållt på i en smörjgrop och jag tycker det var väldigt blött på framvagnsbalken.
Som om det har runnit massa ovanfrån.
Men farsan sa att han hade spillt över när han fyllde på men jag tyckte det var väldigt blött för att vara det..

Tack så jäkla mkt för tipset, ska kika på det imorrn!

Tody_86
2007-10-22, 18:38
jag hade exakt samma problem med min bil en golf 2gti. bytte oxå huvudbromscylider 3ggr men utan resultat.
tillslut visade de sig att de va ett Ok som va nått knas me.så de byttes sen funkade de fint..prova att klämma åt bromsslangarna ut till oken en efter en o se om de gör någon skillnad..då vet du vart kanske åt vilket håll problemet ligger åt.

Om du fattar va jag menar.

onk
2007-10-22, 18:49
Jag har tänkt på det med. Men ett ok kan ju inte bara sluta att fungera tycker man..

Bromsarna funkade ju för några dar sedan.

Bilen har stått i flera år och när jag fick hem den så var det samma problem som nu.
Då räckte det att lufta, men pedalen kändes skum. Tog väldigt långt ner.

Tänkte ju att det nog var knas med huvudcyl. eftersom den stått så länge.

Nu när vi bytte den igår så tryckte den sönder ett av dom längsgående bromsrören, så det är antg bättre tryck i den nya. Trodde att det var det som var problemet men det hjäpte som sagt inte att sätta dit nya rör.

Snackade med farsgubben och han tror inte att det var huvudcylindern, han tror det är reduceringsventilen..
Dock så fick vi samma resultat när den rörde på sig som när den var i låst läge.

Tody_86
2007-10-22, 19:00
hmm mitt ok gick pajj..de höll 1år bara:P de va itne så roligt..
men de är inte så att de är lite grapp mellan skivor o belägg så att de är självspännaren i oken som är lite efter? kan ju vara så att de är därför du får pumpa så mkt innan du får tryck..

onk
2007-10-23, 16:38
Har nu bytt huvudcylinder igen.

Tryckte väldigt försiktigt denna gången.
Men det är synd att säga att det vart bättre.

Så problemet återstår, nån som har nått tips?

pekka kiiskilä
2007-10-23, 17:45
Har du tryckt ihop lastventilen med en tving eller nåt när du luftat systemet bak för det kan behövas för att få ut all luft.

onk
2007-10-23, 19:39
Har du tryckt ihop lastventilen med en tving eller nåt när du luftat systemet bak för det kan behövas för att få ut all luft.

Japp den spände vi opp med ståltråd.

Men det har löst sig iaf. Lånade en sån grej som suger ut luften och då vart det bättre.
Till slut lossade vi oken så den slangen vart sträckt och då kom det massa luft.

Trodde inte att lite luft kunde ställa till det så.

Skönt att skiten funkar nu iaf!