handdator

Visa fullständig version : Bur , Båge eller Störtbåge i bilen.



Lillen
2007-10-22, 13:53
Många frågar om bur i bilen.
Har ju kollat lite själv så......

Ja här kommer lite länkar till olika tillverkare.
Samt annan info och mer går att söka på hemsidor och via telefon.

--------------------------------------------------------------------


Heigo har mycket fina burar.
Många som köper är mycket nöjda.
Har ganska lång leveranstid men det är värt det sägs de.
Heigo - http://www.heigo.de/

Omp Har kompletta burar och tillbehör med.
OMP - http://www.ompracing.it/
Eller på engelska här: http://www.ompracing.it/en/homeen.htm?changelanguage=en

Sparco har även de kompletta burar.
Sparco - http://www.sparco.it
Eller här: http://www.sparco.it/flash.asp?linguaggio=0

Wiecher Sport hittade jag bara hos andra en egen hemsida.
Wiecher Sport - http://www.wiechers-sport.de

Utöver dessa är det väl som vanligt Guss och Svets & smide.

Guss Störtbågar
Tel. 08 - 570 300 22
Betsedev. 1
13438 GUSTAVSBERG

Svets & smide har hemsida.
Här: http://www.svetsosmide.se/

jooeell
2007-10-22, 14:54
tack jag har själv gått i tankarna om bur så nu är det bara o välja o vraka

Raz
2007-10-22, 15:13
Angående Sparcos burar, iallafall till Golf Mk1 (Har en sån i Mk1an)

Dom har väldigt bra passform och är relativ lätta att montera, några negativa saker enligt mig är att det saknas några stag. Bland annat så hade jag velat haft ett stag bakom stolarna tvärs över bilen så att säga.

Sen tycker jag att strävorna mot A-stolparna inte går tillräckligt långt fram, man måste kapa i instrumentbrädan där ventilerna till luften sitter, jäkligt osmidigt!

GTI-nissen
2007-10-22, 17:01
Då måste jag säga att Heigo är burarnas Rolls Royce, även prismässigt...
Allt passar perfekt. Det smiter åt där det ska och glipar där det ska. Snygga är de också. :-)

Räkna med 10-12.000:-, beroende på inköpsställe.

Foojken GTI
2007-10-22, 17:20
Då måste jag säga att Heigo är burarnas Rolls Royce, även prismässigt...
Allt passar perfekt. Det smiter åt där det ska och glipar där det ska. Snygga är de också. :-)

Räkna med 10-12.000:-, beroende på inköpsställe.

Är det en sådan du har Nisse?
Har för mig att du visade några bilder på när du monterat i din 2a. Den buren såg väldigt bra ut, bra passform.

P J
2007-10-22, 17:38
Någon som sett en bur till Mk1 där man kan behålla baksätet ?

Skulle vilja ha kvar mina 4 sittplatser i bilen även efter monteringen och reg.

Modig
2007-10-22, 17:38
Jag har en Sparco.

Väldigt bra kvalitet på rör,svetsar och passform!

Ganska smidig att montera.

Passformen är väl OK! men inte perfekt. dock brukar färdiga burar ha ungefär samma passform.

prismässigt väldigt bra! (jag gav 6000kr för min)


borde gå att få plats med baksätet faktiskt om man moddar lite

GTI-nissen
2007-10-22, 18:14
Är det en sådan du har Nisse?
Har för mig att du visade några bilder på när du monterat i din 2a. Den buren såg väldigt bra ut, bra passform.

Jo, jag är väldigt nöjd! :-)
Några bilder finns i min bilpresentation på rejsa. (Kräver inloggning)

ivah
2007-10-22, 19:01
Många frågar om bur i bilen.
Har ju kollat lite själv så......

Ja här kommer lite länkar till olika tillverkare.
Samt annan info och mer går att söka på hemsidor och via telefon.

--------------------------------------------------------------------


Heigo har mycket fina burar.
Många som köper är mycket nöjda.
Har ganska lång leveranstid men det är värt det sägs de.
Heigo - http://www.heigo.de/

Omp Har kompletta burar och tillbehör med.
OMP - http://www.ompracing.it/
Eller på engelska här: http://www.ompracing.it/en/homeen.htm?changelanguage=en

Sparco har även de kompletta burar.
Sparco - http://www.sparco.it
Eller här: http://www.sparco.it/flash.asp?linguaggio=0

Wiecher Sport hittade jag bara hos andra en egen hemsida.
Wiecher Sport - http://www.wiechers-sport.de

Utöver dessa är det väl som vanligt Guss och Svets & smide.

Guss Störtbågar
Tel. 08 - 570 300 22
Betsedev. 1
13438 GUSTAVSBERG

Svets & smide har hemsida.
Här: http://www.svetsosmide.se/

Heigo verkar ju ha riktigt bra priser. Tillkommer det svensk skatt på dessa eller slipper man det ?
Hur svårt är det att svetsa samman dessa?
Det optimala hade givetvis varit en som man kan skruva ihp, samt ta isär. När buren väl är ihopsvetsad är det väl lite smålurigt att få ur den igen ^^

Någon bur som man slipper såga sönder halva bilen, typ instrumentbräda för att passa in ?

Behöver någonting att fästa bälten i senare. Hade funderingar att göra ett stag mellan stötdämpartornen i bak och göra öglor i denna. Bra ide ?
Eller ska man ha ett vågrätt stag i buren?

Lillen
2007-10-22, 20:56
Behöver någonting att fästa bälten i senare. Hade funderingar att göra ett stag mellan stötdämpartornen i bak och göra öglor i denna. Bra ide ?

Eller ska man ha ett vågrätt stag i buren?

Går bra med vilket som.
Bara staget sitter så att inte vinkeln på bältet blir för stor.
Skall helst sitta runt 90 grader mot stolen.
Men det går men lite mer åxå.

Har åxå tankar på att bygga som du beskriver.

ivah
2007-10-22, 22:08
Går bra med vilket som.
Bara staget sitter så att inte vinkeln på bältet blir för stor.
Skall helst sitta runt 90 grader mot stolen.
Men det går men lite mer åxå.

Har åxå tankar på att bygga som du beskriver.

Okej, jaa.. jag tror inte det blir allt för farligt mycket vinkel då. Inte allt för svårt att kränga till ett stag heller.

Måste dock kirra en bur som steg 1 känner jag, det är lite surt på penga fronten just nu. Men det ska väl lösa sig i slutet av månaden :-)

Någon som har ideer på burar ? Baksätet ska ur i vilket fall.
Gärna om man slipper såga sönder instrumentbrädan. Och gärna om den går att ta isär, men det kanske inte finns burar som är någonting att ha ?
Är väl inte ute efter någon värstingbur, men allt mer än orginal lär ju inte försämra.

Eller ska man köpa en halvbur bak i bilen kanske ?

Måste ju finnas flera med erfarenhet av detta :)

GTI-nissen
2007-10-23, 09:12
Heigo verkar ju ha riktigt bra priser. Tillkommer det svensk skatt på dessa eller slipper man det ?
Hur svårt är det att svetsa samman dessa?
Det optimala hade givetvis varit en som man kan skruva ihp, samt ta isär. När buren väl är ihopsvetsad är det väl lite smålurigt att få ur den igen ^^

Någon bur som man slipper såga sönder halva bilen, typ instrumentbräda för att passa in ?

Behöver någonting att fästa bälten i senare. Hade funderingar att göra ett stag mellan stötdämpartornen i bak och göra öglor i denna. Bra ide ?
Eller ska man ha ett vågrätt stag i buren?

Priserna i Heigos prislista är enbart för själva bågen. Samliga stag tillkommer. Vidare så är det en skruvbur som man inte svetsar. Det man däremot måste svetsa är golvförstärkningar.
Eftersom både Tyskland och Sverige är med i EU så tillkommer ingen svensk moms om det redan ingår i de tyska priserna.
Heigo har burar som både går genom brädan och framför, men tyvärr har de inget bra stag som man kan fästa bältena i.

Totalpris 10-12.000 precis som jag skrev i ett tidigare inlägg.

Borbos
2007-10-23, 09:50
Jag hade en OMP bur i min förra 2:a , kanonpassform

ivah
2007-10-23, 10:42
Priserna i Heigos prislista är enbart för själva bågen. Samliga stag tillkommer. Vidare så är det en skruvbur som man inte svetsar. Det man däremot måste svetsa är golvförstärkningar.
Eftersom både Tyskland och Sverige är med i EU så tillkommer ingen svensk moms om det redan ingår i de tyska priserna.
Heigo har burar som både går genom brädan och framför, men tyvärr har de inget bra stag som man kan fästa bältena i.

Totalpris 10-12.000 precis som jag skrev i ett tidigare inlägg.

Hmm, okej. Jag är inte skitbra på tyska, men efter man valt material kan man ju klicka i en herrejösses massa saker neranför. Vad är det för något då ?

Och om man inte får några stag med, var skaffar jag dom då ? :O

Du får ursäkta om det är dumma frågor, men nu blev de bra snurrigt.
Var uppe alldeles för tidigt i morse tror jag :S

GTI-nissen
2007-10-23, 12:27
Hmm, okej. Jag är inte skitbra på tyska, men efter man valt material kan man ju klicka i en herrejösses massa saker neranför. Vad är det för något då ?

Och om man inte får några stag med, var skaffar jag dom då ? :O

Du får ursäkta om det är dumma frågor, men nu blev de bra snurrigt.
Var uppe alldeles för tidigt i morse tror jag :S

Strävorna köper du av Heigo. ;-) Klicka på vilken bur du vill ha så kommer de upp. (SSD=taklucka)
Dessa strävor + lack måste du välja för att buren ska se ut som de avbildade.

Flankenschutz beidseitig - Sidosträvor (2 st)
Querstrebe im Hauptbügel - Tvärsträva (bakom stolarna)
Diagonalstrebe mit Gabelkopfbefestigung - Diagonalsträva bak
Pulverbeschichtung Käfig - Pulverlackering

Räkna också med låååång leveranstid.

ivah
2007-10-23, 14:19
Strävorna köper du av Heigo. ;-) Klicka på vilken bur du vill ha så kommer de upp. (SSD=taklucka)
Dessa strävor + lack måste du välja för att buren ska se ut som de avbildade.

Flankenschutz beidseitig - Sidosträvor (2 st)
Querstrebe im Hauptbügel - Tvärsträva (bakom stolarna)
Diagonalstrebe mit Gabelkopfbefestigung - Diagonalsträva bak
Pulverbeschichtung Käfig - Pulverlackering

Räkna också med låååång leveranstid.

OKej,
jag kikar på www.heigo.de-->Sicherheitskäfige-->volkswagen.
Här finns det en rad olika till golf 1. Hade tänkt mig "typ 2", dvs den som går hela vägen bak.
Finns då 2 alternativ.
VW Golf I (bis Bj. 7/80)
VW Golf I 2-T. (ab Bj. 9/80)

Vad är skillnaden på dessa då ?

Eller är typ 1 att föredra kanske ?
Ska iaf ha den modellen så jag slipper dra den igenom instrumentbrädan.

Och vad betyder detta då?
Polstermaterial 38mm Durchmesser, Länge 2 Meter
X-Diagonale, Schmetterling mittig und Gabelkopfbefestigung
X-Diagonale, Knotenblechbefestigung, mittig verschweißt
Käfigpolsterung komplett
:-)

Ungefär hur lång leveranstid ? Förstår att det inte går på en vecka, men snackar vi 1 år eller ett par månader ?

Hur mycket skiljer det i vikt på alu och stål, cirka ?

Många frågor :-)

Roffe
2007-10-23, 14:50
ss141312 vanligt konstruktions stål: 7840kg/m^3
1060 alu :2700kg/m^3

viss skillnad ;)

vet inte vilket material de använder eller om 1060 alu är det vanligaste aluminiumet man använder...

GTI-nissen
2007-10-23, 18:32
OKej,
jag kikar på www.heigo.de-->Sicherheitskäfige-->volkswagen.
Här finns det en rad olika till golf 1. Hade tänkt mig "typ 2", dvs den som går hela vägen bak.
Finns då 2 alternativ.
VW Golf I (bis Bj. 7/80) fram till 7/80
VW Golf I 2-T. (ab Bj. 9/80) 2 dörrars, 9/80 och framåt

Vad är skillnaden på dessa då ? Jag skulle tro att det är för att instrumentpanelen ändrades då. Den som går genom panelen är likadan för samtliga ettor
Eller är typ 1 att föredra kanske ? Stabiliserar bilen bättre, men är tyngre.
Ska iaf ha den modellen så jag slipper dra den igenom instrumentbrädan.

Och vad betyder detta då?
Polstermaterial 38mm Durchmesser, Länge 2 Meter Som på svenska. ;-) Durchmesser=diameter
X-Diagonale, Schmetterling mittig und Gabelkopfbefestigung X-stag, skruvförband (tror jag) (av fjärilstyp, vad det nu är) i krysset samt gaffeländar
X-Diagonale, Knotenblechbefestigung, mittig verschweißt X-stag, svetsat i krysset. Vad Knotenblechbefestigung är vet jag inte, men det borde vara någon typ av skruvförband för att skruva ihop krysset med resten av buren. Iallafall så verkar detta krysset vara av en enklare typ
Käfigpolsterung komplett Burpolstring
:-)

Ungefär hur lång leveranstid ? Förstår att det inte går på en vecka, men snackar vi 1 år eller ett par månader ? 3-4 månader tog det nog för mig, men jag tog det via en svensk mellanhand, Levin Racing i Kungsör.
Hur mycket skiljer det i vikt på alu och stål, cirka ?

Många frågor :-)

1392 Euro får jag det till att den buren du vill ha skulle gå på (lackad).

GTI-nissen
2007-10-23, 18:36
ss141312 vanligt konstruktions stål: 7840kg/m^3
1060 alu :2700kg/m^3

viss skillnad ;)

vet inte vilket material de använder eller om 1060 alu är det vanligaste aluminiumet man använder...

Fast en alubur är grövre än en stålbur. Lättare blir den, men inte så mycket som c:a 1/3.
Alu är förbjudet vid tävlingar eftersom ett alustag kan gå av (stål böjer sig) och spetsa föraren. Har nog hänt någon gång och därför är det förbjudet.

Roffe
2007-10-23, 18:43
Fast en alubur är grövre än en stålbur. Lättare blir den, men inte så mycket som c:a 1/3.
Alu är förbjudet vid tävlingar eftersom ett alustag kan gå av (stål böjer sig) och spetsa föraren. Har nog hänt någon gång och därför är det förbjudet.

nej det är ju klart att den är tjockare behövs ju mer material för att nå samma styrka som stål... så då borde man satsa på en stål bur. =)

stål "vanligt konstruktions stål" har en e-modul på 210 000N/mm^2
o 1060 alu 69 000N/mm^2
alltså behövs det ca: tre gånger mer alu än stål
för den siffer galne. ;)

ivah
2007-10-23, 20:39
Fast en alubur är grövre än en stålbur. Lättare blir den, men inte så mycket som c:a 1/3.
Alu är förbjudet vid tävlingar eftersom ett alustag kan gå av (stål böjer sig) och spetsa föraren. Har nog hänt någon gång och därför är det förbjudet.

Hmm, då jag inte har några planer på att bli spetsad så får det bli stål ! :S
Det var inte gratis, men det kostar att ligga på topp!. Frågan är hur mkt dyrare det blir om man skulle köpa via en återförsäljare i sverige ?

Och vad är polster då ?
Någon form av överlappning, eller är jag helt borta då ?

Barbapappa
2007-10-23, 21:44
När jag köpte en Wiechers-båge till min förra Lupo så kostade den 3300:- är jag nästan säker på. Det var en extra dyr alu-modell eftersom det skulle vara blankt och stekigt på den tiden... ;-) Passformen var grym på deras grejer, har nog använt mig av de flesta av deras olika produkter till Lupon i.a.f. och det har varit väldigt bra passform på allt!

På den tiden sålde www.bilmodecenter.se grejerna vilket han inte är så sugen på längre Ulf tyvärr. ;-(

MH-Gtr sålde även prylarna lite senare vet jag.

Ingen som vill ordna ett gruppköp hos Wiechers då? ;-D

ivah
2007-10-23, 21:48
När jag köpte en Wiechers-båge till min förra Lupo så kostade den 3300:- är jag nästan säker på. Det var en extra dyr alu-modell eftersom det skulle vara blankt och stekigt på den tiden... ;-) Passformen var grym på deras grejer, har nog använt mig av de flesta av deras olika produkter till Lupon i.a.f. och det har varit väldigt bra passform på allt!

På den tiden sålde www.bilmodecenter.se grejerna vilket han inte är så sugen på längre Ulf tyvärr. ;-(

MH-Gtr sålde även prylarna lite senare vet jag.

Ingen som vill ordna ett gruppköp hos Wiechers då? ;-D

Lät ju overkligt billigt ? Vad skiljer denna mot tex den jag kikat på ?

Kom på en till grejj, den jag kikade på är skruvbar, är det någonting över huvud taget som måste svetsas? Eller någonting som är väldigt svårt att montera själv.

Samt, funkar det att reg besigta bilen med den typen av bur ?

Barbapappa
2007-10-23, 22:07
Lät ju overkligt billigt ? Vad skiljer denna mot tex den jag kikat på ?

Kom på en till grejj, den jag kikade på är skruvbar, är det någonting över huvud taget som måste svetsas? Eller någonting som är väldigt svårt att montera själv.

Samt, funkar det att reg besigta bilen med den typen av bur ?
Overkligt billigt var det väl inte, men de andra kanske var overkligt dyra haha. Nä men den modellen som jag köpte var ju en båge, enklast möjliga alltså, endast huvudbåge, baksträvor (mellan huvudbågen och bakre hjulhusen) och ett stag mellan dessa bakre strävorna. Allt bultades fast, ingen svetsning alltså på den, det gäller samtliga av Wiechers bågar och burar. För en sån som mig som är talanglös på att svetsa och sånt så är det ju kanon. ;-)

Det var väl nån Golf 3 med okänd motor du hade, så det borde väl gå alldeles utmärkt att regga den men buren eftersom den inte är så ny så att bilen är drabbad av helbilsgodkännande.

ivah
2007-10-23, 23:29
Overkligt billigt var det väl inte, men de andra kanske var overkligt dyra haha. Nä men den modellen som jag köpte var ju en båge, enklast möjliga alltså, endast huvudbåge, baksträvor (mellan huvudbågen och bakre hjulhusen) och ett stag mellan dessa bakre strävorna. Allt bultades fast, ingen svetsning alltså på den, det gäller samtliga av Wiechers bågar och burar. För en sån som mig som är talanglös på att svetsa och sånt så är det ju kanon. ;-)

Det var väl nån Golf 3 med okänd motor du hade, så det borde väl gå alldeles utmärkt att regga den men buren eftersom den inte är så ny så att bilen är drabbad av helbilsgodkännande.

Nej, golf 3 med okänd motor var någon annan.
Jag åker golf 1 med gti snurra ;)
Men det blir ju inte sämre av det då alltså :-)

Man kanske ska börja med bara en huvudbåge då ? Eller halvbur bakåt ?
Det är mest som kompliment till stol samt 4-punktsbälte som jag hade tänkt att monetera. Har definitivt ingen lust att få taket i skallen haha
Inte alls för att jag är snål på något som helst sätt, men med min lön är det jävligt mycket pengar med 10-15 000. Dessutom stolar och grejjer utöver det :-)

Usch, känns som jag måste sova på detta... Blir bara snurrig när jag tänker på det.

ivah
2007-10-27, 16:49
Någon som vet om sparcos bur är av denna typ
http://www.autopowerindustries.com/Images/lg/DSC_2937.jpg
Eller någon annan liknande ?

Skulle passa mig perfekt !

sgt_nelson
2007-10-27, 23:39
Någon som vet om sparcos bur är av denna typ
http://www.autopowerindustries.com/Images/lg/DSC_2937.jpg
Eller någon annan liknande ?

Skulle passa mig perfekt !

http://www.realcar.se säljer hela sparcos sortiment, rattar, pedaler, knoppar, burar, bågar, handskar, hjälmar, overaler... you name it slå dem en pling eller åk dit o hälsa på vetja! tok trevlig personal!!

Modig
2007-10-28, 01:13
sparcos bur är inte av den modellen

ivah
2007-10-28, 02:29
http://www.realcar.se säljer hela sparcos sortiment, rattar, pedaler, knoppar, burar, bågar, handskar, hjälmar, overaler... you name it slå dem en pling eller åk dit o hälsa på vetja! tok trevlig personal!!

jaa, såg att dom sålde :-)
Tänkte mest om det var den typen, men det fick jag ju svar på. Jag skulle ju givetvis ringt dom, hade helt klart gått fortast :/

Synd, men tror problemet löser sig på annat håll endå ^^

Tack alla !
För tillfället :O

VR6_Linus
2007-10-29, 10:56
Tittade i Realcars Sparco katalog till Golf 3.
Där finns det 2 varianter, vad menas med "without domes"??

Raz
2007-10-29, 14:04
Tittade i Realcars Sparco katalog till Golf 3.
Där finns det 2 varianter, vad menas med "without domes"??

Ring Realcar och fråga?

Särås
2007-12-10, 04:20
Ingen som har nå tips eller erfarenhet av båge till en Golf IV -02?
Har skaffat mig en R32 och skulle vilja ha lite rör där bakom stolarna...
Vill inte ha fullbur ännu, känner att jag vill ha nånting att fästa bältena i samt om jag våltar...
Tips?
mvh Jimmy Särås

Lillen
2007-12-10, 13:27
De som haft bur i Mk IV i Sverige är väl Joki motorsport!
Annars är det inte många som åkt den Golf modellen i tävlingssammanhang.
Och sedan är ju R32 rätt olika gentemot den kitcar som kördes då.
Samma modell men inte samma ändå.

Kanske även stötdämparexperten Golf som gått i SLC.
Men det är väl?? en Jokigolf ursprungligen de med?
Den bakhjulsdrivna blå.

Särås
2007-12-10, 15:29
Jag har inte en anning, men skulle vilja hitta en skruvbar båge till Golfen...
mvh