handdator

Visa fullständig version : Golf GTI MK1 misständer



pb81
2007-10-22, 12:41
Tjena!
Har införskaffat mig en Golf GTI MK1:a.
Har dock problem att den misständer lite, lite orolig tomgång samt att den rycker när man håller jämn gas på t ex landsväg. Jag har provat att bytt rotor, fördelare och tändstift nu. Ingen större skilnad, föruom att den började rycka mer efter det jag bytte fördelaren utan att ha satt i de nya stiften. När jag fick i de andra stiften så gick den lite jämnare igen.

Här om dagen ville den inte starta efter lite hårdare körning, fick då putta i gång maskineriet.

Har Ni några ideér på vad det kan vara för galet?

ypzilon
2007-10-22, 12:58
Ta en snabb titt på bränslepåfyllningsröret så att inte det rostat sönder och det har fallit ner flagor i tanken.

pb81
2007-10-22, 14:28
Ok då snackar vi skit i soppafiltret då?

Sebbe
2007-10-22, 14:52
Ryckig vid jämn gas och dålig tomgång kan vara för låg CO.
Mät system/styrtryck, byt soppa filter, justera CO- halt och ställ tändningen med lampa. Om inte tändkablarna är nya så kan det bara bra att byta de med.

Det här är några relativt enkla och billiga saker att kontrollera/byta som jag kan tipsa om.

pb81
2007-10-22, 15:56
Hur justera jag jag in CO?
Jag är helt färskt på VWmotorer, fick inhandla ett st GTI nu inför vintern.
Kör BMWturbo annars ;)

Kan skjuta in en tilläggsfråga oxå ang tändning. Jag har planer på att stoppa i en G6kam, behöver jag backa tändningen något då tro?

Sebbe
2007-10-22, 16:21
Hur justera jag jag in CO?
Jag är helt färskt på VWmotorer, fick inhandla ett st GTI nu inför vintern.
Kör BMWturbo annars ;)

Kan skjuta in en tilläggsfråga oxå ang tändning. Jag har planer på att stoppa i en G6kam, behöver jag backa tändningen något då tro?

CO- halten justerar du i det lilla hålet på luftvågen till vänster om bränslehuvudet om du står framför bilen. Stick ner en 3 m.m. insex i hålet så finns där en skruv i botten. Men det rekomenderas att ha någon form av mätutrustning inkopplad så du ser värdet för skruven är "OTOLIGT" känslig. Kommer inte ihåg vilket håll man höjer respektive sänker åt men det märker du om du har märutrustning.

Du behöver med största sannolikhet ställa om tändningen om du byter kam.

pb81
2007-10-22, 16:27
Hmm man kanske borde ta bredbandslambdan från BMW´n då o ställa in efter den. Sitter det någon lambda på denna med Kjet?

Modig
2007-10-22, 17:40
nej sitter ingen lambda!

är ett mekaniskt sprut

pb81
2007-10-23, 10:18
Tjena!
Jag var på o pillade på något där nu, verkar som att tomgången höjdes 100rpm, och den går lite jämnare. känns ändå som att det är något annat som spökar lite, finns antydningar till ryck under gång ändå. Får plocka fram stroboskopet antar jag

jooeell
2007-10-23, 17:18
det ska rycka lite om den hehe =P du kommer bli kär i din etta du med vänta du bara de ha en otrolig charm hehe...

pb81
2007-10-23, 17:30
HAHA jotack, tanken var att jag skulle ställa av bmwn nu för att jag inte bill köra bakhjulsdriven turbo utan antispinn i vinter. Visst det är APkul men jag är inte så sugen att sätta bilen i en stolpe hehe.

Har redan varit i kontakt med ENEM gällande G6kam och kikat lite på väghållningssats. Blir ju att åka en sväng till knutstorp nästa sommar ;)