handdator

Visa fullständig version : Byta kamkjedjan ABF motorn



Mawe
2007-10-19, 18:27
Tänkte höra om någon bytt kamkjedjan på ABF motorn om det är svårt.. Har aldrig gjort det tidigare. Tänkte även byta ventilkåpspackningen samtidigt, något mer man bör byta när man ändå är där o rotar? Vad bör jag annars tänka på för att det inte ska gå åt skogen? Har tillgång till haynes..

Joda
2007-10-20, 01:46
Tänkte höra om någon bytt kamkjedjan på ABF motorn om det är svårt.. Har aldrig gjort det tidigare. Tänkte även byta ventilkåpspackningen samtidigt, något mer man bör byta när man ändå är där o rotar? Vad bör jag annars tänka på för att det inte ska gå åt skogen? Har tillgång till haynes..

Vad jag vet så måste man plocka loss kammarna. Dvs. Kamrem måste bort. Momentnyckel är att föredra när man ska dra åt kamaxelöverfallen igen.
Kedjan är ej öppningsbar vad jag vet!.. Men det kanske finns sådana att köpa?

Man kan ju passa på att byta packboxen innanför kamdrevet.

Tänk på att du måste lossa/dela insuget när du gör detta. Ny packning där är att föredra med andra ord.

/Johan

KEJO
2007-10-20, 22:38
För det första det är en rem o ingen kedja. Den o sträckaren är bäst att byta.
Spänningen på remmen är kritisk och är du inte van att skruva så är det inget nybörjarjobb om än inte svårt.
Följer du Haynes så går det nog bra fast man skall egentligen ha ett verktyg o kolla spänningen med. Annar måste du ha erfarenheten i tummen. För hård spänningen lika illa som för lös. Resultatet av klant är ventilsallad o dyrt haveri. Kanske någon här bor i närheten o hjälper dig!

Mr.Jetta
2007-10-21, 00:06
För det första det är en rem o ingen kedja


Kan meddela att det sitter både rem och kedja...

razer
2007-10-21, 01:10
Tänkte höra om någon bytt kamkjedjan på ABF motorn om det är svårt.. Har aldrig gjort det tidigare. Tänkte även byta ventilkåpspackningen samtidigt, något mer man bör byta när man ändå är där o rotar? Vad bör jag annars tänka på för att det inte ska gå åt skogen? Har tillgång till haynes..


Är det kamkedjan mellan kamaxlarna eller kamremmen (vevaxel-> mellanaxel(oljepump)-> kamaxeldrev) du ska byta?

Sn00k
2007-10-21, 01:45
För det första det är en rem o ingen kedja.

haha, jag var såå nära att skriva detta själv efter att ha grävt i en vr6:a mycke på sistone, men sedan slog det mig att det visst sitter en kamkedja i 16v:na, och på det enda stället där det SKA sitta en också..

..dvs inte nått skitkasst haffs-bygge som vr6:ans kamdrivning.

Mawe
2007-10-21, 05:31
Är det kamkedjan mellan kamaxlarna eller kamremmen (vevaxel-> mellanaxel(oljepump)-> kamaxeldrev) du ska byta?

Precis som jag skrev så är det kamkjedjan jag ska byta.. Kamremmen byttes förra året.. Har lite koll trots allt ;)

Ska kolla med VAG om kjedjan är fast eller går att ta loss i form av ett snöre..
Eller någon som redan vet det.. Blir ju lite mer jobb om man måste lossa kammarna.. Kan ju lätt hamna fel om man inte är noga då.

razer
2007-10-21, 09:45
Det som måste göras är:

nolla motorn, lossa kamremmen, dela på insuget, ta bort ventilkåpan, ta ur kammarna, se till så kammarna hamnar rätt (det är lätt att hamna 1kugg fel) och sen återmontera allt.

EDIT : Blev lite fel ordning och jag håller med lasslo helt

lasslo
2007-10-21, 12:48
Det som måste göras är:

lossa kamremmen, dela på insuget, ta bort ventilkåpan, nolla motorn, ta ur kammarna, se till så kammarna hamnar rätt (det är lätt att hamna 1kugg fel) och sen återmontera allt.


Helt korrekt, men absolut inte i den ordningen. Nolla motorn innan du gör något annat.

Ett litet påpekande bara, så ingen ställer till det för sig. Absolut inget illa ment till dig razer.

Mawe
2007-10-21, 16:32
Helt korrekt, men absolut inte i den ordningen. Nolla motorn innan du gör något annat.

Ett litet påpekande bara, så ingen ställer till det för sig. Absolut inget illa ment till dig razer.

hehe... lite koll har jag.. värre vore det om andra läser det o tar efter... nej, men nu förstår jag att där är lite jobb bakom det.. Har aldrig sysslat med kammarna något tidigare, får se om jag vågar mig på det. När bör man förresten byta kamkjedjan? Min har rullat 16800 mil.

znabb
2007-10-21, 17:48
hehe... lite koll har jag.. värre vore det om andra läser det o tar efter... nej, men nu förstår jag att där är lite jobb bakom det.. Har aldrig sysslat med kammarna något tidigare, får se om jag vågar mig på det. När bör man förresten byta kamkjedjan? Min har rullat 16800 mil.


varför ska du byta den?? vet du att den är sliten,jag menar det ät ju inte bara att "byta", som några ovan skrivit är det lätt att få en kugg fel.det är dessutom viktigt att monentdra överfallen och använda momentnyckeln på rätt sätt,annars finns det risk att dra av pinnbultarna till överfallen=inte kul!!

den brukar hålla betydligt längre än vad din bil gått.

ofta byter man den i samband med trimning och byten av kamdrev (de små).

Mawe
2007-10-21, 18:10
varför ska du byta den?? vet du att den är sliten,jag menar det ät ju inte bara att "byta", som några ovan skrivit är det lätt att få en kugg fel.det är dessutom viktigt att monentdra överfallen och använda momentnyckeln på rätt sätt,annars finns det risk att dra av pinnbultarna till överfallen=inte kul!!

den brukar hålla betydligt längre än vad din bil gått.

ofta byter man den i samband med trimning och byten av kamdrev (de små).

Ok. Jag hade funderingar på att byta kjedjan när jag ändå skulle byta packningen till ventilkåpan det var därför.. Men å andra sidan ser jag ju skicket på kjedjan när jag plockar av ventilkåpan.

Mr.Jetta
2007-10-21, 18:52
Är den riktigt sliten så hör du när den är dålig. De liksom rasslar lite om motorn. (lite dieselstuk typ) dock inget knack lr tik.
Tänk dig typ när du var 15 o de rasslade om kedjan på mopeden, Ungefär så.
Du kan även känna om den är dålig. Känn om den glappar något, gör den det så byt, för den ska va helt stum. Kedjan sträcks o blir längre allt eftersom, de blir glappt o de rasslar. Bytte på mitt spjut för inte så längesen. Den gamla var nästan 1,5cm längre än den nya. Den hade iof gått cirkus 21k mil. kan inte bytesintervallen.
Men tycker du ska byta när du ändå har isär de, de inte så krångligt om d låter.

// BJörne =)

Sn00k
2007-10-21, 18:59
kolla över dreven som kedjan går på.. det är inte alls sällsynt att dessa slits.. tråkigt nog brukar det hända före kedjan är slut.. vilket får den att halka en kugg eller tre på dom tunna "haj-fenorna".. = ras.

Mawe
2007-10-21, 22:16
Är den riktigt sliten så hör du när den är dålig. De liksom rasslar lite om motorn. (lite dieselstuk typ) dock inget knack lr tik.
Tänk dig typ när du var 15 o de rasslade om kedjan på mopeden, Ungefär så.
Du kan även känna om den är dålig. Känn om den glappar något, gör den det så byt, för den ska va helt stum. Kedjan sträcks o blir längre allt eftersom, de blir glappt o de rasslar. Bytte på mitt spjut för inte så längesen. Den gamla var nästan 1,5cm längre än den nya. Den hade iof gått cirkus 21k mil. kan inte bytesintervallen.
Men tycker du ska byta när du ändå har isär de, de inte så krångligt om d låter.

// BJörne =)

Jag har ett visst tickande ljud från motorn, men inte rasslande.. Får se hur kjedjan och dreven ser ut när man börjar skruva på bilen... tack för svaren :)

David L
2007-10-21, 23:28
Tänk på att ABF har pressade drev utan krysskil, så märk upp hur dom ska sitta innan du drar av dom!

pekka kiiskilä
2007-10-21, 23:34
Det tickande ljudet är säkert tryckarna som låter och efter många mil och år så kan dom behöva bytas ut men samtidigt så skal ju kedjans och drevens kondition kollas som dom beskrivit är du osäker på slitaget så byt för då behöver du inte tänka på den saken på flera år.