handdator

Visa fullständig version : Ställa tändningen, Golf GTI MK1 med 2,0L



AcKyL
2007-10-18, 07:39
Hej!

Jag har lite svårigheter att ställa tändningen på min Golf 1 GTI med 2 liters blocket 2E. Jag har ställt in tändningen efter värdena till JJ motorn, vars topp och insug osv sitter kvar i. Är detta fel?
Hur ska jag ställa tändningen smidigast?
Är det någon som har några "exakta" värden man ska ställa den efter?
Hur mycket ska HC halten ligga på??
Tror ni den ska tända lite före eller en bit efter ordinarie värdet?

Jag är väldigt tacksam för snabba svar! :)

Mvh. Björn

Falcor
2007-10-18, 07:55
HC halten måste ligga under 100 för att du ska klara dig i besiktningen.

AcKyL
2007-10-18, 09:18
Ok, hmm... Det måste jag fixa då... låg på runt 120 när jag ställde in senast...

Tändningen?
Någon som har erfarenhet utav det?

pstrand
2007-10-18, 12:45
Min som hade samma block stod tändningen på 0.
Då hade den inte heller någon vacumreglering till fördelaren.

Per

AcKyL
2007-10-18, 18:46
hmm, men hur var vakumslangarna kopplade då? Var det bara pluggat eller?

Just nu har jag inställt på 6 grader ö.d. Ganska stort steg till 0, men det kanske behövs? Ska ta o testa o se vad som händer...
Men som sagt, är det bara att plugga vakumanslutningarna?

panos
2007-10-18, 20:19
HC halten måste ligga under 100 för att du ska klara dig i besiktningen.

vi prata här om ett golf mkI så HC kan star så hog den vill bes. kolla bara på CO som ska liga max på 3.5

AcKyL
2007-10-24, 10:29
Nu har jag ställt om tändningen till 7,5 grader före ö.d. och ökat soppatillförseln, och den går enormt mycket bättre.
Det som blivit sämre är att topphastigheten sänkts med lite drygt 10 km/h. Så vad jag förstår måste jag försöka få tändpunkten lite senare så rekylen blir starkare?
Har någon testat att hitta fram någon tändpunkt som är optimal för brukskörning och lite bus samtidigt? :)

ivah
2007-10-24, 12:48
Lite ot, hur ser man hur många grader man ställt tändningen då ?

AcKyL
2007-10-25, 08:44
Jag använder mig utav VAGs egna instrumentering som jag kopplar in. Vet inte om det finns någon budget variant av den eller om man kan mäta det rent mekaniskt utan att vara professor i mekanik och har en kliniskt ren motor typ :)