handdator

Visa fullständig version : Meknisk VS hydralisk koppling



Lindström
2007-10-17, 23:15
Har tänkt byta motor på sciroccon och kommer också byta till en 02A-låda. Har dock inte bestämt mig för om ja ska köra med hydralisk koppling eller bygga om till mekanisk.

Så ge mig lite för- och nackdelar med bägge så jag lättare kan bestämma mig!

znabb
2007-10-18, 06:53
Har tänkt byta motor på sciroccon och kommer också byta till en 02A-låda. Har dock inte bestämt mig för om ja ska köra med hydralisk koppling eller bygga om till mekanisk.

Så ge mig lite för- och nackdelar med bägge så jag lättare kan bestämma mig!

mekanisk koppling är enklare att montera om du inte haft hydraulisk innan.
ska du ha hydraulisk behöver du fler delar än som anges här nedan.


drivaxlar passar bolt on på en 02A låda.med 100 mm drivaxelflänsar (i alla fall på golf II)

du behöver:

en st 02A låda (finns ett gäng utväxlingar,forska i det innan)
en st svänghjul finns 219 eller 228 mm (228 mm=vanligast)
1 st koppling
1 st tryckplatta
1 st start motor
2 st längre bultar till start motorn
6 st skruvar till tryckplatta (skiljer mot orginal i längd pga tjockare svänhjul)
1 st spakställ inkl vajrar samt fästen till dessa på lådan
1 st hastighetsmätar vajer (passar bolt on fr passat16V till golf 16V)

Sedan valde jag att bygga om till vajer koppling och då behöver man:
1st kopplingsvajer från passat 16V (passar bolt on i golf)
1 st lagerbock (från VW transporter) (den gör så att du kan använda kopplingsvajer)
1 st motorfäste som du får snickra i hop själv för att få det att passa i sciroccon,fler som gjort det till golf 1 här så ngn form av ritning borde finnas.

sen så ser man ju till att montera en fräsch koppling på en gång samt lättar det 11 kg tunga svänghjulet när man ändå är i gång.....summan av detta blir tyvärr uppåt 10K för allt men vill man att det ska hålla så är detta det rätta alternativet.

Lindström
2007-10-18, 10:11
Tack för ditt svar. Var kanske lite otydlig med jag har redan en 02A-låda och ny ACT-koppling monterad på motorn eftersom ja köpte en reservdelsbil med denna uppsättning. Vet dock inte vad det är för svänghjul men det får jag kolla upp senare.

Vad går det på att bygga om till mekanisk koppling då? Alltså bara den andra delen i din förklaring?

Lättning av svänghjulen. Tips på hur man gör detta bäst tack. Bara att lämna in eller går det att ordna på något sätt själv?

Tack för svar!

znabb
2007-10-18, 18:54
Tack för ditt svar. Var kanske lite otydlig med jag har redan en 02A-låda och ny ACT-koppling monterad på motorn eftersom ja köpte en reservdelsbil med denna uppsättning. Vet dock inte vad det är för svänghjul men det får jag kolla upp senare.

Vad går det på att bygga om till mekanisk koppling då? Alltså bara den andra delen i din förklaring?

Lättning av svänghjulen. Tips på hur man gör detta bäst tack. Bara att lämna in eller går det att ordna på något sätt själv?

Tack för svar!


för lättning av svänghjul vänd dig till DLI teknik www.dli-teknik.se

lagerbocken kostar ca 500 kr och kopplingsvajer ca 400 kr och hastighetsmätarvajer typ 150-200 kr +drev till detta (ca 100 kr),men du måste veta vilken utväxling du har för att få rätt drev till hastighetsmätarvajern....

OBS priserna är uppskattade ca priser om någon har art nrt så går det att kolla upp exakta priser.

Lindström
2007-10-18, 23:19
Tack för ditt svar igen! Lite mer frågor bara.

Har koll på de mesta nu men vad är en lagerbock. Har inte hållit på med bilar så länge och har fatiskt aldrig hört ordet ens.

Finns det några fördelar med mekanisk eller hydralisk rent användarmässigt? T.ex. att nåt av det håller bättre eller ger annorlunda känsla?