handdator

Visa fullständig version : Byte till 2E motor i min Gti -85



Putte_70
2007-10-17, 20:59
Tjena!

Har lite tankar om att byta motorn i min gti -85 till 2E motorn från passat då orginalmotorn gav upp. Jag har 2E blocket redan men såg en sak som oroar mig. Motorn är i jättefint skick så det e inte det. När jag snurrade runt motorn upptäckte jag att nån liten "klack" på kolvarna vänder en liten bit ovanför blocket. Saken e att jag tänker köra med orginaltopp till golfen och undrar om den lilla klacken kan bli ett problem så jag måste svarva ner kolvarna? Nån som gjort samma motorbyte och kan berätta hur det gått för er??

Lillen
2007-10-17, 21:13
Tjena!

Har lite tankar om att byta motorn i min gti -85 till 2E motorn från passat då orginalmotorn gav upp.

Men 2E motorn i ORGINAL utförande ger ju ingen mer effekt.
Modifierad kan det ge lite då det är en 2-liters iofs.

Mini_me
2007-10-17, 21:24
Men han skriver ju att han ska ha 1.8L GTi toppen och då får han ju mer effekt pga kammen i GTi snurran e ju vassare än 2E kamen (Enligt FAQ/Teknik delen iaf)

Så om du bara har en 1.8L maskin ska det gå...dom har ju förbrännings rummet i toppen.

Lillen
2007-10-17, 21:38
Men han skriver ju att han ska ha 1.8L GTi toppen och då får han ju mer effekt pga kammen i GTi snurran e ju vassare än 2E kamen (Enligt FAQ/Teknik delen iaf)

Sant.
Tänkte..........bara =)

Mini_me
2007-10-17, 21:52
Gillar oxå att tänka så=)

Dulliman
2007-10-18, 18:47
Jag har bytt till 2E block på 2 av mina 8v Gtiér och det funkar bolt on, enda grejen är att du får byta ut det lilla drevet på 1.8l fördelaren mot ett från 2E motorn. Bilen går att köra utan att ändra nått med sprutet och det blir ett bra mycke bättre botten drag, men bäst är att fixa en 16V gti´s bränsletrycksregulator och bygga om den så du kan ställa styrtrycket så motorn får lite mer soppa. Får du tag i en styrtrycksventil från Saab EMS är den ställbar orginal, bara att smälla dit.