handdator

Visa fullständig version : Råd ang. Passat köp!



danne-_-
2007-10-14, 18:21
God eftermiddag!

Har tänkt att införskaffa mig en ny bruksbil, givetvis en Volkswagen!
Har tänkt mig en Passat Variant, -98 till -02 nånstans beroende på pris.
Vad bör jag tänka på; Vanliga fel etc etc etc?
Har hört att vissa tidigare modeller har/kan ha framvagns problem och lite sånt.

Tack på förhand!

adis
2007-10-14, 18:26
Första rådet är att satsa på senare åsrmodell. Framvagn, tändspolar och bromsar är bland annat det som var problem och borde idags läget blivit åtgärdat. 01 kom facelift. Min 04 jag hade var jag väldigt nöjd med hade inga problem med, den gick som en klocka i 3,5 år!!!

Här är en länk:
http://www.automotorsport.se/biltester/2004/0424/042406.pdf

Fler tester:
http://www.automotorsport.se/biltester/biltest.asp

flincken
2007-10-14, 18:30
har bara haft en audi a4 99 men det är samma framvagn.. det var inga problem för mig. desseutom fins org. delar på biltema billigt. eller rättare sagt org. med bortslipade vag märken..

danne-_-
2007-10-14, 18:30
Ok, men det känns som en över -02 kommer kosta alldeles för mycket än vad plånboken tillåter (Har iofs bara kollat på blocket.se än så länge). Då det är tillökning i familjen så kommer "rätt" mycket av dagskassan gå till det lilla knytet! ;)

danne-_-
2007-10-14, 18:32
har bara haft en audi a4 99 men det är samma framvagn.. det var inga problem för mig. desseutom fins org. delar på biltema billigt. eller rättare sagt org. med bortslipade vag märken..

Så egentligen, efter en provkörning etc så kan man se/höra/märka hur det ligger till med de vanliga problemen? En bil med fullservice bok etc bör väl vara ett säkrare kort isf?

Rickard.v
2007-10-14, 18:34
Bytte några(4st) länkarmar tror jag det hette förra sommaren för 10500kr.
Antingen är de bytta eller så kommer de att behöva bytas!
Min hade gått runt 16500 vid bytet.

97-99 byts kamremmen vid 12000mil
2000 o senare vid 18000mil.
Detta diskuteras ofta och alla svarar olika även inom vag.

danne-_-
2007-10-14, 18:57
Bytte några(4st) länkarmar tror jag det hette förra sommaren för 10500kr.
Antingen är de bytta eller så kommer de att behöva bytas!
Min hade gått runt 16500 vid bytet.

97-99 byts kamremmen vid 12000mil
2000 o senare vid 18000mil.
Detta diskuteras ofta och alla svarar olika även inom vag.


Hittat ett par bilar på blocket där de bytt länkarmarna.
Så en bil som gjort 12000mils servicen 97-99 är att rekommendera samt efter -00 så ska den ha gjorts runt 18000mil?

danne-_-
2007-10-14, 18:58
Kanske kan vara något att försöka hitta en bil som gått som tjänstebil, trots att den kanske har ett par extra mil på nacken? För överlag brukar ju tjänstebilar skötas rätt bra?

danne-_-
2007-10-14, 21:31
Ingen annan som har erfarenheter, kanske t om äger en Passat -98 till -01?

golf666
2007-10-14, 22:02
gå in på vwpc.se istället!!
Svenska passat klubben :D
Där lovar jag du får lite bättre svar...

Mini_me
2007-10-14, 22:08
Hej.

Har aldrig (och kommer aldrig) ägt en Passat av den årsmodellen som du nämner MEN jag har sett vad som brukar bli fel.

Som nämnt oven är länkarmarna en svag länk (haha) i Passaten´s (och andra VAG bilar).
Går att byta själv men då behöver du svets att värma med och lite mekvana..behövs mest ren styrka för att göra detta.

Låskistor går som popcorn i dessa bilar..kan man oxå fixa själv om man är lite händig och kanske frågar här först.

Broms problemen som nämns ovan var det inte alla som råkade ut för...vi bytte klossar och montera en större broms sköld.
Men nya och fräscha bromsar tar mkt bra.

Elfel finns det några st och många kommer ifrån att det läcker in vatten i kupen.
Under golvmattan på förar sidan finns komfort styrdornet som styr c-lås,elhissar mm
Där brukar det bli en liten pool och ett fuckat styrdon som följd. Dyrt att laga.

"Vart kommer vattnet in då?" undrar ni säkert..jo...genom boxen som motorstyrdonet sitter i. Där brukar man dra ut "efter monterade sladdar"..Larm , extra ljus styrning mm

På pass.sidan brukar det vara motorvärmar kabeln som läcker...och i sällsynta fall packning runt frisklufts filter hållaren.


Andra små irreterande fel är kärvande lås pga att folk är lata (Jepp det är sant) och ALDRIG använder nyckeln.
Främst händer detta bakluckan pga all smuts som virvlar omkring där.

Och även nästa fel kan tillskrivas den lata skaran som aldrig använder bak rute spolningen/torkaren.
Om man nu typ aldrig använder denna så kärvar plast röret som går genom motorn ihop med själva motorn och den vrids helt enklet av..syns genom att sponingen följer med torkarbladet och inte ligger still på rutan.
Detta medför lite el fel..när röret gått av så rinner det spolarvätska ner i låset och det kan sluta fungera (Detta är allså Varineter vi snackar om) med följden att man får kravla in och slita loss klädseln innefrån och öppna med finger eller skruvmejsel för er som jobbar på kontor...=) Klädseln brukar klara sig...så länge det inte är kallt.

(Mkt är samma som tex MK4 Golf när det kommer till felen i bakluckan och låsen.)

Så..motorn mm då? 1.8T är en mkt bra motor..som alla motorer är bra service nyckeln till en glad motor. Om det har slarvats med oljebyten så brukar olje röret till turbon becka igen och så nyper turbon..inge kul.

Annars inga stora avrnings tecken.

LMM är ett svagt kapitel i hela VAG´s produkt program och även då denna bil model.

Manuel växellåda = 0 problem
Automat = väl servad = inga problem..dålig servad = risk för problem.

1.9Tdi är en...bra motor om man inte jämför med nyare diesel maskiner.=) Lite slö och är även den känslig för dålig service. LMM lika här...dåliga.

V6 maskiner är skottsäkra om dom sköts...ska man byta kamrem så ska man byta alla packningar som kan bytas.

W8 är ett skämt....inga fel kommentara behövs.

Så...är det ett botten napp?? Långt ifrån....Hittar du en välservad bil så har du en rapp(1.8T) och otroligt bekväm bil att flytta ditt och andras arslen i.

Service är A och O..saker går sönder på alla bilar.

Lycka till och hoppas att jag inte skrämt några blivande Passat ägare.

Mini_me
2007-10-14, 22:09
Kanske kan vara något att försöka hitta en bil som gått som tjänstebil, trots att den kanske har ett par extra mil på nacken? För överlag brukar ju tjänstebilar skötas rätt bra?


MKT bra tänkt..samma gäller TAXI..deras bilar är sjukt välservade oftas..

Mini_me
2007-10-14, 22:11
..ev stav fel skyller jag på skolan...=)

danne-_-
2007-10-14, 23:55
Hej.

Har aldrig (och kommer aldrig) ägt en Passat av den årsmodellen som du nämner MEN jag har sett vad som brukar bli fel.

Som nämnt oven är länkarmarna en svag länk (haha) i Passaten´s (och andra VAG bilar).
Går att byta själv men då behöver du svets att värma med och lite mekvana..behövs mest ren styrka för att göra detta.

Låskistor går som popcorn i dessa bilar..kan man oxå fixa själv om man är lite händig och kanske frågar här först.

Broms problemen som nämns ovan var det inte alla som råkade ut för...vi bytte klossar och montera en större broms sköld.
Men nya och fräscha bromsar tar mkt bra.

Elfel finns det några st och många kommer ifrån att det läcker in vatten i kupen.
Under golvmattan på förar sidan finns komfort styrdornet som styr c-lås,elhissar mm
Där brukar det bli en liten pool och ett fuckat styrdon som följd. Dyrt att laga.

"Vart kommer vattnet in då?" undrar ni säkert..jo...genom boxen som motorstyrdonet sitter i. Där brukar man dra ut "efter monterade sladdar"..Larm , extra ljus styrning mm

På pass.sidan brukar det vara motorvärmar kabeln som läcker...och i sällsynta fall packning runt frisklufts filter hållaren.


Andra små irreterande fel är kärvande lås pga att folk är lata (Jepp det är sant) och ALDRIG använder nyckeln.
Främst händer detta bakluckan pga all smuts som virvlar omkring där.

Och även nästa fel kan tillskrivas den lata skaran som aldrig använder bak rute spolningen/torkaren.
Om man nu typ aldrig använder denna så kärvar plast röret som går genom motorn ihop med själva motorn och den vrids helt enklet av..syns genom att sponingen följer med torkarbladet och inte ligger still på rutan.
Detta medför lite el fel..när röret gått av så rinner det spolarvätska ner i låset och det kan sluta fungera (Detta är allså Varineter vi snackar om) med följden att man får kravla in och slita loss klädseln innefrån och öppna med finger eller skruvmejsel för er som jobbar på kontor...=) Klädseln brukar klara sig...så länge det inte är kallt.

(Mkt är samma som tex MK4 Golf när det kommer till felen i bakluckan och låsen.)

Så..motorn mm då? 1.8T är en mkt bra motor..som alla motorer är bra service nyckeln till en glad motor. Om det har slarvats med oljebyten så brukar olje röret till turbon becka igen och så nyper turbon..inge kul.

Annars inga stora avrnings tecken.

LMM är ett svagt kapitel i hela VAG´s produkt program och även då denna bil model.

Manuel växellåda = 0 problem
Automat = väl servad = inga problem..dålig servad = risk för problem.

1.9Tdi är en...bra motor om man inte jämför med nyare diesel maskiner.=) Lite slö och är även den känslig för dålig service. LMM lika här...dåliga.

V6 maskiner är skottsäkra om dom sköts...ska man byta kamrem så ska man byta alla packningar som kan bytas.

W8 är ett skämt....inga fel kommentara behövs.

Så...är det ett botten napp?? Långt ifrån....Hittar du en välservad bil så har du en rapp(1.8T) och otroligt bekväm bil att flytta ditt och andras arslen i.

Service är A och O..saker går sönder på alla bilar.

Lycka till och hoppas att jag inte skrämt några blivande Passat ägare.

Tack för skrämsel taktiken! ;) Nej men skämt å sido, tack för den infon! Mycket uppskattat, men det är ju så med alla bilar fast kanske mer i vissa fall att alla modeller och varianter har olika konstiga fel och problem! Ungefär som Opels eviga rostproblem! ;)

Hursomhaver, ska med andra ord leta efter en tjänste/taxi bil då de servas regelbundet..

Är ju en rå-färsk mek'are så kan nog glömma att byta det mesta av de där prylarna du pratar om själv, har dock en kompis som bygger bilar i tid och otid med egen firma etc som säkert skulle hjälpa till.. men ändå, känns som en bil som funkar hyffsat utan "större" problem från början vore rätt så bra!
Är väl inte tänkt att den ska gå mer än 3-4år som max!

Men om inte så fallet blir, kan ni rekommendera en annan bil till bra pris? Märke etc, Taxi killarna som hänger på jobbet rekommenderade Saab 9-5orna..
Har cirkus 60 papp att spendera.. eller det är tanken i alla fall att det ska hamna på..

danne-_-
2007-10-14, 23:55
gå in på vwpc.se istället!!
Svenska passat klubben :D
Där lovar jag du får lite bättre svar...

Tack, ska genast bege mig dit och ställa dumma frågor ;D