handdator

Visa fullständig version : olje+ute temp i färddator som itne fungerar



ivah
2007-10-14, 16:47
Nu har olje temp och ute temp mätaren i färddatorn gett upp. Det har fungerat felfritt tidigare och nu har d ne helt plötsligt gett upp.
När jag klickar på färddatorn så stananr den kvar på förburkningsmätaren i 2 klick sen hoppar den till klockan.

Någon sladd som är av ? Var sitter dessa givare ?

Alla svar är till hjälp :-)

Joda
2007-10-15, 00:20
Oljetempmätaren/givaren och utetempmätare/givaren hänger ihop på något skumt sätt det är jag säker på.

Jag hade glömmt att plugga i min utetempgivare efter motorbytet. DÅ hamnade oljetempen ungefär 40 grader under vad den låg på med gamla motorn. Jag blev bara positvit överraskad först, men lyckan blev kortvarig. Färddatorn "hoppade" över utetempen då... jag kopplade in givaren. (sitter i luftintaget för bromskylningen på höger sida på ,Corrado alltså)..

Min oljetempmätare stämmer inte heller för den delen. Jag har skaffat en annan.. Den visar 10-15 grader lägre än färddatorns oljetemp.

Jag GISSAR att problemet kan ligga i mätarhuset för min del. Både min hastighetsmätare och varvräknare flippar ur när det blir lite varmt ute. Skulle behöva gå igenom alla lödningar. Min förbrukningsmätare fungerar inte heller riktigt. Den visar 0,4 ungefär.. Corrado 4L skulle vara något !!! :)

Du blev antagligen inte klokare av detta, men men.. ta det för vad det är.
/Johan

ivah
2007-10-15, 10:05
Oljetempmätaren/givaren och utetempmätare/givaren hänger ihop på något skumt sätt det är jag säker på.

Jag hade glömmt att plugga i min utetempgivare efter motorbytet. DÅ hamnade oljetempen ungefär 40 grader under vad den låg på med gamla motorn. Jag blev bara positvit överraskad först, men lyckan blev kortvarig. Färddatorn "hoppade" över utetempen då... jag kopplade in givaren. (sitter i luftintaget för bromskylningen på höger sida på ,Corrado alltså)..

Min oljetempmätare stämmer inte heller för den delen. Jag har skaffat en annan.. Den visar 10-15 grader lägre än färddatorns oljetemp.

Jag GISSAR att problemet kan ligga i mätarhuset för min del. Både min hastighetsmätare och varvräknare flippar ur när det blir lite varmt ute. Skulle behöva gå igenom alla lödningar. Min förbrukningsmätare fungerar inte heller riktigt. Den visar 0,4 ungefär.. Corrado 4L skulle vara något !!! :)

Du blev antagligen inte klokare av detta, men men.. ta det för vad det är.
/Johan

Joodå, nog har jag märkt att den inte alltid stämmer. När jag körde hem bilen flippade oljetempen ur och blev 150-160 grader i fullt ösregn och lugn motorvägskörning :-)
Men sen dess har den funkat helt ok, och jag tycker det är en kul grejj att. Så givetvis vill jag ju att de ska funka.

Men gissningsvis är det någon sladd eller något som dragit, då både ute och olje tempen stck samtidigt. Om om går i samma härva eller dyligt.

Ingen som har en aning om var dessa givare sitter monterade ?
Jag har en herrejössesmassa kontakter inpluggade i blocket på min, nån historia som är till oljekylare med en massa pluttar i och sen några olika på oljefilterhållaren också.

Någon mer än jag måste ju ha haft problem med det här ! Ös på med förslag nu !

ivah
2007-10-16, 10:37
Lyfter !
Ingen som vet var oljetempgivaren och / eller ute tempgivaren sitter på en golf 1 gti ?

Joda
2007-10-16, 11:07
Oljetempgivaren borde sitta i anslutning till oljefiltret. Det kan dock sitta fler givare där.

-En tryckgivare har grövre kropp. Ungefär anpassad för en 22mm nyckel.

-En tempgivare är betydligt klenare.. Den är anpassad för ungefär en 15mm nyckel.

Vad det gäller nycklarna man använder så drog jag bara till med några siffror så att du ska förstå skillnaden.

Vad har du för årsmodell och motorkod?


/Johan

ivah
2007-10-16, 11:30
Oljetempgivaren borde sitta i anslutning till oljefiltret. Det kan dock sitta fler givare där.

-En tryckgivare har grövre kropp. Ungefär anpassad för en 22mm nyckel.

-En tempgivare är betydligt klenare.. Den är anpassad för ungefär en 15mm nyckel.

Vad det gäller nycklarna man använder så drog jag bara till med några siffror så att du ska förstå skillnaden.

Vad har du för årsmodell och motorkod?


/Johan
En -84 gti special, tror den heter JJ då. Tyvärr är blocket ommålat så det är lite svårt att se vad det ska stå där :-)
Ska gå ut och kika lite få se vad jag hittar på.
Kan jag mäta upp om det är givaren som är pajj på något sätt eller ?

Kan det vara denna lilla rackare ?
http://i114.photobucket.com/albums/n270/ivah88/golf/DSCF2858.jpg

ivah
2007-10-17, 13:53
Problemet löst !

Drog alla säkringarna och satt tillbaka dem. Färddatorn nollstäldes och nu fungerar det som tidigare :-)

Joda
2007-10-17, 14:20
Låter som om du jobbar på märkesverkstad.. hehe..

Gött att det löste sig!

/Johan