handdator

Visa fullständig version : ryckningar tjall med golf III gti 16v



Grape
2007-10-12, 19:52
Hjälp
Hallå har lite strul med min golf, den rycker och hugger ibland mellan intervallet 3000-4000rpm har varit på verkstad för felsökning och dom säger att dom tror det är tändkablarna. Men dessa kostar rätt mkt pengar och känns surt att byta dom och det skulle visa sig att dom inte var felet. så har ni nåt tips lr trix lr erfarenhet av liknande strul så skriv gärna.

MVH Erik

Marcus
2007-10-12, 20:04
Det är nog inte fel att byta tändkablar på en Golf från 1997 i vilket fall.

Joda
2007-10-12, 20:37
Hallå har lite strul med min golf, den rycker och hugger ibland mellan intervallet 3000-4000rpm har varit på verkstad för felsökning och dom säger att dom tror det är tändkablarna. Men dessa kostar rätt mkt pengar och känns surt att byta dom och det skulle visa sig att dom inte var felet. så har ni nåt tips lr trix lr erfarenhet av liknande strul så skriv gärna.

MVH Erik

Att den skulle hugga/rycka vid 3000-4000rpm.. skulle det tyda på att tändkablarna är dåliga? hmm.. Det tror inte jag.

Många verkstäder är har ultralåg kompetens. Tråkigt att jag inte har något tips, men jag representerar den skeptiska delen av VW-världen.

Jag har en i stort sett komplett ABF-motor stående. Kan hjälpa dig med att tex OHM-mäta givare etc.

/Johan

Grape
2007-10-14, 16:53
Bilen har alltså varit inne på verkstad där dom läst av med datorn.
Men vad tror ni? tändkablarna? är det realistiskt?

tack för svaren .
nåt tips på vart man kan hitta billiga tändkablar?

mvh Erik

Mini_me
2007-10-14, 17:10
Klart det kan vara det..troligen ger inte datan några svar på detta fel pga gammalt system.

Men varför lät du inte dom byta kablar och sen kräva att få dom gamla monterade igen om felet inte försvinner?

Ohm mät kablar och se vad det blir...och så kan Joda mäta sina så kan ni jämföra..hehe=)

kanske Tjuvluft?...eller nåt??

Joda
2007-10-14, 20:40
Tjuvluft i tändkablarna tror jag att det är. Eller att något tjuv tar gnistan vid 3000-4000 rpm.

Grape
2007-10-14, 21:05
jo grejjen är att jag råkat ut för en rätt kass bilmekaniker.
Bland annat luktar det rök i bilen, smutsigt innertak, ratten är sne samt att motorn låter annorlunda efter att jag fått abspump samt servopump bytt.mm

Joda
2007-10-14, 21:14
Lämna bilen till någon annan innan den blir helt förstörd!!!.. Jag sa ju åt dig att inte lämna in bilen på VAG. hehe..

Kan det vara så att servoremmen blivit för hårt spännd? Fel typ av servoolja får pumpen att låta illa.

/Johan

Mini_me
2007-10-14, 21:26
Tjuvluft i tändkablarna tror jag att det är. Eller att något tjuv tar gnistan vid 3000-4000 rpm.

...att du orkar...

Grape
2007-10-15, 08:31
mm ska åka tillbaka till verkstan idag och klaga och säga att nu för det fan räcka.
Nu får dom fixa det dom ställt till med. sen så åker jag aldrig tillbaka dit.

Grape
2007-10-17, 09:24
Så nu har jag bytt tändkablar och inte var det dom som var felet..

Ingen som vet vad det kan vara. Bränslefilter känns det inte som.
ryckningarna kommer bara mellan 3000-4000rpm enbart.

kan man lämna tillbaka kablarna tror ni? dom är testmonterade och körda max 1km.

tacksam för svar, börjar tröttna på min biljävel nu.

mvh Erik

Nollander
2007-10-17, 17:41
De sitter ingen luftmassemätare eller nått sånt på bilen, som de kan va fel på?

Mawe
2007-10-18, 09:23
De sitter ingen luftmassemätare eller nått sånt på bilen, som de kan va fel på?

Nope...

Joda
2007-10-18, 20:56
Nu när jag skruvad isär min ABF-motor så upptäckte jag att de 3 kablarna som går till vevaxelgivaren var rejält sönderskavda av kabelhållaren som sitter 5-10cm ifrån givaren. Kopparkardelerna var blottade på samtliga 3 kablarna. Motorn SKA varit provkörd. Ur min synvinkel är det ett under att motorn gick alls. Motorn är köpt på en stor skrot.. Man får ju lita på att den är provkörd.


Kolla på det du... Givaren sitter nära svänghjulet/startmotorn.

/JOhan