handdator

Visa fullständig version : Performance insug packn. & Race N75 ventil



olleson84
2007-10-12, 07:23
Hallå!
Någon som har nån erfarenhet av följande produkter från dem:

*Performance Packning®, WV, 1,8T
Polymerpackning, specialgjord för att sänka temperaturen i insugsröret på 1,8T-motorerna. Leder bara 1/500del av värmen gentemot orginalpackningen. Sänker Temperaturen på insugsluften mellan 25-35grader. Passar ej AEB motorer.

*ECS Race magnetventil N75, Audi/VW 1,8T
Reglerar långsammare, stabilare laddtryck, ökad effekt, ger ca 5-10hk I mellanregistret.

Funkar dem enligt vad dom säger? Packningen kostar 795kr och N75 ventilen kostar 895kr, jag menar det är ju billiga & bra uppgraderingar om man ska trimma.

Lämna gärna era synpunkter på dessa produkter.

Jani Hast
2007-10-12, 08:02
Ska man sänka insugstempen så är bakelita platta att föredra.
Det kör dom flesta som trimmar saab med.

Joda
2007-10-12, 10:28
Hallå!
Någon som har nån erfarenhet av följande produkter från dem:

*Performance Packning®, WV, 1,8T
Polymerpackning, specialgjord för att sänka temperaturen i insugsröret på 1,8T-motorerna. Leder bara 1/500del av värmen gentemot orginalpackningen. Sänker Temperaturen på insugsluften mellan 25-35grader. Passar ej AEB motorer.

*ECS Race magnetventil N75, Audi/VW 1,8T
Reglerar långsammare, stabilare laddtryck, ökad effekt, ger ca 5-10hk I mellanregistret.

Funkar dem enligt vad dom säger? Packningen kostar 795kr och N75 ventilen kostar 895kr, jag menar det är ju billiga & bra uppgraderingar om man ska trimma.

Lämna gärna era synpunkter på dessa produkter.


Inte dåligt att sänka insugstempen med 25-35 grader.. Då kan man nästan slänga IC:n Allvarligt talat?! Jag är skeptisk som alltid.

Förresten så är det väl inte bara packningen som leder över värme! Då måste man ju använda hylsor/brickor av liknande material, eller?

/Johan

ypzilon
2007-10-12, 10:41
Inte dåligt att sänka insugstempen med 25-35 grader.. Då kan man nästan slänga IC:n Allvarligt talat?! Jag är skeptisk som alltid.

Förresten så är det väl inte bara packningen som leder över värme! Då måste man ju använda hylsor/brickor av liknande material, eller?

/Johan

Jag är som du spektisk, iaf till 25-35 graders sänkning. Men för att minska värmeöverföringen behöver man ju inte byta allt, skruvarna står bara för ett par procent av kontaktytan. Även om man bara skulle en tredjedel av packningen (bara teoretiskt, finns ju ingen anledning till det) så sänker man ju den totala värmeöverföringen...

Här finns en firma som tillverkar liknande packningar, främst till asiatiska bilar:
http://www.outlawengineering.com/index.html

Falcor
2007-10-12, 10:45
Ytterligare en firma som har sådana som passar till AEB/AJL motorerna.

http://www.034motorsport.com/product_info.php?products_id=764

Jani Hast
2007-10-12, 11:07
Jag gjorde en egen bakelit platta till insiget på min Polo så gjorge jag även brickor i bakelit som jag hade på skruvana som håller insiget.
Borrade även upp hålen som ska sitta runt skruvan.

olleson84
2007-10-12, 18:25
ok, men angående N75 ventilen då? Någon som provat den och märkt någon skillnad?

Om man har den insugpackningen så skulle man teoretiskt kunna behålla orginal IC på en 1,8T upp till ca 250hk?

foffa2002
2007-10-12, 18:37
Hej


Den packningen ger inte en hk och hjälper tyvärr inte ett skit.
Samma sak gäller den N75 ventilen som du kan köpa hos vag.
Den har enbart lite annan karaktär och sitter monterad på andra modeller.


Ang packningen.

Har du 50grader efter IC i luftsystemet så har du ca 150grader innan ic i turboutlopp.
Packningen sitter på insuget som minst har 50 grader och motorn har ju max 70grader yt temp.

dvs du kan få bort 10grader MAX teoretiskt
det blir ca 2-3hk.

Men i verkligheten så är det enbart en produkt som inte gör ett dugg nytta på 99.9% av alla bilar.

Och det finns ev risk att spräcka den med högt ladd.

Joda
2007-10-12, 19:01
Vi borde ha en svartlista på alla företag som säljer suspekta saker. Jag vet att våra bedömningar är subjektiva och ibland inte alltid 100% vetenskapligt överlagda, men ändå!

Jag blir förbannad på företag som fösöker att lura människor som inte är experter (vi :) )!!!

Även om dessa företag ofta har produkter som ÄR bra och har ett bra pris så sjunker de i mina ögon!

/Johan

ypzilon
2007-10-12, 19:02
Foffa:
Jag kollade lite i turbocalc, vet dock inte hur tilförlitligt programmet är men där räknade jag med 0,8bar ladd (dock på en 2L 16v) vilket gav en temp på 92 grader efter turbon, 42 grader efter ICn, om jag sedan ändrade ICns effektivitet så att tempen efter ICn hamnade 10 grader lägre så skiljde det 7,6hk i effekt.

Sedan förstår jag inte din slutledning med att man får bort max 10 grader, kan du förklara närmare?

foffa2002
2007-10-13, 14:00
Foffa:
Jag kollade lite i turbocalc, vet dock inte hur tilförlitligt programmet är men där räknade jag med 0,8bar ladd (dock på en 2L 16v) vilket gav en temp på 92 grader efter turbon, 42 grader efter ICn, om jag sedan ändrade ICns effektivitet så att tempen efter ICn hamnade 10 grader lägre så skiljde det 7,6hk i effekt.

Sedan förstår jag inte din slutledning med att man får bort max 10 grader, kan du förklara närmare?


Hej

Räknade på vilken temp det är i toppen + yttemp vs yttemp och lufttemp i plenumet.

//F