handdator

Visa fullständig version : Lös kontakt till motorn? (16V KR maskin)



Mr.Jetta
2007-10-11, 23:07
Tjo..

Kom nyss in ifrån garaget efter att kortat växelägena på Gölfen. Blev riktigt najs ; ). Kortade bara framåt fast ska ta liiite i sidled också. Var lite jobbigare än jag räknade med då ja har ABS=Trååångt =P. Aja, de vante de jag ville egentligen blev bara så nöjd =).

Nu till frågan:
Plockade bort insuget lite snabbt o snärtigt för lite bättre syn, märkte då en kabel som hängt lös sen topppackningsbyte.En brun kontakt med tror jag en grön, en röd , en Gul kabel ? . skulle sitta på högersidan av toppen. Då är frågan.
Vad är de för kontakt jag stoppade i ? Vad gör den ?
Tyckte de blev lite jämnare gång,lägre tomgång, men att den blev en aning slöare :S .. har ställt tändningen lite på känn för hand innan, fick till de hyffsat, men då var kontakten ur. Kanske jag får ställa om den nu när kontakten är i ? ( o då lyxa till med lampa ofc) ? tänkte då på vad som gjorde den liiite slöare ?

De En självklart En Kr-maskin ;)

\\ Björne =)

JWO
2007-10-12, 12:13
Tjo..

Kom nyss in ifrån garaget efter att kortat växelägena på Gölfen. Blev riktigt najs ; ). Kortade bara framåt fast ska ta liiite i sidled också. Var lite jobbigare än jag räknade med då ja har ABS=Trååångt =P. Aja, de vante de jag ville egentligen blev bara så nöjd =).

Nu till frågan:
Plockade bort insuget lite snabbt o snärtigt för lite bättre syn, märkte då en kabel som hängt lös sen topppackningsbyte.En brun kontakt med tror jag en grön, en röd , en Gul kabel ? . skulle sitta på högersidan av toppen. Då är frågan.
Vad är de för kontakt jag stoppade i ? Vad gör den ?
Tyckte de blev lite jämnare gång,lägre tomgång, men att den blev en aning slöare :S .. har ställt tändningen lite på känn för hand innan, fick till de hyffsat, men då var kontakten ur. Kanske jag får ställa om den nu när kontakten är i ? ( o då lyxa till med lampa ofc) ? tänkte då på vad som gjorde den liiite slöare ?

De En självklart En Kr-maskin ;)

\\ Björne =)

1. Ämnet - hur pass bra är "kontakt?" beskrivet.....Bilmodell samt problemet måste få en bättre beskrivning...

2. Vilken bil gäller de?

Roffe
2007-10-12, 13:00
hade gått mkt bättre ifall du hade tagit en bild på det.. ;)

Mr.Jetta
2007-10-12, 16:01
1. Ämnet - hur pass bra är "kontakt?" beskrivet.....Bilmodell samt problemet måste få en bättre beskrivning...

2. Vilken bil gäller de?

Står om du läser längst ner, "KR motor",, Trodde de var samma på alla KR-maskiner oavsett vad det satt på för bil ?
Men men...
Det är en Volkswagen Golf Gti 16v -88 ( 139hk KR 16v )

Bättre beskrivning .. Vet inte om ja kan beskriva problemet så mkt bättre med bara ord men... Hade ju självklart vart bättre med en bild ifrån början som "Roffe" skriver men så snabbtänkt var inte jag att man kunde ta en bild =p.
Och håller med om att rubriken kunde man lagt ner lite mer kärlek på =)

Ska ta en bild så fort bilen kommer hem då den vart utlånad idag.

// Björne

Mr.Jetta
2007-10-12, 16:17
Tjo again ..

Prata me en polare nyss. Han sa de va Termotidkontakten ?
Vad gör den för nytta ?
Går ju tydligen åka utan iaf men tänkte på vad som gjorde att bilen plötsligt blev "slöare" var som de där toppdraget försvann lite? Tycker ju en bil skulle gå bättre när alla kontakter är ditsatta men ?

razer
2007-10-12, 17:07
Termotidkontakten har två sladdar (om jag kommer ihåg rätt).

Den bruna kontakten är till termotidkontakten och slår på mer soppa vid start. Går utmärkt att köra utan men kan göra bilen mer svårstartad.