handdator

Visa fullständig version : Batteritorsk i fjärren, Cupra Ateca -19



R.Z
2021-02-14, 22:02
Detta råkade jag ut för idag när vi skulle åka hem från stugan, ingen extranyckel med.
Kom in i bilen med nyckeln och hittade var kännaren för fjärren skulle hållas emot så slutade den att larma.
Kunde byta batteri när vi väl var hemma.

Min fråga:
Skall inte bilen säga till innan batteriet är helslut i fjärren?

Cupra Ateca -19.

Peter-C
2021-02-14, 22:28
I min Leon Cupra 2018 får jag ingen varning innan batteriet är slut i nyckeln. Svaret är nej.

Pelk
2021-02-15, 09:05
Batterivarningen (för nyckeln) verkar funka sådär även i Volkswagen. Jag får varning, i både Passat’en och T-Roc’en, men läst att andra inte får det.

Tar ändå med mig bägge nycklarna, när jag åker längre sträckor/resor.


Skickat från min iPad med Tapatalk

candyweiss
2021-02-15, 09:38
Jag fick varning till startnyckeln i Tiguanen -17, men inte i fjärren till parkeringsvärmaren :D

Peter-C
2021-02-15, 09:55
Jag har ett reserv 2025 batteri liggande i handskfacket.

Kommer ej ihåg om jag någonsin bytt i VW Alltracken...

Bytt 2 ggr på Cupran som är "nyckellös". Drar mer ström förmodar jag.

vfr
2021-02-15, 13:05
Sannolikt så, ja. På korta avstånd kan man göra en helt passiv avläsningsteknik, tänk NFC. Med dom avstånden det gäller för att låsa upp bilar så måste det vara aktiva "sändare". Och om man då hela tiden måste kunna känna av dom och inte bara när man trycker på en knapp, så kommer det att ligga och dra lite ström hela tiden.

R.Z
2021-02-15, 17:05
Tack för era svar.
Kommer att lägga extra batterier i stugan och i bilen och även byta förebyggande då och då.
När sambon kom ner med andra nyckeln så hann jag se hur den blinkade till utan att hon hade gjort något.

Det positiva nu är ju att man lärt sig hur man gör för att komma in i bilen.

pudas
2021-04-03, 20:21
Jag kanske är en röst från stenåldern, men...Finns det inte en helt vanlig nyckel att öppna med också på modernare bilar?

Marcus
2021-04-07, 09:57
Det finns nödnyckel.

Riddlersv
2021-11-11, 21:29
Detta råkade jag ut för idag när vi skulle åka hem från stugan, ingen extranyckel med.
Kom in i bilen med nyckeln och hittade var kännaren för fjärren skulle hållas emot så slutade den att larma.
Kunde byta batteri när vi väl var hemma.

Min fråga:
Skall inte bilen säga till innan batteriet är helslut i fjärren?

Cupra Ateca -19.

Jag fick varning för lågt batteri, men ganska snabbt (läs dagen efter) så var nyckeln helt död. Varningen kom rätt subtilt, och syntes bara om du tog fram rutan med notiser för bilen, status eller vad den nu heter, på instrumentpanelen. Den kom inte upp av sig själv, så att säga.

vfr
2021-11-11, 22:03
Nä, varför ska man oroa föraren helt i onödan... :rolleyes:

R.Z
2021-11-17, 16:28
Den nyckeln sambon använder var helt död häromdagen, byt då och då kan var ett användbart tips.

R.Z
2024-02-12, 11:41
Nu hände det igen nyligen, fjärren var helt plötsligt död.

Dom verkar hålla ungeför 1år.