handdator

Visa fullständig version : Fel på backfunktion, Seat Leon 130hk



Micke73
2021-01-17, 13:09
Hej!
Jag har nyligen köpt en splitterny seat leon 130hk.
Nu har jag fått ett felmeddelande tänkte höra om någon här vet vad det betyder eller vad det kan vara?
Jag har bokat tid på verkstad och dom hade inte en aning om vad det är för felmeddelande så dom får felsöka.
Men tänkte ändå kolla här om någon varit med om samma sak.

När jag startar ska köra iväg ifrån garaget eller om jag står i korsning/trafikljus så kommer ett meddelande upp som lyder:

"Backfunktion vid backning ej tillgänglig" får även upp "fel parkeringshjälp"

Någon här som har en ide om vad detta kan vara? Som sagt bilen är ny och går på garantin men är ju bra att ha lite mer på fötterna när jag lämnar in den.

//Micke

Pelk
2021-01-17, 15:44
Har du dragkrok? Har du parkeringsassistans (automatisk fickparkering bla)? Går det att få ”släpvagnsassistans” på Seat, som till Passat?

Gissar att det skulle kunna vara backsensor som felar.
Det sista meddelandet får jag när is eller snö stör ut backsensorn.


Skickat från min iPad med Tapatalk

AndySwede
2021-01-17, 22:39
Inte så mycket att fundera på. Garantiärende kanske, snö och slask brukar inte sensorerna gilla. Klimatet omfattas inte av garantin.

mackan
2021-01-18, 16:50
Har haft min Seat Leon i ca tre veckor nu och fått en hel del varningar som jag inte heller vet vad de beror på.
Sen är det inte alltid alla funktioner jag valt att visa i instrumentpanelen startar upp som de ska (t ex navigering + kompass).
Så, det verkar vara en del mjukvaruproblem än så länge...

Micke73
2021-01-18, 18:50
Tackar för tipsen..
Ska lämna in bilen på verkstad på onsdag.

Tvättade av bilen igår så ingan snö och is på sensorer.
Har dargkrok på den så kan ju vara något där som är fel.
Går på garantin så får se vad dom säger.

Ännu en gång tusen tack för svar.

//Micke

AndySwede
2021-01-19, 17:51
Ok, så trots att du tvättade och torkade indikerade det fel på parkeringshjälpen? Jadå är det helt klart något knas.

Micke73
2021-01-20, 18:58
Ja så var det men nu är det lagat. Det var ett kabelbrott som gjorde att jag fick felmeddelanden.