handdator

Visa fullständig version : KR-motor tappar tändning sporadiskt



JettaSport
2007-10-10, 17:57
Hallå! Tillbax på Gti-klubbens sida. nu första gången sedan nya sidan :)

Anledningen är att min Jetta GTX (kr-motorn) spökar på nytt!

Grejen är att jag helt plötsligt tappar tändnigen totalt(samma effekt som att vrida av nyckeln och sen på igen)

Har inte kommit på om de e vid motorbroms, gaspådrag eller jämn körning.
Det händer oftast vid "aktiv körning", dvs, då man trivs bäst i bilen. Slingrig landsvägskörning, fri sikt typ.

Men iaf. varvräknaren går i botten, all tändning till motorn försvinner. ibland snabba klipp, ibland lite längre klipp i tändningen. Rätt ofta blir en sotsmäll då tändningen är tillbax igen. Har provvickat på all sladdar och försökt kolla att kablar är hela.

Kollat jord till tändspole, jord till motorn. haft borta säkringspanelen(vridit ur den, känt och tittat på reläerna)
Provbytt tändmodul, bytt databox.

Hallgivaren vet jag inte. bytte den för 3 år sen, och DÅ var den bra...
Tempgivare vet jag inte om de kan orsaka så pass stora saker som rena tänd-bortfall.

Kan hända att jag kan känna 5% effektbortfall eller så de korta intervallen precis innan och efter de där död-klippen motorn får.

Den lilla tomgångsstyrningen inne i bilen (under mittkonsolen) borde inte ha med detta att göra tycker jag... Men vad vet jag?

Har en annan databox nu och den har "funkat" (om det nu var den som var fel) i 2 månader. Men felet verkar komma tillbax igen :(

Inget annat verkar slockna i bilen så de verkar vara lixom slutet till tändsystemet....

Vad tror ni?

mvh Mårten

razer
2007-10-10, 20:39
Är kablarna till hallgivaren hela och plasten som håller kontakten hel?
Är fördelaren tät (ingen olja i fördelaren) ?

pekka kiiskilä
2007-10-10, 22:11
Byt tändspolen för dom kan gå sönder på olika vis.

JettaSport
2007-10-11, 12:37
kablarna till hallgivaren ser hela ut, hur var det? de går upp till tändmodulen eller? allihopa? Plastomfattningen som sitter på hallgivaren är hel o fin. Lite dreggligare med olja e det, men mest lite svettigt med olja. inget bek o kladd eller dropp inne i fördelarehuset.

Har funderat på tändspolen oxå. Den e lite billigare än fördelaren att byta oxå...
Ibland undrar man bara vart det ska sluta :/

Får fundera och titta vidare. Kanske köpa spole i första hand.
Idag till jobbet (2,5 mil) hände ingen konstigt ?!?... kanske ett temperaturberoende fel? kallare ute idag... ?

Lillen
2007-10-11, 12:59
Hallå! Tillbax på Gti-klubbens sida. nu första gången sedan nya sidan :)

Välkommen tillbaka.
Är alla grejor klara , hus och sånt?
Kul att du har kvar bilen iaf , den skulle ja vilja ha =) !

razer
2007-10-11, 17:00
Om hallgivaren är trasig så går det mäta upp det...

Hallgivaren signal går till tändboxen. Jag hade problem med vatten i min tändbox så det kan man ju kolla. Även att kontakten är fin (min hade ärjat). Tändmodulen styrs av tändboxen.

Jag har ett par fördelare ligger om du tror det är det som är fel...

JettaSport
2007-10-12, 18:19
I morse kom jag bara 1 km så dog bilen... fick inte igång den igen.
Låt som den tände på en halv cylinder kanske då man gnagde på startmotorn...

Det skumma var att då jag vred helt tillbax för att dra ur nyckeln märkte jag att motorn ryckte till var gång jag stängde av tändningen...

?

Jocke: huset börjar få innertak o väggar nu, men e nog inte inflyttningsbart förrens mot sommaren som kommer...kanske i vår... huset tar tyvärr typ all "bil-tid" :(
Tänker behålla jettan i min äga på obestämd framtid ännu. den e för fin i chassie o plåt för att säljas... men jag tröttnar på den då de ska va så här :/
Tack för all hjälp med tips!
Ska provstarta Jettan igen snart. Fick ta till vinterbilen idag.

pekka kiiskilä
2007-10-12, 19:04
Tändningslåset har ju en plastgrunka som ibland går sönder och då kan allt möjligt hända så det är troligast att den har sagt upp bekantskapet met tändningen.

P.Hagel
2007-10-12, 19:10
Mät spänningen fram till 111905865L (starttändskontakten).
Den kan vara glapp.

pekka kiiskilä
2007-10-12, 20:09
Tack Patrik så heter den.

JettaSport
2007-10-13, 07:53
"starttändskontakten"

Okej!
Hmm... Ska kika om jag hittar det ni menar.. ;)

Måste vara plast bakom tändlåset antar jag?
För tändningslåset e ju inne i en mer metallrör har jag för mig...
Ska kolla på det idag.

Tack för era GODA råd!