handdator

Visa fullständig version : Vilket försäkringsbolag bör jag välja?



fredde33
2007-10-10, 11:23
jag har nyss köpt mig en golf vr6 syncro vilket försäkringsbolag är bäst/billigast

magnusT
2007-10-10, 11:25
Kolla med trygg hansa, har samarbete med volkswagen.

Strömberg
2007-10-10, 11:37
kolla på www.insplanet.com .. dom tar fram billigaste försäkringen åt dig.. använde dom senast i förra veckan när ja shoppa g60.. så fyller du i allt som behövs så ringer dom upp dig när de e klart.. lycka till...

Falcor
2007-10-10, 11:43
Ring runt själv så får du bättre priser än vad INSplanet ger dig, det är iaf mina erfarenheter.

adis
2007-10-10, 11:55
Håller med Falcor. Det är bättre att du själv pratar med olika bolag. Börja med Trygg-Hansa som är VAGs försäkringsbolag och ha det som en referens. Har du andra försäkringar kan det också påverka premien. Sedan finns det extra rabatter om du t.ex är civilingenjör osv.

Marcus
2007-10-10, 12:55
Insplanet har alltid varit dyrare än Länsförsäkringar för mig. Insplanet har avtal med udda försäkringsbolag verkar det som, inte stora stabila. Trygg Hansa känns som ett högkostnadsbolag. Bäst pris har jag ALLTID fått hos Länsförsäkringar och Dina Försäkringar (fd Sockenbolagen) och det utan att ha mängdrabatt eller diverse avtal med fackförbund, arbetsgivare etc. Dina Försäkringar brukar dessutom vara enkla att ha och göra med då de är väldigt lokala men uppförsäkrade i ett större bolag.

Schermanio
2007-10-10, 15:57
Min erfarenhet är att beroende på vart man bor så är olika bolag billigast. När jag pluggade i Lule så var Länsförsäkringar billigast till min gamla golf, men sedan när jag flyttade till GBG igen så var Folksam billigare.

Tänk på att det kan vara en god ide att ha hemförsäkringen och bilförsäkringen hos samma bolag också, blir en självrisk mindre om man får inbrott och något blir snott. Kan hända att det blir billihgare per månad då också...

Sebbe
2007-10-10, 16:31
www.atava.se

zchnygg
2007-10-10, 21:56
mmm.. det där atava är jag lite nyfiken på.. ingen som har haft med dom att göra.. har hört "rykten" om att dom är "svåra" att göra med.. fast dom lyder ju under svensk lag och är en underavdelning till trygg hansa så det borde ju vara riskfritt..

eller?

Sebbe
2007-10-10, 22:20
mmm.. det där atava är jag lite nyfiken på.. ingen som har haft med dom att göra.. har hört "rykten" om att dom är "svåra" att göra med.. fast dom lyder ju under svensk lag och är en underavdelning till trygg hansa så det borde ju vara riskfritt..

eller?

Jag har min bruksbil försäkrad hos atava (Saab 9-3). Har inte märkt några problem eller så. För min del blev det ungefär hälften så dyrt som att försäkra hos Folksam, där jag har mina andra försäkringar. Ska försäkra golfen hos Atava nästa säsong, den blir mycket billigare där den med.
Vet inte hur dom är att göra med vid skada? Men de är ju som sagt en uderavdelning till Trygg Hansa?

Sen gillar jag att allt sköts via nätet. Skönt att slippa sitta i telfonkö en halv dag för att prata med nån dryg säljare som tror sig veta vad jag behöver för försäkring.

adis
2007-10-10, 22:54
Visst kan premie påverkas av hur många andra försäkringar man har hos bolaget.

För min del handlar det om:
-bilförsäkring
-husförsäkring
-sjukförsäkring (två vuxna och två barn)
-livförsäkring (två vuxna och två barn)

Försäkringsbolaget via nätet kan vara ok så länge det inte händer något. När man däremot behöver hjälp så skulle jag allfall inte vilja gå via mail och formulär utan hellre pratar med något. Försäkringsbolag är inte unika, de säljer tjänster och produkter och man får det man betalar för.

R.S
2007-10-11, 12:22
Jag använder www.atava.se. Klart smidigt och billigast. Tror inte de är svårare att ha att göra med än om man skulle välja något annat bolag. Känner dock inte till någon som skadereglerat eller så med Atava men jag tror det är OK.

Jani Hast
2007-10-11, 14:26
kolla på www.insplanet.com .. dom tar fram billigaste försäkringen åt dig.. använde dom senast i förra veckan när ja shoppa g60.. så fyller du i allt som behövs så ringer dom upp dig när de e klart.. lycka till...


Känd dig lurad.

Jag kolla via Inplanet när jag köpte Jettan.
Fick ett pris hos Salus Ansvar.
Ringde dom själv 5 min senare och fikc ett pris som var lägre än vad det Insplanet get mig.

Så Insplanet ger jag inget för.