handdator

Visa fullständig version : OBDeleven ingen kontakt Skoda Fabia 2011



Peter-C
2020-10-15, 11:58
Obd11 nextgen.

Försöker connecta till dotterns Skoda Fabia 2011. Funkar inte. Har lagt upp bilen manuellt men vissa moduler går ej att connecta.

Har tyvärr ej med mig vcds kabeln.

Vad gör man....?

/Peter

PS Den funkar på min Golf Alltrack -18. Kollade just.

AndySwede
2020-10-15, 17:04
Hm. Då funkar ju dongeln då. Det sitter väl någon säkring för diagnosuttaget antagligen, värt att kolla i säkringslådan i alla fall.

Peter-C
2020-10-15, 19:50
Tack för det.
Ja det ska jag göra. Finns en fuse nr 19 S-contact... får kolla några andra möjliga med.

/Peter

Peter-C
2020-10-15, 20:36
Hittar tyvärr ingen säkring som är sönder. Har dock inte tagit ur alla men ganska många.

Märkligt att jag kan nå vissa moduler i Fabian.

/Peter

AndySwede
2020-10-16, 09:04
Ja en 2011 borde de enklaste OBD grejerna kunna läsa. Vilka moduler kan du inte läsa ur?
En Fabia har inte så många moduler. Även i VCDS, beroende på var man tittar, finns ju alla potentiella moduler listade som genvägar i programmet, men du kan inte läsa dem för de finns inte i just den uppkopplade bilen. Kan det se liknande ut i din scanner?

Peter-C
2020-10-16, 10:39
Jag ser modulerna.
Tex Motor, transmission, comfort modul, steering column kan jag inte läsa. Dongeln tänder upp som vanligt när den är uppkopplad.

Tror det är något fel i obd11-SW för denna bilen. Den blev ej automatisk identifierad när jag kopplade upp mig för 1:a gången.
Tror jag passar tills vidare.

Förr om åren har den svarat på min vcds enhet. Har inte den med mig...

/Peter

Peter-C
2020-11-19, 20:56
Återkoppling.

Jag lyckades inte att lösa problemet på plats. Det blev lite smått underhåll /reparationer ute på gatan i Sydtyskland (Mannheim-området) där dottern bor. Bilen lämnades in för olja/filterbyte idag i Lambrecht Pfalz. Även byte till vinterhjul :).

Bad dottern att påpeka att de ska läsa ut felkoderna med. Verkstaden försökte att göra en felkodsläsning. Gick inte. Efter att ha gjort någon slags "reset" så kunde de läsa bilen med "Fehlercode auswertung Bosch tester". Det fanns inga lagrade fel.

Vad "reset" innebär vet jag inte, kanske har de lyft av batterikabeln, det gjorde inte jag.

Nu är den redo för nya utmaningar igen.

Senaste SE besöket i vintras.

12213

/Peter