handdator

Visa fullständig version : Svårstartad GTD -88



bollkontroll
2007-10-09, 20:22
Hej!

Jag skulle behöva lite hjälp med min gtd -88, motorkod JR.

Den är otroligt svårstartad när den är kall.
Bytte bränslefilter, olja, glödstift, och luftfilter i tron om att det skulle bli bättre, men icke!

Det klickar i relät när man vrider på tändningen men glödningslampan lyser inte, vare sig om motorn är kall eller varm och säkringen under huven är hel.

Tänkte mäta upp kabeln till glödstiften, vad ska det vara för värden?
Kan det vara någon tempgivare som spökar?

När den är varm startar den och går hur bra som helst!

Ett annat problem är att när jag startar den kommer det avgaser från undersidan av turbon, men det slutar ryka när bilen smäller igång.

Vad kan vara fel?

pekka kiiskilä
2007-10-09, 20:28
Du får ingen ström till glödstiften så du får mäte dig fram, Det finns en större säkring mot torpeden im jag minns rätt kolla den.

Att den läcker avgaser är troligtvis mellan grenrör och främre röret så har du tyr så räcker det med o byta klämmorna= 2st.

bollkontroll
2007-10-09, 20:31
Säkringen mot torpeden är hel och jag får 4.3 volt? konstant när jag mäter på kabeln till glödstiften...

pekka kiiskilä
2007-10-09, 20:34
Så lite V det ska vara högre för glödningen ska vara optimal, Möjligtvis glödrelät som inte vill vara med riktigt.

bollkontroll
2007-10-09, 20:39
Ja, det är nog relät.

Var ute och ruskade lite på relät och fick lampan att lysa lite.
Men får fortfarande inte mer volt på kabeln.

Typiskt att det ska hända när det börjar bli minusgrader...
Jag kan tänka mig att relät är rätt dyrt att köpa på hos min Volkswagenhandlare?

Går det inte på något vis att glöda manuellt tills jag fått tag på ett nytt relä?

pekka kiiskilä
2007-10-09, 21:01
Ta loss relät och skriv av nr från den och åk till skroten för vissa bilar har samma relän,
Att brygga relät är inte så smart= Kan bli kabelbrand om du har otur.

Jag missade det med glödlampan du skrev först= Den måste funka i en diesel

bollkontroll
2007-10-09, 21:11
Tack för tipset...

Ska se om nån av de andra golfarna har ett relä som passar...

Strömberg
2007-10-10, 11:41
Går det inte på något vis att glöda manuellt tills jag fått tag på ett nytt relä?

de går.. ta en startkabel å sätt på + på batteriet å sen på glöd skenan.. då har du direkt ström dit... funkar men inget å rekomendera en längre tid...