handdator

Visa fullständig version : Bränsleproblem 16V kr



Jonas
2007-10-09, 20:54
Har nu fått igång maskinen men den får inte soppa som den skall.
När motorn är kall går den hyffsat på tomgång men vid gaspådrag hänger den inte med utan suger bara luft Den kommer igen efter 2-3 sek ,när den sen blir varm går den ner på 2-3 cylindrar,ibland kommer den i fatt.


Bränslepumpen sjunger som en fågel men kan trycket vara så dåligt att den tappar en cylinder eller två,eller är det möjligtvis nån spridare som kärvar?

Från början fungerade bara 1 spridare la dessa i diesel och blåste rent med tryckluft,då fick alla en spridar bild men någon nämde i ett annat inlägg här att spridaren kan gå söndergenom att man blåser tryckluft genom den?

Tacksam för svar

pekka kiiskilä
2007-10-09, 21:32
Eftersom pumpen låter mycke så är det den som gör att bilen går som en påse nötter= Har själv haft pump problem så en ny är att föredra.

Bastard66
2007-10-09, 21:42
Eftersom pumpen låter mycke så är det den som gör att bilen går som en påse nötter= Har själv haft pump problem så en ny är att föredra.

Blandar mig in lite i det här eftersom min pump låter ganska så mkt... Ska man börja med att byta pumpen i tanken?? är den dålig får ju den andra pumpen arbeta hårdare för att få fram bränsle?? eller är jag helt ute å cyklar??

pekka kiiskilä
2007-10-09, 21:57
Om du lyssnar på förpumpen först så hör du ifall den låter och efter det huvudpumpen underbilen framför H bakhjul, Pumparna ska surra lite och inte tjuta.

Jonas
2007-10-09, 22:03
Eftersom pumpen låter mycke så är det den som gör att bilen går som en påse nötter= Har själv haft pump problem så en ny är att föredra.

Hur uppträdde din bil när din pump var dålig? Jag vill försöka hitta felet,även om min pump låter illa så kanske flödet/trycket är som det skall och felet sitter någon annanstans


Vh Jonas

pekka kiiskilä
2007-10-09, 22:30
Min saknade effekt samt att den ibland var svårstartad, dålig tomgång, gick inte på alla cylindrar efter ett tag och då fick jag byta båda pumparna för jag hade kört soppa torsk några ggr på grund av trasig armatur.

Dave the brave
2007-10-09, 22:31
Hur uppträdde din bil när din pump var dålig?



När min pump i tanken gick sönder så gick bilen bra när det var mycket bensin i tanken. När det var ca 1/4 kvar så hackade den vid fullgas. Catchtanken vid huvudpumpen får då inte tillräckligt med bensin och pumpen börjar suga luft.

När huvudpumpen (framför höger bakhjul) är sönder går bilen inte alls.

En annan grej som kan minska soppatrycket är ett igensatt bränslefilter. Detta sitter vid huvudpumpen.

Jonas
2007-10-10, 00:13
Tack för tipsen!

Börjar med att byta pumpen!

znabb
2007-10-10, 09:15
Tack för tipsen!

Börjar med att byta pumpen!

det enklaste oh billigaste är väl att prova att byta soppa filter först?

är ju fint att ha det gjort innan man byte pump så att man vet det är fräscht.

Jonas
2007-10-10, 10:09
Filtret är nytt.

Dave the brave
2007-10-10, 18:22
Börjar med att byta pumpen!

Innan du byter pump/pumpar så kolla så att du har 12V spänning i kablarna!