handdator

Visa fullständig version : Köpråd: Polo GTI 6N2 01 vs Lupo 3L 01



Scootie
2007-10-09, 13:40
Jopp, sitter och överväger vilken av dessa bilar man skall inhandla.

Fördelar med 3L som jag kan se är:

Soppförbrukning, gratis parkeringsplatser, vägtullar?, låg skatt etc etc
Dock så är denna bil väldigt liten, ingen fartbuse samt att bullernivån är rätt hög? Finns det nå kända fel på denna bil som man bör se upp för? verkar inte finnas AC till dom flesta samt servo men det sistnämnda kanske inte behövs heller?

Fördelar med GTI'n som jag kan se: större bil, piggare motor dock högre förbrukning. Vad finns där för kända fel?

Hur är driftsäkerheten på dessa bilar samt driftkostnader? kommer ej lämna bil på service hos aukt verkstad.

Ös på med tips!

Tack på förhand, Tomas.

Marcus
2007-10-09, 13:43
Oj, hyfsat olika bilar!
http://www.gute-fahrt.de/gfo/gf_artikel//show.php3?id=59&subnav=3&nodeid=6
http://www.gute-fahrt.de/gfo/gf_artikel//show.php3?id=915&subnav=3&nodeid=6
http://www.gute-fahrt.de/gfo/gf_artikel//show.php3?id=241&subnav=3&nodeid=5
http://www.gute-fahrt.de/gfo/gf_artikel//show.php3?id=83&subnav=3&nodeid=6
http://www.gute-fahrt.de/gfo/gf_artikel//show.php3?id=78&subnav=3&nodeid=6
http://www.gute-fahrt.de/gfo/gf_artikel//show.php3?id=75&subnav=3&nodeid=6

Scootie
2007-10-09, 21:11
Ok nu är jag ingen kung på tyska så vore trevligt med lite åsikter från folk som äger/ägt dessa bilar.

Hör nu från en god vän att 3L är billig i soppan men delar är tydligen väldigt dyrt och folk gör fulingar med bakbromsar pga det är trummor och hela paketet måste bytas ut när det är dags, besiktigar och kör en stund sen säljer bilen vidare så man står där med snopen min nästa år vid besiktningen..

Marcus
2007-10-09, 22:34
Den har en hyfsat känslig Tiptronic växellåda. Synd att du inte kan tyska eftersom Gute Fahrt gör riktigt rejält seriösa tester.

Scootie
2007-10-09, 23:49
Räkna kan jag men det hjälper ju inte mycket ;)

Vad menas med känslig, att den går sönder lätt eller att den är känslig på ett bra sätt?

Marcus
2007-10-10, 08:30
Som jag har förstått det har det varit relativt mycket strul med 3L lådan. Det är samma som även sitter i Audi A2 1,2 TDI och även där har det varit problem. Exakt vad som ställer till det vet jag inte exakt. En kollega hade en 3L och den fick tillbringa en hel del tid på märkesverkstaden innan de fick ordning på den trillskande lådan. Dyrt var det också.

Gullideckel
2007-10-10, 13:34
Som jag har förstått det har det varit relativt mycket strul med 3L lådan. Det är samma som även sitter i Audi A2 1,2 TDI och även där har det varit problem. Exakt vad som ställer till det vet jag inte exakt. En kollega hade en 3L och den fick tillbringa en hel del tid på märkesverkstaden innan de fick ordning på den trillskande lådan. Dyrt var det också.

http://dinapengar.se/Avdelningar/Artikel.aspx?ArticleID=2007%5c10%5c06%5c13539&o=expressen

Scootie
2007-10-10, 16:13
http://dinapengar.se/Avdelningar/Artikel.aspx?ArticleID=2007%5c10%5c06%5c13539&o=expressen

Sweet. Men å andra sidan så är den artikeln mer bara om att visa hur kass service Din Bil har. Men som sagt, kommer inte serva bilen på aukt verkstad.

Ingen som äger någon av dessa bilmodeller som kan ge nå tips och synpunkter på sina bilar?

Barbapappa
2007-10-10, 17:50
Jag tror 3L är en rätt bra grej ändå, med tanke på vanliga (här i GBG så finns det bra många i.a.f.) dom ändå är så tror jag inte dom är drabbade av jättemycket fel. De gånger jag har sett nåt negativt om 3L här på forumet så är det när just lådorna har dummat sig. Vad jag kan minnas var detta ungefär efter första riktiga kylan förra året som det var några stycken som inte tyckte att sina lådor funkade, minns inte riktigt hur det slutade men jag vill minnas att det var nåt elektroniskt? Växellådan ska tydligen grundinställas vid varje service för att den ska vilja hålla sig runt de specade 0,3L/mil som det är sagt, detta såg jag i nån av trådarna här.

Men sök på det gamla forumet för det finns en del skrivet där om bilarna! :-)

Lupomannen
2007-10-10, 20:11
Titta på Lupo Gti om du funderar på en Gti - roligare och går bättre än Polo Gti...

Scootie
2007-10-10, 21:32
Titta på Lupo Gti om du funderar på en Gti - roligare och går bättre än Polo Gti...

Gör dom nog säkert men det finns 1 till salu samt att den kostar dubbelt så mycket gentemot min budget och skulle jag lägga ut 100k så skulle jag inte lägga dom på en Lupo GTI utan något med lite mer pulver ;)

Marcus
2007-10-10, 21:36
Polo GTI är väl också lite ökänd för att ha taskig växellåda, men utav dessa två hade jag endå valt Polon men det beror ju på hur jag skulle använda bilen, kör extremt lite så en Lupo 3L har inget syfte för mig.

Barbapappa
2007-10-10, 23:03
Jag kom på att jag kanske inte svarade så mycket på själva huvudfrågan i mitt tidigare inlägg. ;-) Jag tycker en jämförelse mellan Lupo 3L & en Polo GTi är lite svår helt klart, Polon är ju mer en körmaskin och 3L:en är ju inte alls i närheten av lika rivig i maskineriet eller chassit som en GTi. Däremot måste ju 3L:en alla gånger vara billigare att äga, skatten ligger väl på 1200:- eller nåt och bränsleförbrukning blir det ju inte mycket heller jämfört mer den 'stora' 1,6:an som gärna vill ha 0,7-1,1 beroende på körning.

Jag tror ju helt klart att båda är säkra kort, men man får se till att kika eller snarare lyssna efter oljud i lådorna på Polosarna, men detta finns beskrivet flera gånger hur man ska gå tillväga, 'p-plats' här på forumet har koll på hur det inte ska låta annars och vad det i sin tur kostar när det inte låter som det skall...

Men köper man bilar som har servicebok och sånt och där skötseln inte är bristfällig så tror jag inte det ska vara nåt krångel...

Vill man ha billigt bilägande så kanske valet faller på 3L:en mer än Polo GTi, men vill man köra ordentligt så kanske Polon är lite mer rätt från början. 3L går ju också att få svängvänlig...

Gör dom nog säkert men det finns 1 till salu samt att den kostar dubbelt så mycket gentemot min budget och skulle jag lägga ut 100k så skulle jag inte lägga dom på en Lupo GTI utan något med lite mer pulver ;)
Du får la fjäska lite med Roland så kanske han släpper sin Lupo GTi 03:a, enda 03:an i landet eller hur var det? ;-)

Scootie
2007-10-11, 08:46
Jag kom på att jag kanske inte svarade så mycket på själva huvudfrågan i mitt tidigare inlägg. ;-) Jag tycker en jämförelse mellan Lupo 3L & en Polo GTi är lite svår helt klart, Polon är ju mer en körmaskin och 3L:en är ju inte alls i närheten av lika rivig i maskineriet eller chassit som en GTi. Däremot måste ju 3L:en alla gånger vara billigare att äga, skatten ligger väl på 1200:- eller nåt och bränsleförbrukning blir det ju inte mycket heller jämfört mer den 'stora' 1,6:an som gärna vill ha 0,7-1,1 beroende på körning.

Jag tror ju helt klart att båda är säkra kort, men man får se till att kika eller snarare lyssna efter oljud i lådorna på Polosarna, men detta finns beskrivet flera gånger hur man ska gå tillväga, 'p-plats' här på forumet har koll på hur det inte ska låta annars och vad det i sin tur kostar när det inte låter som det skall...

Men köper man bilar som har servicebok och sånt och där skötseln inte är bristfällig så tror jag inte det ska vara nåt krångel...

Vill man ha billigt bilägande så kanske valet faller på 3L:en mer än Polo GTi, men vill man köra ordentligt så kanske Polon är lite mer rätt från början. 3L går ju också att få svängvänlig...

Du får la fjäska lite med Roland så kanske han släpper sin Lupo GTi 03:a, enda 03:an i landet eller hur var det? ;-)

Tackar för ett utförligt svar, och det på Svenska!

Anyways, hört av kollega som mekaniker att 3L brukar misskötas gällande bromsarna, i synnerhet bakbromsarna då som är trummor och hela paketen i regel behöver bytas ut och det är en kostsam operation, billig bil att köpa och köra men själva driftkostnaden verkar inte så rolig så det lutar åt antingen en Polo/Golf GTI alt en G60 igen för jag orkar inte köra bilar som har tråkig karaktär i motorn.

Gullideckel
2007-10-11, 09:29
Tackar för ett utförligt svar, och det på Svenska!

Anyways, hört av kollega som mekaniker att 3L brukar misskötas gällande bromsarna, i synnerhet bakbromsarna då som är trummor och hela paketen i regel behöver bytas ut och det är en kostsam operation, billig bil att köpa och köra men själva driftkostnaden verkar inte så rolig så det lutar åt antingen en Polo/Golf GTI alt en G60 igen för jag orkar inte köra bilar som har tråkig karaktär i motorn.

Tröttnat på Mazdan ;o) ..

För att återgå till frågorna...Ingen av dessa bilar slipper du trängselskatten med...tyvärr.

Scootie
2007-10-11, 13:07
Tröttnat på Mazdan ;o) ..

För att återgå till frågorna...Ingen av dessa bilar slipper du trängselskatten med...tyvärr.

Inte ofta man åker bil till city heller, gör man det så är det oftast efter 18:30 så de kvittar ändå :P

Lupomannen
2007-10-11, 14:23
Och ingen av dessa bilar parkerar man gratis med i Stockholm's innerstad.

Scootie
2007-10-11, 18:06
Och ingen av dessa bilar parkerar man gratis med i Stockholm's innerstad.

Inte ens med 3L om man ansöker om sådant parkeringstillstånd?

Barbapappa
2007-10-11, 19:05
Inte ens med 3L om man ansöker om sådant parkeringstillstånd?
Då får du flytta till 'rätt' stad först (3L-vänliga Göteborg)... ;-)