handdator

Visa fullständig version : tryckutjämnare



mulle meck
2007-10-08, 14:55
Hej alla glada vw-tokar.

Är det någon av er som åker gti mk1 som har någon erfarenhet av att åka utan "tryckutjämnare" , den som sitter efter soppapumpen vi bakaxeln?

Har fått problem sedan jag körde med e85, det har förmodligen dragit med sig en massa skit från tanken som sätter igen överallt.
Har gjort ren spridare och filter ett otal gånger men problemet kvarstår.

Ibland varvar den till 4000 och ibland till1800varv.
Så det kan bli lite spännande att åka med bilen, man vet inte om man kommar fram.

Den där tryckutjämnarburken ser ut att ha sett sina bästa dagar, är bara en rostig klump.

Är det någon som vet om spridarhuvudet och spridare är lika på 1,6gti och 1,8gti?

Tacksam för svar.
mulle meck

pekka kiiskilä
2007-10-08, 15:07
Jag har viss erfarenhet av E85 i en mk1a och det gav liknande problem= Du får rengöra tanken riktigt tyvär samt alla bränleledningar och i det värsta senariot så har bränslehuvudet gått sönder för våra gamla bilar är inte gjorda för E85 för slangar och tank släpper beläggningar av det bränslet,
Spridarna vet jag inte om dom är samma,

Jag fick rengöra hela bränslesystemet i min mk1a efter mitt test med E85 och det kostade mkt mer än vad jag hade tjänat på minst 2år på bränslekostnaden och då får jag fortfarande byta bränslefilter rätt ofta.

Lillen
2007-10-08, 15:34
Är det någon av er som åker gti mk1 som har någon erfarenhet av att åka utan "tryckutjämnare" , den som sitter efter soppapumpen vi bakaxeln?

Den där tryckutjämnarburken ser ut att ha sett sina bästa dagar, är bara en rostig klump.


Vet att folk åker utan åxå.
Men det sitter en backventil i den med.
Den kan man ju montera en annan backventil med.
Men K-jet har ju ganska högt tryck så den kan nog behövas.

Bengan.U
2007-10-08, 16:51
Hej.

"-Är det någon av er som åker gti mk1 som har någon erfarenhet av att åka utan "tryckutjämnare" , den som sitter efter soppapumpen vi bakaxeln?"

Den har ju till uppgift att underlätta
"varmstart" och förhindra "ånglås"
i bränslesystemet.Att köra utan
går säkert om man har ett friskt batteri
och en lättstartad motor :-)


MVH/Bengan.U

p.s. Morot tänkte jag på Lillen ;-) d.s

Lillen
2007-10-08, 17:09
och en lättstartad moror :-)


Moror bengan =)

Backventilen hjälper att hålla soppan kvar!
Ånglåset är det värre med , men det är mest stora problem vid hög värme.